Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Är invandringen en belastning?

Padirac skrev 2024-01-14 16:46:21 följande:
    Har du läst vad ledarskriben faktiskt skriver?

Många vill NOG inte försvara Sverige... Pga rasism och hatbrott och polarisering som inte minst SD och deras fotfolk bär ett stort ansvar för... 

Vilket land i världen är mindre rasistiskt än Sverige och mer generöst? Nämn gärna detta land, vore intressant att höra.

Enligt mina indiska kollegor som flyttat runt i världen och har familj spridd över stora delar i världen, är Sverige det minst rasistiska land de upplevt. 

• TvillingmammaVästgöte
    Padirac skrev 2024-01-14 17:55:53 följande:
    De här siffrorna har också WVS med i beräkningarna 

Nederländerna
    Sverige
    Norge
    Canada
    Finland
    Danmark

worldpopulationreview.com/country-rankings/least-racist-countries

Samtidigt finns det uppgifter på att rasismen i Finland ökar kraftigt, kanske är det så att det inte är antalet rasister som ökar markant utan att rasismen ökar i grovhet.

Intressant, vi är alltså inte etta i Sverige, som minst rasistiska land i världen, utan tvåa , efter Nederländerna.
    Också intressant att notera, de länder våra invandrare kommer från, både asylsökande och arbetskraftsinvandrare, ligger mycket lägre i denna ranking, least rasist countries.

Undrar om de som invandrar till Sverige efter ett tag ändrar sina värderingar och blir influerade av våra värderingar, och blir mindre rasistiska? Man hör ju om att det finns mycket rasism i våra invandrartäta förorter. 

• TvillingmammaVästgöte
    Padirac skrev 2024-01-14 18:55:04 följande:
    Vad sa Kristersson egentligen?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/GMdWqJ/kristersson-finns-invandrare-som-inte-vill-forsvara-sverige

"Ulf Kristersson tydliggör nu sitt uttalande om medborgarskap och försvarsvilja.

Statsministern anser att det finns invandrare som inte är lika benägna att försvara Sverige ? något strider mot våra gemensamma värderingar.

? Det är helt uppenbart att det finns människor som i första hand vill ha skydd av Sverige, snarare än att fullgöra sina skyldigheter mot Sverige, säger han."
    Vad sa du egentligen?   Hade du själv glömt bort att det var färre en 300 personer du refererade till?

Varför drog du upp ~300 IS-stridande fsom reste till IS från Sverige om det inte var det du ville föra fram i samband med att Kristerson sa att invandrare inte vill försvar Sverige ? Ville du påskina att det var fler än 300 - nu verkar du vilja utöka gruppen till fler personer efter att först ha sagt att det var många IS-stridande...

Är det så att der grumligt sagda är det grumligt tänkta? Onekligen verkar du glida runt på det du vill säga och vad du skriver, grumligt istället för klart och tydligt.

Mentat skrev 2024-01-14 14:35:04 följande:

Det verkar som om rätt många som uttalar sig offentligt, i sin iver att kritisera allt Kristersson gör och säger, verkar ha glömt bort hur många som reste från Sverige för att slåss för IS.

Är färre än 300 personer många i förhållande till krypto-nazister och -fascister som stödjer SD och som SD stödjer?
    Kan du vara snäll och visa referenser till på vilket sätt SD stödjer nazister och fascister? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Skitstövel skrev 2024-02-09 21:19:33 följande:

Invandringen berikar vårt land. 

Nej, invandringen från MENA  förstör vårt land. 

Vi bör göra som Australien och ta emot endast dem som kan tillföra något. Övriga sätter de på en isolerad ö. Skall vi ta någon ö i skärgården? Eller offra Gotland? 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-08 14:54:57 följande:
    JAg är mot skolavslutning i kyrkan av ett annat skäl-vill att kyrkan reserveras för kristna aktiviterer
    Som medlem i Svenska kyrkan tycker jag det är bra om våra unga får besöka kyrkan någon gång om året. Man behöver inte vara troende för att besöka en kyrka.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 11:45:57 följande:

Jag som troende ser det så att det inte ger så mycket. De går därifrån lika icke-troende som de kom. Jag ser det så att kyrkan skall vara till för att förmedla det kristna budskapet, för bön osv,

Icke troende skall vara välkomna att besöka kyrkan när de faktiskt är nyfikna på Jesus, så gudstjänsterna skall självfallet vara öppna för alla och man skall också enskilt kunna besöka en kyrka i lugn och ro, men att kyrkorummet skall vara en allmän festlokal för sekulära evenemang där prästen eller pastorn har munkavle är jag faktiskt emot.

Jag såg en modig präst, kvinnlig sådan (på senare år har en del av de som präster som allra modigast stått upp för klassisk kristen tro varit just kvinnor) uttrycka ungefär det jag tycker.

