Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Är invandringen en belastning?

Anonym (Puffen) skrev 2023-08-05 11:07:15 följande:
    Ja du har rätt. Det är ju att generalisera att säga "västvärlden". Sverige ska inte bära en annan stats börda, men i och med EU så blir vissa diskussioner och ansvarsområden gemensamma ändå. 

Men jag menar om man har den insikten av dessa enskilda västerländska staters ansvar, kan diskussionen bli annorlunda. Istället för att prata om hur jobbiga invandrarna och asysökanden är så ska man kanske prata om ansvar och solidaritet och diskutera hur man kan göra livet bättre för dessa istället för att bygga barriärer i grannländerna så att de inte når EUs gränser. 
    Ja, vi har ju jobbat med SIDA och svenskt bistånd i långt över sextio år för att hjälpa  i Afrika.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Puffen) skrev 2023-08-05 11:17:04 följande:
    Nej min vän. Det är att förenkla verkligheten allt FÖR mycket. Det finns djupare problem i dessa länder än barnafödandet. Det är krig, diktaturer och miljökatastrofer.
    Oavsett detta så finns det inte möjlighet att ge försörjning i Afrika till alla de barn som just nu föds i Afrika. Titta på födelsetalen  i Afrika. I övriga världen går födelsetalen ner, men inte i Afrika. Därför kommer vi får se en massinvandring ut ur Afrika under lång tid framöver. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (LOLA) skrev 2023-08-05 22:46:59 följande:
    Och snacket om "alla är lika mycket värda" är bara skitsnack om man inte beredd att sätta en prislapp på oss alla. Då har ju vissa ett människovärde som sträcker sig bortom pengar, medan andra inte är värda mer än hur mycket det kostar för samhället. Också intressant att jag är värd mer för att min gammelfarfar och gammelmormor påstås ha jobbat så hårt för att "bygga det här landet". Trodde vi försökte överge uråldriga värderingssystem där din familjs prestationer gav dig fördelar och ge alla samma chans. 
    Jag var mer inne på att den gamle mannen i Borås är värd en värdig ålderdom här i Sverige, eftersom han hjälpt till att bygga detta land. 

Du tror alltså inte på nationalstater, alla skall ha fri rörlighet i hela världen? Och alla som kommer till Sverige skall ha fri tillgång till våra välfärdssystem? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Bejje skrev 2023-09-22 23:58:50 följande:
    Ja helt klart. Jag går inte ofta till sjukvården, men när man väl gör det så hamnar man i 80-90% av fallen hos en invandrare med brytning. Vissa kan tillräckligt god svenska, andra borde inte ens få jobba inom vården för att de har på tok för dålig svenska.

Det kan rent utav bli farligt om de har för dålig svenska. Missförstånd kan uppstå om diagnoser och mediciner som kan vara livsfarligt.

Sverige borde verkligen sätta in en lag om att man måste mer eller mindre kunna flytande svenska om man ska jobba inom vården. Man ska så klart kunna vara invandrare, men man måste ha väldigt bra svenska, det är min syn på det i alla fall.

Ja, svenska språket är jätteviktigt i vården eftersom all dokumentation i vården enbart sker på svenska. Skall man jobba i vården måste man kunna läsa och skriva journaler på korrekt svenska. Annars är det stor risk att det blir fel. Att kunna tala korrekt är också viktigt , så att man kan kommunicera med patienten. 

Jag har också erfarenhet av invandrarpersonal i sjukvården. En sjuksköterska från Elfenbenskusten. Han kunde inte göra sig förstådd i telefon när han skulle beställa tester från en annan avdelning. En läkare från Irak som skulle ta hand om min gamla pappa, han förstod inget som läkaren sa, som talade med kraftig brytning. 

Själv går jag lyckligtvis till en privat vårdcentral med enbart svenska läkare. 

• TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2023-11-20 16:40:27 följande:
    Jag är uppriktigt förbluffad över att du inte förstår detta inlägg. Så svårt är det väl inte?
    KillBill skrev 2023-11-17 09:44:13 följande:
    Lärarlegitimation behövdes inte förr i tiden för då hade  i princip alla lärare adekvat utbildning. Därefter genomförde högerpartierna  marknadiseringen av svensk skola och idag drivern många aktiebolag driver skolor för att maximera sina vinster. Det är skolor som i högre grad anställer lärare utan adekvat utbildning och det gör att lärarlegitimationer idag fyller ett viktigt syfte. 

Om du läser en gång till så ser du att jag skriver att jag är övertygad om att det är viktigt att lärare i skolan har goda kunskaper i Svenska språket och med det menade jag att det är skadligt för elever om lärare i  skolan inte behärskar svenska, Jag trodde du skulle förstå detta.. 
    Den som förstörde den svenska skolan var Göran Persson som drev igenom kommunaliseringen av skolan.
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2023-11-20 16:40:27 följande:
    Jag är uppriktigt förbluffad över att du inte förstår detta inlägg. Så svårt är det väl inte?
    KillBill skrev 2023-11-17 09:44:13 följande:
    Lärarlegitimation behövdes inte förr i tiden för då hade  i princip alla lärare adekvat utbildning. Därefter genomförde högerpartierna  marknadiseringen av svensk skola och idag drivern många aktiebolag driver skolor för att maximera sina vinster. Det är skolor som i högre grad anställer lärare utan adekvat utbildning och det gör att lärarlegitimationer idag fyller ett viktigt syfte. 

Om du läser en gång till så ser du att jag skriver att jag är övertygad om att det är viktigt att lärare i skolan har goda kunskaper i Svenska språket och med det menade jag att det är skadligt för elever om lärare i  skolan inte behärskar svenska, Jag trodde du skulle förstå detta.. 
    Vad har detta ditt inlägg med invandringen att göra förresten?? 
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2023-11-20 17:44:12 följande:

Det inget som skadat svensk skola så mycket som marknadsskolan som den moderatledda regeringen introducerade i början av 90-talet.  I övrigt anser ditt favoritparti Moderaterna att det är bra att skolan är en kommunal angelägenhet..

Ja, nu är jag inte så bokstavstroende som du. Jag tänker själv och följer ingen partipiska. Att jag röstar på Moderaterna har jag hittills gjort i brist på bättre alternativ.  Vi får se vad det blir nästa gång. 

Magdalena är dock helt otänkbar för mig efter hennes hanterande av El Haj, en socialdemokratisk riksdagsman som tillåts vara kvar i partiet, trots att han bröt mot partiets order och gick på en konferens som av många anses vara relaterad till Hamas.

Dessutom den konstiga historien om svärdottern, är hon ens hans svärdotter? Enligt Ratsit är hon ogift. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2023-11-22 14:37:06 följande:

Jag gör återigen ett försök respektera TS, trådstarten och ämnet,
    till skillnad mot vissa högljudda i tråden som endast och ständigt försöker flytta fokus bort från ämnet.

Vi övriga i tråden kanske ska fundera på om vi ska låta oss luras in  i att delta i de högljuddas försök att alltid flytta fokus?

Till ämnet:

Ja, det är mycket tydligt att invandringen är en stor belastning. Detta är visat i mina inlägg och i andra medlemmars inlägg,
    i väldigt många inlägg i tråden.

Om vi håller oss till ämnet och respekterar trådstarten så är det mycket tydligt att ingen enda i tråden har lyckats visa att invandringen inte skulle vara en belastning.

Ingen enda har någonsin en enda gång lyckats visa att invandringen inte skulle vara en belastning.

OBS: Jag använder här ordet invandringen bara för att respektera trådstarten.
    Men jag avser alltid invandringspolitiken.

Jag skulle vilja säga att invandringen är mer än en belastning. Den är systemhotande. 

I Västsverige läste jag igår, styr just nu 77 kriminella gäng, många av dem klanbaserade,  alla är dominerade av invandrare. Invandrarkriminella infiltrerar just nu överallt inom våra myndigheterkommunen, riksdagen,  till och med vårdcentraler ägs av invandrarkriminiella.

Invandrarkriminella begår välfärdbrott och lurar det allmänna på hundratals miljoner i olika upplägg med allt från personlig assistans till andra bedrägerier. Bedrägerier mot gamla och naiva pensionärer. 

