Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

Tom Araya skrev 2021-09-12 22:09:27 följande:
    Jag har ingen aning om vad SD sagt i detta och hur de har argumenterat för sin ställning, så jag kan inte bekräfta att jag håller med dem.

Jag diskuterar gärna saken och tar del av andras tankar och ståndpunker. 

Kan man säga att en person håller med SD om denne inte kan argumentera för motsatsen?
    Jag har för mig att du tidigare ansåg/uttryckte att det var _mer än OK_ att föra fram påståenden som ingen hade motbevisat oavsett det fanns belägg för detta påstående eller inte. Men jag kan ha fel  - jag kan leta reda på inlägget och citera om du vill.

Men för att komma till saken  - ja det går alldelses utmärkt att säga att en person håller med SD i en fråga om denne ger uttryck för samma åsikter som SD uttrycker, detta oavsett om personen känner till vad SD anser eller inte anser.

Notera att det inte är att säga att personen samarbetar  - så som 'man och nöjd' brukade framhålla var grunden för samarbete - utan enbart att personen delar uppfattning med SD i frågan, dvs håller med om SDs uppfattning.
    Tom Araya skrev 2021-09-12 22:12:54 följande:
    Tillägg:
    Jag tycker nog inte att kroppsspråket enskilt kan tillskrivas någon större betydelse i sammanhanget.

OK. så du anser att kroppsspråket - i den mån det kan finnas eller inte finnas etniska eller nationella särskiljande kroppspråk - inte är grund för att kunna eller inte kunna ha ett medborgarskap i Sverige.
  • Padirac
    Anonym (Dirigenten) skrev 2021-09-12 22:32:02 följande:
    Livlig fantasi har du iallafall. Rekommenderar en säsong av gäster med gester till dig.
    Har de 'hotfulla gester med skjutvapen' i gäster med gester?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-12 22:38:08 följande:
    Men om man diskuterar saken så är ju argumenten från alla debattens deltagare intressanta att beakta. Att dra slutsatser om var man står gentemot varandra utan att alla framfört argument anser jag är meningslöst.

Som enskild faktor har jag svårt att se det som en rimlig grund för att kunna få eller inte få medborgarskap i Sverige.
    Men du menar att kroppspråket skulle kunna vara en bidragande faktor till att kunna få eller inte få medborgarskap i Sverige? ( men inte enskild faktor)
  • Padirac
    Men om man diskuterar saken så är ju argumenten från alla debattens deltagare intressanta att beakta. Att dra slutsatser om var man står gentemot varandra utan att alla framfört argument anser jag är meningslöst.

Som enskild faktor har jag svårt att se det som en rimlig grund för att kunna få eller inte få medborgarskap i Sverige.
    Så då är det alltså helt OK att föra fram påståendet att du delar de etnonationalistiska indentitetspolitiska uppfattningarna med SD - för du har inte lagt fram några belägg för att det inte är så? 
  • Padirac
    Anonym (Dirigenten) skrev 2021-09-12 23:32:00 följande:
    Du delar Federleys exsambos syn på barns rätt i samhället - för du har inte lagt fram något belägg för att det inte är så.
    Nej, jag upprepar för Tom det Tom tidigare har påstått vara OK - själv tycker jag det är helgalet och att påståenden ska ha belägg, inte att påståenden är OK för att det inte lagts fram belägg.

Trumps fotsoldater drev samma linje som Tom - tex om Comet Ping Pong pizzerian och det slutade med att skott avlossades från ett halvautomatisk vapen, att mordbrand anlades ...

Självklart är det så att påståenden skall ges belägg och att det inte är tillräckligt att det inte lagts fram belägg mot påståendet.  Nu verkar Tom anse först det ena och sedan det andra ...
  • Padirac
    Anonym (Dirigenten) skrev 2021-09-13 00:19:14 följande:
    Vad jag kunde se var det du som misslyckades med belägg. Vidare tycker jag det kan vara helt ok att lägga fram påståenden utan belägg, men kan itne förutsätta att alla är lika okunniga som extremvänsteraktivisterna på FL.
    Det verkar åter igen som att det är svårt att känna igen en fråga och skilja den från ett påstående Solig
    Padirac skrev 2021-09-12 23:16:59 följande:
    Så då är det alltså helt OK att föra fram påståendet att du delar de etnonationalistiska indentitetspolitiska uppfattningarna med SD - för du har inte lagt fram några belägg för att det inte är så
    Anonym (Dirigenten) skrev 2021-09-12 23:32:00 följande:
    Padirac skrev 2021-09-12 23:16:59 följande:
    Så då är det alltså helt OK att föra fram påståendet att du delar de etnonationalistiska indentitetspolitiska uppfattningarna med SD - för du har inte lagt fram några belägg för att det inte är så
    Du delar Federleys exsambos syn på barns rätt i samhället - för du har inte lagt fram något belägg för att det inte är så.

