• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Freedom)
    Padirac skrev 2021-08-05 00:04:51 följande:
    Det är ingen annan än du som påstår att barnen får skylla sig själv.
    Det var du som tog upp deras föräldrars sysselsättning. Varför skulle den vara relevant. Det är jämförbart med att fråga våldtäktsoffret om kjolens längd.

Väldigt dåliga svar från dig överhuvudtaget.
  • Anonym (Babuscka)

Nej, alla sprängningar och skjutningar är väldigt berikande för Sveriges undergång. Sen är det perfekt att alla får jobba tills de är 100 år innan pension, bäst i världen! Sjukskrivna blir utskrivna, för i nya Sverige kan även dödssjuka jobba, mer arbetsföra än i något annat land!

• Padirac
    Anonym (Freedom) skrev 2021-08-05 00:10:56 följande:
    Det var du som tog upp deras föräldrars sysselsättning. Varför skulle den vara relevant. Det är jämförbart med att fråga våldtäktsoffret om kjolens längd.

Väldigt dåliga svar från dig överhuvudtaget.
    Det sjuka är ju att du nu drar in våldtagnas kjollängder i samband med oskyldiga barn som dödats i gängvåld..  
    Padirac skrev 2021-08-04 10:52:21 följande:
    Lugn och fin nu - att säga att det är en mycket liten risk att som utomstående dreabbas av gängens interna uppgörelser är inte samma sak som att gå i god för att de gängkriminella baar skjuter varandra.

Att Flash ljuger om vad jag sagt är nog både han och jag överens om  - men det kan också vara förstånd eller  läsförståelse som gör att det kommer falska påståenden  - eller så enkelt att det inte finns vilja eller kunskap nog att ha en seriös diskussion.

I Sverige sticker onekligen gängens skjutningar ut, i Finland är det dödliga våldet högre än i Sverige trots att det där inte förekommer gäng som sysslar med dödsskjutningar  

Nu är inte siffrorna helt uppdaterade men kan ge ett större perspektiv

...

I världen ligger snittet för avsikligta mord på drygt 5 personer per 100 000

El Salvador - har sjunkit till 52

Mexico - stigande 29

Brasilien - stigande 27

Grönland - sjunkande till 5

USA - 5

Lettland - drygt 4

Estland - drygt 2

Finland - drygt 2
  • Anonym (Freedom)
    Padirac skrev 2021-08-05 00:32:06 följande:
    Det sjuka är ju att du nu drar in våldtagnas kjollängder i samband med oskyldiga barn som dödats i gängvåld..  
    Lugn och fin nu - att säga att det är en mycket liten risk att som utomstående dreabbas av gängens interna uppgörelser är inte samma sak som att gå i god för att de gängkriminella baar skjuter varandra.

Att Flash ljuger om vad jag sagt är nog både han och jag överens om  - men det kan också vara förstånd eller  läsförståelse som gör att det kommer falska påståenden  - eller så enkelt att det inte finns vilja eller kunskap nog att ha en seriös diskussion.

I Sverige sticker onekligen gängens skjutningar ut, i Finland är det dödliga våldet högre än i Sverige trots att det där inte förekommer gäng som sysslar med dödsskjutningar  

...

Mexico - stigande 29

Brasilien - stigande 27

USA - 5

Lettland - drygt 4

Estland - drygt 2

Finland - drygt 2
    Försökte bara förklara hur sjukt du tänker. Tyvärr verkar det inte gå in.

kontentan är att du är nöjd med att barn dör.
  • Padirac
    Anonym (Freedom) skrev 2021-08-05 01:13:07 följande:
    Försökte bara förklara hur sjukt du tänker. Tyvärr verkar det inte gå in.

kontentan är att du är nöjd med att barn dör.
    Nej-  det verkar inte gå in hur jag tänker - men den som tränar kan säkert lära sig läsa, förstå och delta i en seriös debatt utan att ljuga om vad andra anser.

Det är ju faktiskt ingen annan än du som tar upp våldtagnas kjollängd och pratar om att vara nöjd med att barn dödas.

...

