Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

Anonym (Freedom) skrev 2021-07-23 16:37:38 följande:
    Återigen, vilken riksdagsledamot har hotat andra människor? Kan du inte svara på det?

Nej jag tror inte att alla med samma religion är kapabla till samma saker. Tror du att himlen är grön?

Breiviks grundsyn är ju att det är okej att begå massmord på oskyldiga för sin personliga övertygelses skull, för det var ju precis det han gjorde. Vem i riksdagen menar du har den uppfattningen?

Du påstår en massa saker, men kan inte redogöra för en enda riksdagsledamot som står för det du påstår.
    Breivik hotade inte människor - han mördade dem, så vad du far efter med förminskningen att hota människor vet jag inte

Du känner alltså inte till järnrörskandalen?   sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnr%C3%B6rsskandalen

Breiviks lider av en eller flera personlighetsstörningar smo troligen ligger till grund för hans terrorbrott - i övrigt har Breivik en grundsyn som vilar på extremhöger och nazism...

sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnr%C3%B6rsskandalen

"Breivik diagnostiserades i inledningsfasen av rättsprocessen med paranoid schizofreni, då Breivik, enligt rapporten, agerade kompulsivt baserat på vanföreställningar och en inbillad tankevärld. Breivik ska bland annat ha anspelat på sig själv som en framtida regent av Norge i samband med en kupp genomförd av en organisation inspirerad av Tempelherreorden. I sin roll som regent ska Breiviks idéer bland annat ha inkluderat att organisera norrmännen i reservat med syftet att genomföra kontrollerad fortplantning.[51] Andra psykiatriker har en annan uppfattning om huruvida Breivik är psykotisk eller schizofren,[52] och den 13 januari 2012, efter omfattande påtryckningar från allmänheten, beordrade Oslo tingsrätt en andra expertpanel att utvärdera Breiviks mentala hälsa.[53] Den 10 april 2012 publicerades den andra psykiatriska utvärderingen, där det konstaterades att Breivik inte var psykotisk under attackerna och att han inte var psykotisk under utvärderingen;[54] snarare ansågs han vara en extrem narcissist.[55]"'

"Breiviks högerextrema[29] och militanta ideologi beskrivs i ett kompendium av texter med titeln 2083 – A European Declaration of Independence, en text som distribuerades digitalt av Breivik samma dag som attackerna utfördes.[29][30][31] I kompendiet lägger Breivik ut sin världsåskådning, som innehåller stöd för kulturkonservatism, ultranationalismhögerpopulismislamofobi,[32] sionism[33]antifeminism[34][35] och vit nationalism.[36] Kompendiet uttrycker också stöd för paramilitära grupperingar, såsom den serbiska gruppen Skorpionerna.[37] Islam och kulturmarxism ses som fienden, och kompendiet argumenterar mot den våldsamma utbredningen av "Eurabien" och mångkulturalismen, samt för deporteringen av alla muslimer från Europa (vilken kulminerar 2083)[38] för att bevara europeisk kristendom.[29][39][40][41] Breivik skrev att det främsta motivet för hans handlingar den 22 juli var att marknadsföra manifestet.[42] Materialet, som publicerades under pseudonymen Andrew Berwick, omfattar även en dagbok och en biografi. Merparten av den biografiska informationen i dokumentet är obekräftad."

• Padirac
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-23 17:09:00 följande:
    Men lille vän. Du skrev:'Det finns riksdagsledamöter som delar grundsyn med Breivik i fråga om hat mot sossarna, invandrarna, mångkultur (eller som SD säger: multikulti) och med prat om och hot mot det de kallar marxister och elit och liberaler. '

Du påstår alltså att det bland dagens riksdagsledamöter finns personer som hotar  de de kallar marxister. Så nu frågar jag dig för 3:e gången. Vilken nuvarande riksdagsledamot är det som hotar? Och varför polisanmäler du inte hotet. Du har väldigt dåliga svar för att vara så styv i korken.

Dina amatöranalyser av Breivik kan vi lämna därhän då det är uppenbart att hans grundsyn är att det är okej att begå massmord. Du hävdar att riksdagsledamöter delar denna grundsyn, men klarar inte av att namnge någon. Börjar bli en dålig vana Padirac.
    ... att vara ett hot mot någonting betyder inte att det måste uttalas hot..