En kyrkan värd namnet kyrka kan aldrig vara nöjd när dess medlemmar bara kommer vid dop, konfirmation, skolavslutning, vigsel och begravning (och 2 av dessa gånger bärs man in). En kyrka värd namnet är levande tro, inte ritualer och sekulära samlingar.

Det står jag för och skäms inte en millimeter för min tro. Jag är också medlem i Svenska Kyrkan och går i kyrkan varje söndag i olika samfund (mest Svenska Kyrkan, men också andra tex Katolska).

Om man tänker så innebär det att många svenska barn aldrig kommer att få möjlighet att besöka en kyrka. 
    Alla föräldrar tar inte med sina barn till kyrkan.
    Svenska kyrkan är inluderande och kyrkans budskap är inte bara tro utan också medmänsklighet , till alla människor, inte bara de troende.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 18:04:37 följande:

Jag skrev aldrig att man inte skulle få besöka kyrkan utan tro. Såklart jag vill att gudstjänster skall vara öppna för alla oavsett tro (undantaget tex terrorister om de vill slå till mot en kyrka), men det betyder inte att ett trossamfund måste upplåta sin gudstjänstlokal för sekulära samlingar. Därför är jag inte för skolavslutningar i ett kyrkorum. Däremot kan jag tänka mig att det ordnades tex en skolavslutningsgudstjänst med frivillig närvaro och konfessionella inslag, där präst eller pastor inte har munkavle, och på icke skoltid. Då kunde elever, lärare och andra som frivilligt ville vara där närvara.

Som troende (Jesus är centrum i mitt liv) vill jag att någon enda stans så skall det finnas en fristad för tron, där han faktiskt är den som utgör ett centrum, ett andligt hem för oss troende.

Sedan vad gäller invandrare så skulle jag säga att det är snarare den förda politiken än invandrade individer jag kritiserar, då jag menar att Sveriges migrations- och integrationspolitik totalhavererat och att volymen blivit för stor under senare årtionden.

Det ordnas ju många sekulära aktiviteter i kyrkor, tex konserter med avgift i domkyrkan. Det inskränker ju inte på något vis kyrkan som en plats för tro. 

Jesus hade ju också en särskild plats för barnen , låt barnen komma till mig. Att låta barnen ha skolavslutning i kyrkan ger en fin atmosfär av högtidlighet till avslutningen. Om barnen får se en Jesusbild  och ett kors på köpet skadar ju inte någon.  Sverige är ju ett land som är byggt på kristen  tro sen 1000 år tillbaks,det är en stor del av vår historia. En stor del av vår kultur bygger på den kristna etiken. Oavsett om man tror eller inte. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 18:14:44 följande:

Svenska Kyrkan (om du nu menar just detta samfundet med ordet "kyrkan" - för ordet "kyrkan" kan ju faktiskt betyda många andra saker också och är absolut inte entydigt) har faktiskt ingen enhetlig syn på saker i allmänhet och ingen enhetlig tro. Snarare är det olika synsätt på olika frågor och olika religion i olika församlingar. SVK har 1000-tals församlingar och dessa skiljer sig enormt mycket. Jag har varit aktiv i SVK länge och har erfarenhet från många församlingar så jag vet detta. Skillnader är ofta större INOM ett samfund än ibland mellan församlingar från olika samfund.

På ett sätt tycker jag att denna mycket stora teologiska bredd är bra. Alla kan hitta sina sammanhang/sina präster/diakoner etc. Liberalteologer kan hitta sina och vi i teologisk mening konservativa kan hitta våra.

Att söka kontakt utanför kyrkan behöver inte innebära att upplåta sin gudstjänstlokal åt sekulära samlingar. Man kan vara utåtriktad på många olika sätt. Själv sänder jag tex närradio för en av Svenska Kyrkans församlingar.

Jag är för att kyrkans lokaler reserveras för kristna aktiviteter. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men själva innehållet på det som görs i kyrkorummet vill jag ska vara Jesus-centrerat.

Att Svenska Kyrkan skulle skilja sig så från församling till församling känner jag inte igen. Jag har besökt gudstjönster inom flera olika församlingar i det stift jag tillhör och det är ingen skillnad alls, i budskapet. Däremot kan olika församlingar rikta in sig på olika aktiviteter, utöver Gudstjönsterna , naturligtvis.
  • TvillingmammaVästgöte
    nattuw skrev 2024-12-09 20:17:25 följande:
    Svenska statskyrkan skapades för att kontrollera folket. Dagens kyrka med sina prosaiska kyrkoval, samarbete med andra religioner och pridetåg visar att för svenska kyrkan står inte Jesus i centrum.

Vill du vara Jesuscentrerad? Gå med i en frikyrka och låt resten av befolkningen använda de byggnader som de betalat för genom sina ofrivilliga bidrag till den svenska statskyrkan.

Det är ju inte alls sant. 

Jag går varje vecka i kyrkan. På varje gudstjänst eller mässa står Gud och Jesus i fokus. 

Svar på tråden Är invandringen en belastning?