Inlägg från: Anonym (Krig i Danmark och Polen?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)

Är invandringen en belastning?

Padirac skrev 2023-12-19 19:47:19 följande:
    Begrepp som godhetsknarkade och påståenden om att det för de flesta människor är viktigare att känna sig goda är i det första fallet en terminologi som kommer från alternativhögerns kulturkrig och bygger i allt på samma mekanismer  som skolgårdsmobbare ger sig på de som de känner sig hotade av - förminskandet av människor. som inte delar deras världsbild. Det bygger dessutom på en väldigt grund människosyn och grund kännedom om människor och psykologi. Det finns gott om forskining som motsäger den grunda människosynen och att till och med väldigt små barn har en genuin förmåga till det som alternativhögern verkar sakna med de argument de för fram,  

Men det är ju enklast att bedöma andra utifrån sina egna förmågor kanske?

Det finns ingenting som motsäger att invadringspolitiken - eller invandring eller invandrare som du om vartannat använder som begrepp - har olika effekt på lång sikt, på medellång sikt, eller på kort sikt i kombination med olika samhälleliga förutsättningar,

Det är också viktigt för diskussionen att tydliggöra de olika delarna av deproblem som finns och att använda samhällsvetenskapliga udnerlag i diskussionen och att i dikussionen för fram fakta.

Vlken utbilning har de som kommer, hur mång har de olika utbildningsnivåerna, vilka är det som dras in i brottslighet, vilka mekanismer i samhället är det som är grogrund för brottslighet,

Ingenting av det här är okänt, det är som sagt inte heller okänt att den som pekar på att det inte är så enkelt som alternativhögern, skrikhögern och SDs vurmare vill påstå blir kllad godhetsknarkare på samma sätt som skolgårdsmobbare ger sig på de som inte delar deras grunda männiksosyn, grunda människokännedom och inskränkta värderingar
    Jag förstår inte vart du vill komma med alla dessa ord och jag ser inget helst samband mellan dina ord och forskning?

Jag skrev att:
    det är knappast särskilt humanitärt att välja att bara hjälpa några få personer, företrädesvis unga friska män, medan vi har valt att t ex inte hjälpa väldigt många kvinnor och barn.

Om man ser till humanitära skäl så hade vi med ett bättre upplägg kunnat hjälpa väldigt många fler till antalet och framförallt kunnat hjälpa många som har väldigt mycket större hjälpbehov.

De som vi nu har valt att hjälpa är endast personer som har haft förmåga att betala för och genomföra den långa och dyra resan till Sverige.
    De som har dessa ekonomiska möjligheter, och har förmåga att genomföra denna långa resa, som påfallande ofta är unga friska män, dessa personer är ju knappast ur humanitärt perspektiv de individer som i verkligheten har störst hjälpbehov.

Trots att du valde att citera mitt inlägg och trots att du radade upp många ord så kan jag tyvärr inte se hur du reagerade på det jag skrev i mitt inlägg. Ur ditt eget humanistiska perspektiv, hur reagerar du tydligt och direkt på just det jag skrev?
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-20 07:20:16 följande:

Denna fråga är inte ens en valfråga till nästa val . Magdalena Andersson gick nu ut i en Expressen och deklarerar att migrationen måste vara mycket stram under mycket lång tid framöver och att det kommer att vara en prioriterad fråga för en eventuell S-regering. 

Men kära nån,
    har Magdalena verkligen sagt något sådant?

Om hon och Socialdemokraterna har sagt något sådant så måste ju vissa extrema högljudda i denna tråden genast skrika sitt 
    "jävla SD-are!" 
    till Magdalena.

Många naiva har till slut vaknat upp till verkligheten. Även Magdalena och hennes kamrater.

Medan vissa extrema högljudda uppenbarligen fortsätter att försöka bevara sin naivitet.
    Fortsätter att försöka lägga ut sina dimridåer. Fortsätter med den drucknes envishet att försöka dölja och förneka sanningen.