Så hatet och hotet mot det de kallar marxister, elit och liberaler finns ju där på samma sätt som demokrati är ett hot mot auktoritära ledare..

Visste inte att det var så svårt att förstå, men jag får uttrycka mig så att också bokstavstroende förstår nästa gång
  • Padirac
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-23 18:16:26 följande:
    Så när du skriver att riksdagsmännen delar grundsyn med Breivik så menar du inte det heller. Haha, när man plockat bort allt som inte betyder något i det du skriver så blir det ju inget kvar.

Tycker du att detta är väldigt väsensskilt från SDs politiska ståndpunkter?  

"I kompendiet lägger Breivik ut sin världsåskådning, som innehåller stöd för kulturkonservatism, ultranationalismhögerpopulismislamofobi,[32] sionism[33]antifeminism[34][35] och vit nationalism.[36] Kompendiet uttrycker också stöd för paramilitära grupperingar, såsom den serbiska gruppen Skorpionerna.[37] Islam och kulturmarxism ses som fienden, och kompendiet argumenterar mot den våldsamma utbredningen av "Eurabien" och mångkulturalismen, samt för deporteringen av alla muslimer från Europa" 

Som jag uppfattar SD så är detta just den grundsyn de har ..
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-07-23 18:44:25 följande:

@Padirac

Det verkar mot sin hänsikt att upphöja Breivik till en egen slags högerledare. Väldigt osmakligt, fast det var minst lika osmakligt av anonym(XXX) att definiera det som "sidor" i någon slags samhälls- och politisk ordning. Han är en terrorist och massmördare, en högerextrem med en särskild vurm för SS, korståg och tempelriddare.

Mot _sin hänsikt (?)_ att upphöja ABB till en egen slags högerledare?

ABB uppfattar jag inte som någon egen slags högerledare. Hade han många följare?

Att XXX försvar för Breiviks ideologi och agerande (med enbart de barn och unga som skickats till lägret av sina föräldrar angivna som oskyldiga offer) benämns som _osmakligt_ saknar jag ord för..

Massmord av mer än 60 barn och unga är väl knappast en fråga om god eller dålig smak..

Tyvärr är mycket av det Breivik baserade sina vansinnesdåd en del av politiska ståndpunkter som normaliseras nuförtiden..
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-07-23 19:43:21 följande:

Du kallar det för "Breivikhögern". Det är inget vedertaget begrepp och som berörd av hans dåd, tack och lov ej som förälder, är det städade uttrycket, för att inte samla på mig ytterligare en ogrundade avstängning, att du uttrycker dig "osmakligt" när du myntar begrepp som skulle upphöja honom till något slags ledare i mitt forna hemland.

Det finns väl några terrorister/attentatsmän som följer i Breiviks spår, i Norge och i andra delar av världen. Men att Breivik skulle vara en ledare tror nog få förutom han själv kanske

edition.cnn.com/2021/07/22/europe/anders-breivik-july-22-attacks-norway-anniversary-cmd-intl/index.html

www.sv.uio.no/c-rex/english/topics/22julyresearch/index.html
  • Padirac
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-23 19:43:33 följande:
    Du är den ende som påstår att det finns en massa sittande riksdagsmän som delar grundsynen att sådana massmord är helt ok. Du vägrar dock namnge vilka riksdagsmän det är som propagerar för fler massmord.
    Nä, det är du som påstår att det i riksdagen inte finns en halmdocka som propagerar för massmord eller har Breiviks personlighetsstörning

Jag säger att den politiska grundsyn Breivik har normaliseras av och delas av etablerade partier
  • Padirac
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-25 00:16:01 följande:
    Kan ju bero på att fler än du inte direkt ger sken av att fatta. Men fakta är en sak och min uppfattning är då mindre viktig. 65% anser att invandringen borde minska. Det är fakta. När man ställer frågan vilken fråga som är viktigast så är de tre vanligaste svaren invandrarrelaterade. Det är fakta.

Detta är frågor som S står mycket svaga i. Deras politik är att säga att det är oacceptabelt - och återgå till hängmattan.

Tänk dig att gängvåldet fortsätter eskallera fram till valdagen. Då kommer det göra väldigt ont för de rödgröna.
    www.svt.se/nyheter/inrikes/novus-sjukvarden-inte-langre-lika-viktig-for-valjarna-1

"UPPDATERAD 9 JUNI 2021PUBLICERAD 9 JUNI 2021

Sjukvården minskar i betydelse för de svenska väljarna, det visar Novus senaste opinionsundersökning.