Mexico - stigande 29

Brasilien - stigande 27

USA - 5

Lettland - drygt 4

Estland - drygt 2

Finland - drygt 
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2021-07-27 09:54:26 följande:

Symbolfärgen brunt handlar primärt inte om invandringspolitik utan om synen på nationen och på invandraren. Det är så att säga det främlingsfientliga synsättet (som mer eller mindre har drag av rasism) som förenar partier som Sverigedemokraterna, Dansk Folkeparti, Alternative für Deutchland, Front National, Sannfinländarna, UKIP och FPÖ.Du kan vara lugn med att USAs demokrater eller ett socialdemokratiskt parti aldrig kommer att bli systerparti med SD (vilket flera av de bruna partier som listas i Expressens artikel är).

Sedan vill jag upplysa dig om att det av Moderaternas migrationspolitiska program framgår att man i likhet med Danska S önskar en asylprövning utanför EU:s gräns, där människor i störst behov av skydd beviljas uppehållstillstånd (dvs samma idé som Danska S). Det är dock stor skillnad mellan Danska S och Moderaternas migrationspolitik och SDs migrationspolitik. Danska S och Moderaterna vill ta emot flyktingar i behov av skydd medan SD kräver ett totalt stopp för invandring där inte ens flyktingar med stort skyddsbehov ska kunna få komma till landet. 

Vilken syn på "nationen och invandraren" syftar du på?
    Den som i svensk grundlag; att endast svenska medborgare har en ovillkorlig rätt att vistas i Sverige?
  • Tom Araya
    Ett stort problem.
    "Kraven på dem som ska integreras måste vara tydligare", säger Habane Hassan.
    I artikeln nämns också USA och Kanada som framgångsexempel. Dessa länder tillämpar assimilation i mycket högre grad.
    Däremot är jag tveksam till att den tröskel som nämns kan sänkas. "Trösklarna på arbetsmarknaden är så höga ? först måste man gå på SFI, sedan komplettera gymnasiekunskaperna och först därefter jobba, förklarar han."
    ? "Helst ska man ha körkort också."
    Hur ska man bli attraktiv på den svenska arbetsmarknaden och hur ska man klara ett jobb utan kompetens och utan svenskkunskaper?

"Vi är fast, vi kommer inte härifrån" | GP
  • Tom Araya
    Arbetsförmedlingen: Finns inga jobb för utrikesfödda analfabeter
    UPPDATERAD 30 AUGUSTI 2019PUBLICERAD 28 AUGUSTI 2019
    UPPDRAG GRANSKNING · 

Filipstad har den högsta arbetslösheten i hela Värmland. Men när man granskar siffrorna träder ett annat mönster fram. I gruppen inrikesfödda personer är arbetslösheten i själva verket bara omkring fem procent ? men bland personer födda utanför Europa är siffran 80 procent, enligt kommunen. Samtidigt är det brist på personal i många branscher.

Arbetsförmedlingen: Finns inga jobb för utrikesfödda analfabeter | SVT Nyheter
  • Tom Araya

Ett annat problem som har uppdagats.

Se hur falska examensbevis upptäcks ? mest fusk från Syrien | SVT Nyheter

Se hur falska examensbevis upptäcks ? mest fusk från Syrien
    UPPDATERAD 7 MAJ 2021PUBLICERAD 27 APRIL 2021

Förfalskade examensintyg för jurist, sjuksköterska, apotekare och lärare är några exempel som personer i Södertälje dömts för att ha använt. De senaste åren har antalet polisanmälningar för falska betyg från utlandet ökat rejält ? och över 60 procent är dokument från Syrien, visar SVT:s granskning.

Vi måste kunna lita på att personal verkligen har den kompetens som krävs och som vi förväntar oss.
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2021-08-04 13:16:44 följande:
    Tyvärr brukar ju rösterna de får av alla innerstadspajasar räcka för att hålla dem kvar. Kollade lite på valdistrikten runt om mig, runt 0,5-2% för MP, i några kretsar inkl min egen är förresten SD största partiet, på gott och ont... och så en röst vardera på KLP och MED, dvs jag och sambon smile2.gif .
    Innerstadspajasar som gott och väl kan rösta "Annie" nästa val bara för att vara chickt korrekta på nästa parmiddag.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
Svar på tråden Är invandringen en belastning?