Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

nattuw skrev 2021-07-30 11:56:31 följande:
    Ja thailändare verkar, till skillnad från vissa andra invandrargrupper, mer intresserad av att försörja sig själv än av att leva på bidrag.
    Så här har det sett ut fär bärplockarna - som tidigare lånade och skuldsatte sig stort och kanske för livet för att komma till en helt oreglerad verksamhet i hopp om att tjäna 5-10 ggr mer än de gör i det land de bor och lever i.

www.expressen.se/geo/drom-eller-mardrom-de-koar-for-att-fa-plocka-bar-i-sverige/

www.expressen.se/nyheter/inloggad/barplockarna-lamnar-drommen-om-ett-battre-liv/

De som plockar bär är fattiga öst-europeer som verkar inom EUs regler om fri rörlighet tillsammans allemansrätten och thailändare med arbetsvisum för säsongen, tidigare plockade en del pensionärer bär och sålde - om det är så nu vet jag inte.

Det är enorma summor som står på spel iom oplockade bär  - inte bara i Sverige

svenska.yle.fi/artikel/2020/07/22/stor-brist-pa-proffsplockare-mitt-i-hogsasongen-mangder-av-oplockade-blabar
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-07-30 14:04:28 följande:
    Så ingen av våra stora invandrargrupper med hög arbetslöshet har något intresse av att ge sig ut i skogen för att tjäna lite extra.
    Läs gärna länkarna - det skulle vara en bra om du argumenterade utifrån sak och verklighet.

Förstår du ens vilka krav bärföretagen ställer för att anställa bärplockare? 

Det finns många yrken som bärs (!) upp av billig arbetskraft - tack ock lov är bärplockarna inte längre utsatta och utnyttjade på samma sätt som tidigare.
  • Padirac
    Rataxes skrev 2021-08-02 14:04:21 följande:
    Alternativet att inte begå brott existerar förstås inte i din rosaröda värld...
    Jag ska se om jag hittar inläggen om skattebrott och svartarbete...   vem var det som skröt om att göra detta Drömmer
  • Padirac
    Anonym (Freedom) skrev 2021-08-04 08:40:05 följande:
    Lugn nu. Padirac har ju gått i god för att de gängkriminella bara skjuter varann. Så detta kan inte vara sant.

Dessutom har jag hört från säkra källor att denna skjutning var oacceptabel, så då är allt bra igen. Löfvén behövde inte ens resa sig ur hängmattan den här gången.
    Lugn och fin nu - att säga att det är en mycket liten risk att som utomstående dreabbas av gängens interna uppgörelser är inte samma sak som att gå i god för att de gängkriminella baar skjuter varandra.

Att Flash ljuger om vad jag sagt är nog både han och jag överens om  - men det kan också vara förstånd eller  läsförståelse som gör att det kommer falska påståenden  - eller så enkelt att det inte finns vilja eller kunskap nog att ha en seriös diskussion.

I Sverige sticker onekligen gängens skjutningar ut, i Finland är det dödliga våldet högre än i Sverige trots att det där inte förekommer gäng som sysslar med dödsskjutningar  

Nu är inte siffrorna helt uppdaterade men kan ge ett större perspektiv

data.worldbank.org/indicator/VC.IHR.PSRC.P5

I världen ligger snittet för avsikligta mord på drygt 5 personer per 100 000

El Salvador - har sjunkit till 52

Mexico - stigande 29

Brasilien - stigande 27

Grönland - sjunkande till 5

USA - 5

Lettland - drygt 4

Estland - drygt 2

Finland - drygt 2
  • Padirac
    Anonym (Freedom) skrev 2021-08-04 12:29:43 följande:
    Vem tror du att du är att bedöma andra människors förstånd?

En 60-årig kvinna kämpar för sitt liv efter att ha blivit skjuten i ett köpcentrum igår. Det verkar väldigt osannolikt eftersom risken är så liten, men det verkar inte som sanningen är så viktig för dig.

Vi svenskar ligger förmodligen bland de bästa i världen när det kommer till att vara någorlunda fredliga mot varandra. Utvecklingen i väst har gått kraftigt åt rätt håll i detta avseende senaste 50 åren typ. Att du ser detta som en ursäkt för gängvåld får du stå för själv.

Du säger att riken är pytteliten att hamna i gängkriminalitetens kulregn. Pytteliten jämfört med vad? Hur mycket skjutningar vill du ha innan du anser den värd att bekämpa? Vi har 180 registrerade skjutningar hittills i år. Det är c:a 1 per dag. Hur många skjutningar ska vi upp i innan du tycker att det inte längre kan kvittas mot finnarnas alkoholrelaterade våld?

Det går alldelses utmärkt att läsa hela texten så kanske det framgår att det säkert finns fler skäl till att någon påstår att någon sagt någonting helt annat än denne gjort.

Vad det beror på kan ju andra bara spekulera om.

Har jag sagt att skjutningarna inte är värda att bekämpa? Jag vet inte om du ljuger om vad jag skrivit eller det är en fråga om förstånd eller  läsförståelse som gör att du kommer falska påståenden  - eller så enkelt att det inte finns vilja eller kunskap nog att ha en seriös diskussion.
    Padirac skrev 2021-08-04 10:52:21 följande:
    Lugn och fin nu - att säga att det är en mycket liten risk att som utomstående dreabbas av gängens interna uppgörelser är inte samma sak som att gå i god för att de gängkriminella baar skjuter varandra.

Att Flash ljuger om vad jag sagt är nog både han och jag överens om  - men det kan också vara förstånd eller  läsförståelse som gör att det kommer falska påståenden  - eller så enkelt att det inte finns vilja eller kunskap nog att ha en seriös diskussion.