– Det hänger av allt att döma samman med pandemin, säger Mats Knutson, politisk kommentator på SVT.

...

Vilka politiska frågor tycker du är viktigast?

1. Sjukvården 59% (-6)

2. Lag och ordning 51% (-2)

3. Invandring/integration 50% (-2)

4. Skola och utbildning 48% (+1)

5. Äldreomsorg 34% (-2)

5. Miljö och klimat 34% (-4)

7. Jobb/Sysselsättning 30% (-1)

7. Landets ekonomi 30% (-3)

10. Jämställdhet 22% (-2)

Vilket politiskt parti anser du är bäst i nedanstående politiska frågor?

1. Sjukvården – S – 21 %

2. Lag och ordning – M – 26 %

3. Invandring/ integration – SD – 29 %

4. Skola och utbildning – S – 20 %

5. Äldreomsorg – S – 18 %

6. Miljö/klimat – MP – 21 %

7. Jobb/ sysselsättning – S – 24 %

8. Landets ekonomi – M – 28 %

9. Pensioner – S – 18 %

10. Jämställdhet – S/V – 18%

Undersökningen är genomförd 27 maj – 2 juni 2021 i åldersgruppen 18–79 år i Novus Sverigepanel som är en riksrepresentativ och slumpmässigt rekryterad webbpanel. 1000 personer har svarat på undersökningen av 1852 tillfrågade. Deltagarfrekvensen var därmed 54 procent."

dagensopinion.se/artikel/novus-m-och-s-i-fortsatt-sarklass-i-de-viktigaste-fragorna/

"Moderaterna ligger på rekordnivå när det gäller sakfrågeägarskap, men Socialdemokraterna är fortsatt etta.

Det visar Novus undersökning om vilket parti som anses bäst i de viktigaste sakpolitiska frågorna.  Undersökningen är genomförd 28 maj-2 juni 2021 via en slumpmässigt rekryterad webbpanel där 1 000 personer har svarat på undersökningen av 1 786 tillfrågade.

När Novus väger samman frågorna visar det sig att Moderaterna ligger runt sin högsta nivå sedan 2010. Gapet till Socialdemokraterna minskar något. Tredje parti är Sverigedemokraterna som dock utmanas av Vänsterpartiet, som nu anses ha bäst politik för jämställdhet jämte Socialdemokraterna."

• Padirac
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-25 09:44:53 följande:
    Intressant att gruppen "vet ej" är störst på samtliga områden.
    En annan intressant aspekt är att det du i tidigare inlägg kallar fakta inte alls återspeglas i resultatet av undersökningen.

• Padirac
    Anonym (Johan) skrev 2021-07-27 15:17:02 följande:

Varför har du så svårt att svara på raka frågor;

Hitta EN ENDA ståndpunkt eller förslag från SD som är hårdare än detta. Kan du inte göra det är det bevis på att S I Danmark, och merparten av alla världens politiska partier, är lika bruna eller brunare än SD.Sen varför svarar du inte på min tidigare fråga;

Hur kan ett parti vars ungdomssektion öppet skriver i sitt ideprogram att de kämpar för att skapa ett kommunistiskt samhälle inte vara ett delvis kommunistiskt parti?

SD är etnonationalister.. etnonationalismen är brun.
  • Padirac
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-28 20:07:28 följande:
    Visst händer det att avkomman är den som är värst. Det är ju bara ännu ett problem i raden som S misslyckats att hantera.
    KillBill skrev 2021-07-28 20:13:51 följande:
    Som jag förklarat i inlägg #584 så har moderat poltik genom åren kraftigt bidragit till en försämrad integration. Läs inlägget så kär du dig något. 
    Som jag förstår teorierna och forskningen så handlar det inte om frånvaro av integration utan om att det finns en segregation i olika områden.

www.vr.se/download/18.4dd26b09169cbe0ddda629/1555326345256/Svensk-forskning-om-segregation_VR_2018.pdf

Jag uppfattar det som att pratet om integration och assimilation missar poängen och förstärker och normaliserar Åkessons ord och från valdebatten med att peka ut folkgrupper och etniciteter.

Frånvaro av integration är inte samma sak som att det finns segregation, och integration löser inte problemet med en stor segregation.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?