Kriminella invandrare mördar, utpressarna, korrumperar.
    Man förstör demokratin.

Visst finns det Invandrare som bidrar, men vi måste sluta vara naiva annars kommer vårt land snart vara förstört. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Importerad) skrev 2023-11-22 15:46:46 följande:

Jag är själv invandrare. Jag var 6 år när vi kom till Sverige. Mina föräldrar var så klart vuxna. Båda två pluggade SFI på heltid de första 2-3 åren. Pappa började jobba efter det och mamma utbildade sig till SYO konsulent som det hette då (SYV heter det väl idag). Hon jobbade som lärare efter det , SFI lärare (svenska för invandrare). 
    Totalt sett var mina föräldrar väl arbetslösa en total period på 2-3 år under de 30 år sen de kom till Sverige. De har betalat skatt, aldrig brutit mot lagen och även startat ett företag och haft anställda så de har bidragit till samhället ganska så bra. 

Jag själv är idag 45 och har varit arbetslös EN dag!!

Totalt sett har jag och mina föräldrar ekonomiskt sett varit väldigt bra för Sverige. Vi har kostat mindre än infödda svenska. Alltså vi är ingen belastning.

Jag känner många andra familjer som är precis som min. Så det finns invandrare som är bra för Sverige. 

Med det sagt, det finns invandrare som jag anser kan flytta hem igen!
    Man flyr inte krig för att sätta sig på röven och låta soc betala för allt. Det är inte ok! 
    Jag kommer aldrig glömma när en man stövlade in på soc och krävde en annan lägenhet för den de hade fått var i två våningar, sovrummet på ovanvåningen och badrummet på nedervåningen. Han kunde inte tillåta att hans fru skulle gå i trappor på nätterna när hon skulle på toa. 
    Jag höll på att explodera!

Sen har vi de kriminella. Ett fåtal som förstör för majoriteten av oss invandrare. För ser man till hur många invandrare det finns i Sverige så är de kriminella ett fåtal.
    Jag önskar av hela mitt hjärta att man kunde göra något en gång för alla för att få slut på gäng. Det är en sak att man säger att de kriminella gängen består mest av invandrare men de säljer droger där det finns efterfrågan. Så de svenska rikemansungarna bidrar rätt mycket till att gängen finns. Tillgång och efterfrågan styr. 
    Jag hörde från en av mina kollegors söner för några år sedan att det är "enklare" att ta med lite kokain till en fest än en flaska vin!
    Sug på den karamellen!

Jag försvarar inte på något sätt några droger och överklassens kokain. Men gängen har redan nu börjat flytta fokus från knark till andra sätt att tjäna pengar. Bidragsbrott är en viktig del, andra typer av bedrägerier, både mot gamla men även bedrägeri mot företag och utpressning av företag. Vi har helt enkelt fått en form av maffia i Sverige och den kommer att bli mycket svår att bli av med. Det skulle tyvärr inte hjälpa om varenda svensk slutade köpa droger. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-11-25 18:31:02 följande:
    Islamofoberna är ett störsts hotet mot Sverige. Det är rasister som sprider hat och hot mot muslimer och får Sverige att se ut som ett land som på nytt startar korståget. SD har nazistiska rötter och växer genom att sprida fördomar om bla muslimer.

Islamister är också ett hot men inte ens i närheten av högerextremister. Islamismen är mycket svag i Europa men högerextremister sprider rädslan genom att sprida fördomar om muslimer. 

Sedan har vi sionisterna. De är nog det största  hotet mot yttrandefrihet och demokrati inte bara i Sverige utan i hela världen. Genom starka sionistiska lobyorganisstioner påverkar de våra politiker och deras beslut. AIPAC är nog de som mest påverkar USA men dessa organisationer finns över hela världen. Säger du något mot Israel kommer du att vara anklagad för judehat. 
    Tänk att detta judehat hela tiden dyker upp i olika förklädnader. Inte minst i vänstern. Antisemitismen är det viktigaste att ta tag i just nu. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?