Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 11:45:57 följande:
Jag som troende ser det så att det inte ger så mycket. De går därifrån lika icke-troende som de kom. Jag ser det så att kyrkan skall vara till för att förmedla det kristna budskapet, för bön osv,
Icke troende skall vara välkomna att besöka kyrkan när de faktiskt är nyfikna på Jesus, så gudstjänsterna skall självfallet vara öppna för alla och man skall också enskilt kunna besöka en kyrka i lugn och ro, men att kyrkorummet skall vara en allmän festlokal för sekulära evenemang där prästen eller pastorn har munkavle är jag faktiskt emot.
Jag såg en modig präst, kvinnlig sådan (på senare år har en del av de som präster som allra modigast stått upp för klassisk kristen tro varit just kvinnor) uttrycka ungefär det jag tycker.
En kyrkan värd namnet kyrka kan aldrig vara nöjd när dess medlemmar bara kommer vid dop, konfirmation, skolavslutning, vigsel och begravning (och 2 av dessa gånger bärs man in). En kyrka värd namnet är levande tro, inte ritualer och sekulära samlingar.
Det står jag för och skäms inte en millimeter för min tro. Jag är också medlem i Svenska Kyrkan och går i kyrkan varje söndag i olika samfund (mest Svenska Kyrkan, men också andra tex Katolska).
Om man tänker så innebär det att många svenska barn aldrig kommer att få möjlighet att besöka en kyrka.
Alla föräldrar tar inte med sina barn till kyrkan.
Svenska kyrkan är inluderande och kyrkans budskap är inte bara tro utan också medmänsklighet , till alla människor, inte bara de troende.