Är herrn kanske bekant med vad frågetecken i slutet på en mening betyder? (notera frågetecknet
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-09-13 00:42:39 följande:
    Jag har redogjort för min ståndpunkt och det enda vi har att jämföra med är din tolkning av vad du säger att SD har framfört som sitt ställningstagande och som jag inte känner till. Du får nöja dig med det svaret tills det finns något mer av underlag att ta ställning till.
    Det är klart nog Solig men en fråga återstår 

Men du menar att kroppspråket skulle kunna vara en bidragande faktor till att kunna få eller inte få medborgarskap i Sverige? ( men inte enskild faktor)
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-09-13 07:19:18 följande:
    Jag undrar inte vad identitetspolitik är, i så fall hade jag förstås kollat på t.ex wiki, helt utan din hjälp. Jag är inte okunnig om SD:s identitetspolitiska utspel, eller andras för den delen. Du borde också vara bekant med identitetspolitiken och när den utgör ett antidemokratiskt verktyg på mer än en politisk flank.

Jag frågade vad DU menar när du uttrycker på dessa två vis vad "integration handlar om". Men du kanske inte menade att diskutera integration (i stort) när du la fram dina två kategorier "identitetspolitiska uppfattningar" och "i stort"? Syftade du kanske bara på SD, fast det var en enskild användare du ställde frågan till och formulerade dig om integration generellt?
    Jag ställde frågan 'Anser du att integrationen handlar om identitetspolitiska uppfattningar eller om att delta i samhället i stort?' för att försöka få reda på vad skribenten ansåg vara grunden för möjlig integration i samhället.
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-09-13 07:19:18 följande:
    Jag undrar inte vad identitetspolitik är, i så fall hade jag förstås kollat på t.ex wiki, helt utan din hjälp. Jag är inte okunnig om SD:s identitetspolitiska utspel, eller andras för den delen. Du borde också vara bekant med identitetspolitiken och när den utgör ett antidemokratiskt verktyg på mer än en politisk flank.

Jag frågade vad DU menar när du uttrycker på dessa två vis vad "integration handlar om". Men du kanske inte menade att diskutera integration (i stort) när du la fram dina två kategorier "identitetspolitiska uppfattningar" och "i stort"? Syftade du kanske bara på SD, fast det var en enskild användare du ställde frågan till och formulerade dig om integration generellt?
    Vad jag menar? Med att ställa en fråga? jag undrade om skribenten ansåg att det ena eller andra i fråga om att  'anse att integration handlar om identitetspolitiska uppfattningar eller om att delta i samhället i stort?'

Vad exakt undrar du? Undrar du över vad identitetspolitik är? Nej ha du sagt... Undrar du över vad att delta i samhället i stort är?  Jag vet inte om det är det du undrar över.

Undrar du varför jag frågade en skribent om just detta?  Det torde framgå av föregående replikväxling mellan mig och skribenten. 

• Padirac
    pyssel skrev 2021-09-13 22:09:12 följande:
    Jag undrar alltså vad du menar med dina två kategorier. Menar du "SD:s identitetspolitiska uppfattningar" eller även andras? Och med ditt "eller", betyder det att du ställer din kategori "delta i samhället i stort" mot det första? Bland annat bygger min undran vad du menar på att identitetspolitiska uppfattningar återfinns i många läger utöver SD:s, från (extrem-)höger till etablerad vänster, sekulära och demokratiska partier och rörelser, som religiöst fundamentalistiska och antidemokratiska. Identitetspolitiska argument hörs både från nordisk och svensk altright och från invandrarvänliga etablerade partier eller auktoritära aktörer med religiösa intressen och ren fundamentalism. Det är inte reserverat SD, varför jag undrar över din uppdelning mellan dessa två ståndpunkter om integration (och vad du lägger i den andra).
    Jaha, jag undrade om skribenten jag frågade ansåg att dessa två kategorier hade med integration att göra på ett eller annat sätt. Skribenten har svarat - något kryptisk kan jag tänka...

Tycker du förresten själv att kroppsspråk är en grund till att kunna ha eller inte ha svenskt medborgarskap (eller svensk nationalitet)?
    Tom Araya skrev 2021-09-12 22:12:54 följande:
    Tillägg:
    Jag tycker nog inte att kroppsspråket enskilt kan tillskrivas någon större betydelse i sammanhanget.

Tom Araya skrev 2021-09-13 01:08:01 följande:
    Om en invandrad har en påtagligt låg integrationsnivå så kan man nog inte utesluta någon faktor som där ingår, men jag har svårt att se hur kroppsspråket skulle vara så avvikande att det kan ges någon större betydelse, med undantag för vad jag nämner nedan.

Det jag anser här är det väsentliga är om kroppsspråket försvårar kommunikation eller av många uppfattas som obehagligt, hotfullt, fientligt e.t.c. Det räcker inte med att det bara är lite annorlunda, eventuellt bara i vissa situationer.

I teorin skulle det dock kunna finnas ett kroppsspråk som svårligen kan förenas med de av majoriteten och allmänt accepterade värderingarna.
    Ett exempel på det kan vara det du själv nämnt, något som refererar till våld, hot och vapen. Vem eller vilka som eventuellt använder sådant kroppsspråk har jag för lite insyn i för att uttala mig om, annat än att det förekommer inom våldsbejakande gäng och bland förortsungdomar runt dessa gäng. Mig veterligen är sådant kroppsspråk inte kopplat till en viss etnicitet eller till den etniciteten tillhörande kultur, utan är något skapat i någon slags etniskt överskridande kultur bland gäng och unga invandrade i utsatta förorter.

Svar på tråden Är invandringen en belastning?