pyssel skrev 2021-09-13 22:09:12 följande:
Jag undrar alltså vad du menar med dina två kategorier. Menar du "SD:s identitetspolitiska uppfattningar" eller även andras? Och med ditt "eller", betyder det att du ställer din kategori "delta i samhället i stort" mot det första? Bland annat bygger min undran vad du menar på att identitetspolitiska uppfattningar återfinns i många läger utöver SD:s, från (extrem-)höger till etablerad vänster, sekulära och demokratiska partier och rörelser, som religiöst fundamentalistiska och antidemokratiska. Identitetspolitiska argument hörs både från nordisk och svensk altright och från invandrarvänliga etablerade partier eller auktoritära aktörer med religiösa intressen och ren fundamentalism. Det är inte reserverat SD, varför jag undrar över din uppdelning mellan dessa två ståndpunkter om integration (och vad du lägger i den andra).
Jaha, jag undrade om skribenten jag frågade ansåg att dessa två kategorier hade med integration att göra på ett eller annat sätt. Skribenten har svarat - något kryptisk kan jag tänka...
Tycker du förresten själv att kroppsspråk är en grund till att kunna ha eller inte ha svenskt medborgarskap (eller svensk nationalitet)?
Tom Araya skrev 2021-09-12 22:12:54 följande:
Tillägg:
Jag tycker nog inte att kroppsspråket enskilt kan tillskrivas någon större betydelse i sammanhanget.Tom Araya skrev 2021-09-13 01:08:01 följande:
Om en invandrad har en påtagligt låg integrationsnivå så kan man nog inte utesluta någon faktor som där ingår, men jag har svårt att se hur kroppsspråket skulle vara så avvikande att det kan ges någon större betydelse, med undantag för vad jag nämner nedan.
Det jag anser här är det väsentliga är om kroppsspråket försvårar kommunikation eller av många uppfattas som obehagligt, hotfullt, fientligt e.t.c. Det räcker inte med att det bara är lite annorlunda, eventuellt bara i vissa situationer.
I teorin skulle det dock kunna finnas ett kroppsspråk som svårligen kan förenas med de av majoriteten och allmänt accepterade värderingarna.
Ett exempel på det kan vara det du själv nämnt, något som refererar till våld, hot och vapen. Vem eller vilka som eventuellt använder sådant kroppsspråk har jag för lite insyn i för att uttala mig om, annat än att det förekommer inom våldsbejakande gäng och bland förortsungdomar runt dessa gäng.
Mig veterligen är sådant kroppsspråk inte kopplat till en viss etnicitet eller till den etniciteten tillhörande kultur, utan är något skapat i någon slags etniskt överskridande kultur bland gäng och unga invandrade i utsatta förorter.