Socialdemokraterna kommer alltså att gå till val med för dem en helt ny prioriterad fråga.
    Socialdemokraterna kommer att gå till val med en prioriterad fråga som de tidigare har anklagat och kritiserat SD för att driva. 
    Sent skola syndarna vakna.

Medan vissa extrema syndare fortsätter sova... Eller låtsas fortsätta sova...

Padirac skrev 2023-12-20 12:42:24 följande:
    Och då har S lämnat i från sig makten över de områdena. 

Kritiken mot S har  varit att de låtit samarbetspartier fått bestämma för mycket. Ändå har de kört över MP i fråga om både kärnkraft och invandring.

Det är väl känt från fler olika skeenden att mindre partier minskar då de samregerar med större partier.   MP krymper, C krymper, L krymper, KD krymper och M krymper. 

Den hittills mest principlösa partiledaren är Kristersson.
    S har fått utstå mycket hårdare kritik för sin egen misslyckade politik,
    än just bara den kritiken de har fått för att samarbeta med vissa extremist-partier.
    Har du ens läst något i S egna valanalyser?
    De erkänner att deras problem med deras egen misslyckade politik är mycket större problem än just bara de samarbeten som du försöker skylla på.

SD var en gång för inte jättelänge sedan ett mycket litet parti.

SD är det enda partiet som har vuxit i Sverige, under modern tid.

SD var ett litet parti men har hela tiden vuxit till att nu vara ett stort och väl etablerat riksdagsparti, invalt i Sveriges riksdag på mycket starka demokratiska grunder och principer.

Och jag kan inte se att SD har förlorat på att samarbeta med var sig M eller S, eller i alla de frågor de har samarbetat med flera olika partier?
    SD har ändå under den här tiden gått från att vara ett litet parti till att nu vara ett stort och väl etablerat riksdagsparti.

Snarare tjänar SD på att de andra riksdagspartierna numera har erkänt att SD redan tidigt hade rätt i den för väljarna viktigaste frågan.

Alla partier, alla partiledare och alla politiker har förlorat på att de har stått för principen att motverka SD.
    Alla etablerade gammelpartier missbedömde, eller valde att strunta i, Svenska folkets vilja. 
    Detta blir särskilt tydligt när man nu ser den förra statsministern Magdalena Andersson, hennes kamrater och Socialdemokratiska partiet gemensamt, tvingas göra helt om.
    De har äntligen insett att de måste vända totalt för att försöka rädda sitt gammelparti, att de måste vända totalt om de ska kunna rädda sina röster  och Svenska väljares förtroende.

För att ha en chans hos svenska folket, för att försöka få röster från svenska väljare, måste de nu helt överge principen med att motverka SD.
    För att i stället nu plötsligt börja göra gemensam sak med SD i den för Svenska väljare allra viktigaste frågan.
    S tvingas helt enkelt inse sanningen och måste släppa alla deras gamla principer för att i stället göra gemensam sak och därigenom i praktiken samarbeta med SD.

Är då inte denna helomvändning detsamma som att vara den mest principlösa partiledaren och mest principlösa partiet?

Jag tycker ändå att det är ett sundhetstecken, att äntligen börja åtminstone lite respektera Svenska väljare, även om det kommer alldeles för sent.
    Att S och Magdalena äntligen tycks ha vaknat upp, att de vågar erkänna det som en tydlig majoritet av Svenska folket sedan länge har insett, är ändå lite av ett sundhetstecken.
    Tänk att S och Magdalena erkänner att SD och Svenska folket faktiskt har haft rätt i så många år.
    Detta på precis samma sätt som M och KD redan för flera år sedan insåg att de faktiskt är skyldiga att lyssna på sina väljare.

Äntligen.
    Padirac skrev 2023-12-20 12:44:07 följande:
    S har alltid drivit frågan om en reglerad invandring, såväl flyktingmottagning som arbetskraftsinvandring.
    Nä, jag likväl som de allra flesta väljare i Sverige har inte märkt detta, har inte känt förtroende för S politik i denna fråga.

Du blundar för verkligheten men väljer att upprepa floskler som i realiteten bara är ren propaganda.