I Sverige sticker onekligen gängens skjutningar ut, i Finland är det dödliga våldet högre än i Sverige trots att det där inte förekommer gäng som sysslar med dödsskjutningar  

data.worldbank.org/indicator/VC.IHR.PSRC.P5?m...

Mexico - stigande 29

Brasilien - stigande 27

USA - 5

Lettland - drygt 4

Estland - drygt 2

Finland - drygt 2

• Padirac
    Anonym (Johan) skrev 2021-08-04 18:06:07 följande:
    Du relativiserar ständigt vilket är ett tydligt sätt att förminska problemen.

Hade du sagt till valfri svensk att vi inom några årtionden skulle ha gängkrig 1990 så hade de skrattat i ditt ansikte. Jag vet. För jag förutspådde exakt denna utveckling redan då. Och blev utskrattad av allt och alla och avfärdad som en galenpanna.

Jag såg det komma som högstadieelev på 15 år. Våra politiker klarar inte av samma sak.
    Nej, det är inte att relativisera att påpeka att någo påstår att jag sktivit elelr sagt någonting jag inte har skrivit eller sagt.

Jag vet inte varför det är så svårt att begripa för en del skribenter - hör du till de som inte förstår eller har kunskap eller vilja att ha en seriös debatt.

...

Mexico - stigande 29

Brasilien - stigande 27

USA - 5

Lettland - drygt 4

Estland - drygt 2

Finland - drygt 2
  • Padirac
    Anonym (Freedom) skrev 2021-08-04 22:10:41 följande:
    Jag kände inte till de fallen i Göteborg. Något så fruktansvärt.

Det är också tydligt att padirac inte klarar av att ta debatten om gängrelaterat mördande.

Sverige befinner sig mitt i en exponentiell tillväxt av grovt vål som nu i allt större skala drabbar helt vanligt folk. Padirac lyckas inte kommentera den 60-åriga kvinnan som nu kämpar för sin liv, utan nöjer sig med att hennes hälsotillstånd är "psannolikt".

Herrejösses padirac. Ser du inte att utvecklingen går åt helt fel håll och att regeringen låter det ske?
    Av de uppgifter som finns så var skälet till att två oskyldiga barn(vad annat) dog pga att deras nära och anhöriga var yrkeskriminella som utsattes för våd av andra yrkeskriminella.

Det är fortfarandeväldigt ovanligt att utomstående drabbas av de yrkeskriminella våld -men det händer.

Att du ljuger om att jag säger att den 60-åriga kvinnans hälsotillstånd är 'osannolikt' säger väl inte mer än att du inte klarar av en seriös diskussion  -  men det kan också vara förstånd eller  läsförståelse som gör att det kommer falska påståenden  - eller så enkelt att det inte finns vilja eller kunskap nog att ha en seriös diskussion.
  • Padirac
    Anonym (Freedom) skrev 2021-08-04 23:46:45 följande:
    Jag har lite svårt att avfärda mord på 2 barn som att de får skylla sig själva p.g.a sitt val av föräldrar. En synnerligen omänsklig syn padirac har.

Barnen dog för att de blev utsatta för dödligt våld av yrkeskriminella (blev de rent av bombade till döds?). Punkt.

Det är inte alls ovanligt att utomstående drabbas. Bara senaste veckorna har en polis mördats. 2 barn skjutna och en 60-årig kvinna kämpar för sitt liv. På ~20 skjutningar har minst 4 oskyldiga fått kulor i sig varav en ung polisman inte lever längre.

Sen har vi alla som drabbas i mindre utsträckning. En löst bekant fick blod på sig vid en skjutning. Hon känner sig sen dess otrygg i sin omgivning. Det är också att drabbas. Det är så vanligt att man kan ta på det!

Det är du som sagt att det var så osannolikt att den 60-åriga kvinnan skulle skjutas att var och en kan räkna ut att det inte borde ha hänt. Men det gjorde det och din sannolikhetsmodell behöver revideras. Det är nog närmare 99% sannolikt att minst en helt oskydlig person till blir skjuten innan året är slut.

Varför är det så viktigt för dig att fortsätta driva den politik som leder till fler bombningar och skjutningar?

Det är ingen annan än du som påstår att barnen får skylla sig själv.
  • Padirac
    Anonym (Freedom) skrev 2021-08-05 00:10:56 följande:
    Det var du som tog upp deras föräldrars sysselsättning. Varför skulle den vara relevant. Det är jämförbart med att fråga våldtäktsoffret om kjolens längd.

Väldigt dåliga svar från dig överhuvudtaget.
    Det sjuka är ju att du nu drar in våldtagnas kjollängder i samband med oskyldiga barn som dödats i gängvåld..  

...

Mexico - stigande 29

Brasilien - stigande 27

USA - 5

Lettland - drygt 4

Estland - drygt 2

Finland - drygt 2
  • Padirac
    Anonym (Freedom) skrev 2021-08-05 01:13:07 följande:
    Försökte bara förklara hur sjukt du tänker. Tyvärr verkar det inte gå in.

kontentan är att du är nöjd med att barn dör.
    Nej-  det verkar inte gå in hur jag tänker - men den som tränar kan säkert lära sig läsa, förstå och delta i en seriös debatt utan att ljuga om vad andra anser.

Det är ju faktiskt ingen annan än du som tar upp våldtagnas kjollängd och pratar om att vara nöjd med att barn dödas.

...

Mexico - stigande 29

Brasilien - stigande 27

USA - 5

Lettland - drygt 4

Estland - drygt 2

Finland - drygt 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?