-
Nej, jag är inte sionist men jag tar avstånd från all typ av antisemitism. Det är otäckt att så många fortfarande bär på judehat, antisemitism. Jag trodde att vi hade lärt oss något av andra världskriget och förintelsen.Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-11-25 18:48:51 följande:Jaha, så du är sionist?
-
Jag läser just nu en artikel i SVD: Antisemitism finns inom vänstern-uppenbart. MP-profilen Magda Rasmussen berättar inifrån. Hon säger att det är ett problem med antisemitismen inom vänstern och att många öppet säger att de hatar judar.
Detta är för mig chockerande, att antisemitismen är så öppen inom vänstern. -
Är det inte otäckt att antisemitismen spridits så starkt även till vänstern?KillBill skrev 2023-11-26 09:07:52 följande:Om folk hade lärt sig något om andra världskriget skulle man inte rösta på ett parti med rötterna i nazism. Idag är hatet och hetsen från SD riktat mot muslimer men annars känns allt igen.
-
Apropå Jimmies fantasier om att riva moskeer, han måste ha blivit helsnurrig!?
Nu kommer ju SD aldrig kunna bli ett regeringsparti. SD som vuxit så mycket på grund av den våldsamma brottsligheten, kommer inte kunna fortsätta växa med den här nya inriktningen. Moderaterna, Liberalerna och KD kommer inte kunna samarbeta med ett parti som vill riva gudstjänstlokaler.
-
Jag skrev ju just ett inlägg att Jimmie har blivit snurrig och det är helt fel att riva moskeer.KillBill skrev 2023-11-26 09:41:26 följande:Antismitism är otäck oavsett när den kommer från höger eller kommer från vänster. Detsamma gäller all rasism. Vad tycker du själv om den islamofobi som sprids från den politika högern (framförallt från SD)?
Men HUR kan vänstern av alla , ta upp de urgamla antisemitiska idéerna och öppet hata judar, samtidigt som man talar om allas lika värde? Att ta avstånd från antisemitismen är något vi alla måste ha i ryggmärgen, efter förintelsen, det får aldrig ske igen. -
Mentat skrev 2023-11-26 09:58:20 följande:Expressen-TV visade en intervju med honom om detta som jag blev nyfiken på just för att det lät helkorkat. Det visade sig dock att vad han sade var att det inte alls var tal om att riva moskéer i allmänhet utan mer en fråga om hur man hanterar sådana där det predikas våldsförhärligande propaganda, typ IS.
De existerar ju onekligen även om de inte behöver vara typiska på något sätt. En mer konstruktiv fråga är väl: Hur skall vi hantera sådant?Ja, det var ju väldigt dumt av Jimmie. Om det predikas IS propaganda i en moske får man ju satsa på att döma predikanten, om det finns någon lag predikanten bryter mot, alternativ fixa en lag. Men vi har väl redan en terroroagstiftning nu tack vare Erdogan? Man kan inte lösa det genom att riva mosken. Der är ju löjligt.
Om en präst är kriminell och predikar antisemitism, skulle lösningen vara att riva kyrkan?
Oj, vad SD kommer att förlora på detta. Och Sverige som land.
-
Alla som är rädda om Sveriges rykte och Natoanslutning bör tona ner dessa dumheter från Jimmie.Mentat skrev 2023-11-26 10:10:18 följande:Ja, jag håller med om att det vore bättre att ingripa mot den som sprider våldsförhärligande propaganda. Det kan iofs vara svårt att känna till om predikan sker på arabiska men att generellt riva byggnaden lär inte lösa något. Det är ju ideologin man vill komma åt.
Min poäng är mest att Aftonbladet et consortes inte lär bry sig om sammanhanget. -
KillBill skrev 2023-11-26 15:06:21 följande:Det är väl bättre att lyssna på vad han sa i sitt tal än när han efteråt påstår något annat? Om du lyssnar på Åkessons tal så är han tydlig med att han viss se ett omedelbart stopp för allt byggande av moskéer och är tydlig med att minareter kupoler, halvmånar och halvmånar helt bör tas bort.
Vi får hoppas att svenska folket nu fick upp ögonen för den fascistiska politik som Åkesson och SD representerar.Ja, jag håller med.
Men socialdemokraterna är ju tyvärr inte ett bättre alternativ. Ett parti som har en riksdagsman som trots partiets starka avrådan åker på en konferens som anses ha anknytning till terroristorganisastionen Hamas , det partiet kan man ju absolut inte rösta på, om man har demokratiska värderingar. Magdalenas försvar av detta ser jag som enbart lätt genomskådat röstfiskeri, man vill inte förlora den viktiga väljargruppen med rötter i Mellanöstern. Men Magdalena och hennes vänner i S måste också se till att hålla sig till demokratiska värderingar och inte hemfalla till terrorromantik eller ännu värre , antisemitism. -
Tom Araya skrev 2023-11-28 06:09:06 följande:Det finns ingen rättighet att få bygga vad man vill var man vill.
Vi kan inte förbjuda byggandet av moskeer. Vi skulle bryta mot religionsfriheten och vi skulle bli ökända i hela världen.
Detta förslag från SD är absurt.
Vi har problem med vår invandring, men jobba då med de frågorna. Dra ner alla förmåner för asylsökande så att förre söker sig hit. Inför krav i kunskaper i svenska för att bli medborgare. Kräv en motprestation för alla bidrag. Anställ fler poliser som kan vara ute på gator och torg och skapa trygghet. Anställ fler utredare för att angripa bedrägerier och ekonomisk brottslighet som göder de kriminella gängen.
Men vi kan inte förbjuda moskeer, det är helt omöjlig. Jimmie verkar ha blivit desperat och helt snurrig.
-
Det beror antagligen att de fick stanna i Sverige endast om de hade en anställning. Skapade ett starkt incitament, och de som inte fick jobb fick inte vara kvar så de är ju inte med i statistikenKillBill skrev 2023-11-28 18:34:33 följande:
Intressant. Sysselsättningsgraden hos ensamkommande är nu högre än hos svenskfödda män..
www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/levnadsforhallanden/levnadsforhallanden/integration--analys/pong/statistiknyhet/ensamkommande-2015.-boende-utbildning-och-sysselsattning-2022