Det är sådana som du, som tillsammans med S misslyckade politik, har gjort att Svenska väljare i stället har valt att stödja SD.
    I verkligheten är det nu lätt konstatera att det är sådana som du, och Socialdemokratiska politiker, som i mycket hög utsträckning ligger bakom SD:s framgångar.

SD:s exempellösa framgångar är i stor utsträckning på S bekostnad.
    Vilket S egna valstrateger har noterat sedan flera åt tillbaka, utan att nå någon större intern framgång.

Du Padirac, dina kamrater, och många politiker som representerar gammelpartierna, som är ansvariga för att SD har vuxit till att bli ett stort och väl etablerat parti.
    Padirac skrev 2023-12-20 12:46:24 följande:
    Nää.  SD driver en politik som handlar om identitet, svensk vs inte svensk.   Det har SD gjort sedan de grundades av BSS, fascister, nazister och vitmakt och andra rasister.

Att driva fråga om en reglerad invandringspolitik är en fråga som skiljer från SDs rasistiska grundvärde ringar som de gjort politik av.
    Ja, ja, Padirac,
    du får väl försöka berätta dina sagor då för de Svenska väljarna.

De Svenska väljarna har bevisligen tappat förtroendet för hur S och de andra gammelpartierna har skött politiken gällande den för väljarna viktigaste frågan.

Bevisen finns i gammelpartiernas misslyckande, och ditt och dina kamraters misslyckande, vilka direkt har lett fram till SD:s stora framgångar.

Jag säger bara lycka till med att försöka återskapa förtroendet genom dina sagostunder.
    Padirac skrev 2023-12-20 12:46:24 följande:
    Nää.  SD driver en politik som handlar om identitet, svensk vs inte svensk.   Det har SD gjort sedan de grundades av BSS, fascister, nazister och vitmakt och andra rasister.

Att driva fråga om en reglerad invandringspolitik är en fråga som skiljer från SDs rasistiska grundvärde ringar som de gjort politik av.
    Vad du än försöker hitta på gällande SD:s politik så är det ändå tydligt att Socialdemokraterna nu tvingas inse att de måste göra en helomvändning, tvingas anpassa sig till SD:s politik, för att försöka rädda något förtroende för sin egen politik.

Jag förstår att du behöver försöka flytta fokus bort från dessa fakta.

Du känner dig uppenbarligen tvingad att ännu en gång försöka lägga ut dimridåer, att ännu en gång försöka dölja och förneka sanningen.

Vi börjar känna dig och dina försök rätt väl nu.
    Du har ändå en imponerande uthållighet. Samma typ av tillvägagångssätt och samma outtröttliga uthållighet som Bagdad Bob en gång visade upp. Men du kanske gillar att efterlikna och bli uppmärksammad i samband med en så historiskt känd person?
    Padirac skrev 2023-12-21 09:15:58 följande:
    Vad säger statistiken då?  Hittar siffror fram till 2017 efter att den stora flyktingströmmen från kriget i Syrien bromsats.

www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2019/stora-skillnader-i-utbildningsniva-mellan-nyinvandrade

Här finns det siffror att räkna på för den som vill ha fakta istället för svepande generaliseringar som bygger på förutfattade meningar om antalk personer med och utan utbildning på olika nivåer.

"

Åldersstruktur en förklaring
    En förklaring till den höga utbildningsnivån bland nyinvandrade är åldersstrukturen. Yngre personer har generellt sett en högre utbildningsnivå än äldre. Andelen arbeten som kräver en längre utbildning ökar, vilket innebär att det blir vanligare med högre studier bland dagens yngre personer. Bland dem som invandrade under 2014?2017 är hälften 34 år eller yngre medan medianåldern i hela befolkningen är 44 år.
    Trots en ålderssammansättning med många unga personer är det en relativt stor andel, 23 procent, som har högst en förgymnasial utbildning bland dem som invandrade 2014?2017.

