Anonym (Freedom) skrev 2021-08-04 12:29:43 följande:
Vem tror du att du är att bedöma andra människors förstånd?
En 60-årig kvinna kämpar för sitt liv efter att ha blivit skjuten i ett köpcentrum igår. Det verkar väldigt osannolikt eftersom risken är så liten, men det verkar inte som sanningen är så viktig för dig.
Vi svenskar ligger förmodligen bland de bästa i världen när det kommer till att vara någorlunda fredliga mot varandra. Utvecklingen i väst har gått kraftigt åt rätt håll i detta avseende senaste 50 åren typ. Att du ser detta som en ursäkt för gängvåld får du stå för själv.
Du säger att riken är pytteliten att hamna i gängkriminalitetens kulregn. Pytteliten jämfört med vad? Hur mycket skjutningar vill du ha innan du anser den värd att bekämpa? Vi har 180 registrerade skjutningar hittills i år. Det är c:a 1 per dag. Hur många skjutningar ska vi upp i innan du tycker att det inte längre kan kvittas mot finnarnas alkoholrelaterade våld?
Det går alldelses utmärkt att läsa hela texten så kanske det framgår att det säkert finns fler skäl till att någon påstår att någon sagt någonting helt annat än denne gjort.
Vad det beror på kan ju andra bara spekulera om.
Har jag sagt att skjutningarna inte är värda att bekämpa? Jag vet inte om du ljuger om vad jag skrivit eller det är en fråga om förstånd eller läsförståelse som gör att du kommer falska påståenden - eller så enkelt att det inte finns vilja eller kunskap nog att ha en seriös diskussion.
Padirac skrev 2021-08-04 10:52:21 följande:
Lugn och fin nu - att säga att det är en mycket liten risk att som utomstående dreabbas av gängens interna uppgörelser är inte samma sak som att gå i god för att de gängkriminella baar skjuter varandra.
Att Flash ljuger om vad jag sagt är nog både han och jag överens om - men det kan också vara förstånd eller läsförståelse som gör att det kommer falska påståenden - eller så enkelt att det inte finns vilja eller kunskap nog att ha en seriös diskussion.
I Sverige sticker onekligen gängens skjutningar ut, i Finland är det dödliga våldet högre än i Sverige trots att det där inte förekommer gäng som sysslar med dödsskjutningar
Nu är inte siffrorna helt uppdaterade men kan ge ett större perspektiv
data.worldbank.org/indicator/VC.IHR.PSRC.P5?m...
I världen ligger snittet för avsikligta mord på drygt 5 personer per 100 000
El Salvador - har sjunkit till 52
Mexico - stigande 29
Brasilien - stigande 27
Grönland - sjunkande till 5
USA - 5
Lettland - drygt 4
Estland - drygt 2
Finland - drygt 2