...
    Tudelad bild bland syrier och irakier
    Människor från länder med en stor andel förgymnasialt utbildade har i stor utsträckning invandrat av flyktingskäl. Bland personer från Somalia och Afghanistan har drygt 60 procent en förgymnasial utbildning som högsta utbildning och bland personer från Eritrea har hälften en förgymnasial utbildning.
    Gruppen som har invandrat från Syrien och Irak  är tudelad. Omkring 40 procent har högst en förgymnasial utbildning, men ungefär lika många har en eftergymnasial utbildning. Det är något lägre än för hela befolkningen i åldern 25?64 år.
    I och med att invandringen varit stor de senaste fyra åren och andelen med en förgymnasial utbildning är förhållandevis hög, blir också gruppen av nyinvandrade med endast en kortare utbildning stor. Många har dessutom en utbildningsbakgrund som är kortare än motsvarande en fullföljd svensk grundskoleutbildning vilket gör att vägen till etablering på den svenska arbetsmarknaden kan bli lång."
    Tack Padirac.

Alla fakta som du presenterar visar verkligen och bekräftar tydligt att invandringen,
    alltså Sveriges misslyckade invandringspolitik,
    är en mycket stor belastning.
    nihka skrev 2023-12-21 18:15:17 följande:
    Om du ens har ställit frågan om det är krig i Danmark och Polen så behöver sk du titta fram från ditt gömställe lite oftare. Jag kan ha hjälpit sk dig nu med att förstå att man är ganska verklighetsfrånvänd om man ens har funderit på det. Självklart har jag hållit med sk dig om det.

Fint av dig att ha undersökt alla flyktingar och har kommit fram till att det är unga friska manliga resenärer allihop. Fantastisk sjukvård man har i alla sk länder. Fint. När åker sk du för att hjälpa alla på plats med ditt sätt att resonera? Det har varit en sk fråga.
    Tyvärr så klarar jag inte att förstå allt som du skriver i detta inlägg.

Men återigen är det du och inte jag som har framställt saken som att det skulle råda krig i Danmark.

Du har själv vid olika tillfällen försökt förklara att s k flyktingar som reser från Danmark till Sverige flyr från krig och att de flyr för sina liv.

I så fall kan ingen tolka dig på annat sätt än att du lyckas inbilla dig själv att det råder krig i Danmark.
    nihka skrev 2023-12-21 20:53:30 följande:
    Ingen fara. När du är klar med din sfi kommer du att förstå lite mer och få ordning på dina pronomen. Du är inte jag utan jag är jag själv. Och ingen är varken du eller jag eller din tygtiger och dina knäppa frågor är bara dina.

Ja, precis. Du ställde frågan om det är krig i Danmark och Polen. Vad bra att du som sk människa ändå lyckades begripa att det är en fråga du har ställit.
    Min poäng har alltid varit att det inte råder krig i Danmark.

Därför är det en självklarhet att alla som har valt att resa från Danmark till Sverige inte är flyktingar, de flyr inte för sina liv och de flyr inte från krig.

Du har själv vid olika tillfällen försökt förklara att s k flyktingar som reser från Danmark till Sverige flyr från krig och att de flyr för sina liv.

I så fall kan ingen tolka dig på annat sätt än att du lyckas inbilla dig själv att det råder krig i Danmark.
    Padirac skrev 2023-12-21 20:54:54 följande:
    Du får ursäkta mig att jag lägger mig i den diskussion du har med andra.

Men.. det är dina premisser och slutsater som gör gällande att enda skälet till att flyktingar so mpasseras Sveriges grannlöndeer endast kan komma till Sverieg om det råder krig i dessa grannländer.

Det är ganska grova fel i såväl premisser som slutsatser som du presenterar - det hela verkar vara ett resonemang som bygger på samma 'underförståddheter' som 'man och nöjd'  presterade i sina sämsta resonemang.

Du måste förstå att det du presenterar som premisser inte stämmer med fakta och slutledningar utifrån dessa premisser leder dig fel och kanske är det därför du skriver att du inte förstår.
    Padirac,

Du vet mycket väl att ingen behöver fly för sitt liv, behöver inte fly från krig, när man väljer att fly från Danmark.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?