• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)

Men det är ju du som i åratal har försökt inbilla alla att de problem du nämner skulle lösas genom massinvandringen!

Dessutom har du försökt inbilla människor att landets ekonomi, möjligheterna att försörja välfärden, skulle förbättras genom massinvandringen!

Du får säga vad du vill, facit finns redan, och det kommer tyvärr bli ännu värre. Den totalt misslyckade politiken med massinvandringen förstorar problemen och utgör en fruktansvärd belastning på den gamla fina svenska välfärden.
    I det nya Sverige har vi t ex 180 utanförskapsområden!

För att klara av att hantera den stora belastningen som politiken med massinvandringen har fört med sig i välfärden måste vi öka arbetskraftsinvandring.
    Men t o m  du borde väl begripa att massinvandring aldrig kan medföra något positivt för den svenska välfärden?
    Sådan politik innebär självfallet att problemen i välfärden och i samhället kommer fortsätta öka och öka.

Förklara gärna hur det kan vara bra att vi har 180 utanförskapsområden som har kommit av den katastrofala politiken som främjat massinvandring. 
    Hur kan 180 utanförskapsområden vara någonting bra???

Andra jämförbara länder som har fört en klokare invandringspolitik har inte alls drabbats av utanförskapsområden och samhällshotande kriminalitet på samma  sätt som vi har gjort i Sverige.

KillBill skrev 2025-03-30 16:01:46 följande:
    Det är tydligt att du antingen inte har läst artikeln eller att du helt enkelt inte har förstått vad den handlar om.

Artikeln handlar inte om invandring, utan om att Sverige (och alla andra länder i västvärlden) står inför stora utmaningar på grund av det låga barnafödandet. Detta leder till att det blir allt svårare att försörja en åldrande befolkning.

Faktum är att Sverige och många andra västländer sannolikt kommer att behöva hantera personalbrist inom sjuk- och äldrevården genom ökad invandring i framtiden.
  • fultextad användarhandbok

Man har ju läst att utan invandring så kommer landet att stanna. Påståendet bygger på arbete. Kultur, är mycket mer än yrkesutövning. Att reducera kvalitativ kultur till mätbara ekonomiska termer är kanske inte helt lyckat? Jag kan villigt erkänna att jag troligen hade varit mer eller mindre ointegrerbar  i flertalet länder, exempelvis Somalia, Uzbekistan, Irak, Djibouti med flera. Man kan förstås hävda att det berättar mer om mig än om helheten. Skulle ni klara av att integrera er i nämnda länder och leva enligt deras respektive kulturer? Hade många svenskar klarat det? Om inte, skulle då människor från de nationerna ha lättare att integrera sig i vår kultur, i så fall varför? 

KillBill skrev 2025-03-30 16:06:49 följande:
    I Finland, det land i norden som har haft lägst invandring är läget akut och där har man kommit fram till att invandringen nu måste öka..

www.etla.fi/sv/aktuellt/befolkningens-aldrande-har-inte-forberetts-tillrackligt-besluten-ar-redan-bradskande/
    Du liksom de allra flesta vet att många i Finland ständigt varnar för massinvandring och dess följder, och man nämner Sverige som ett varnande exempel. Ofta som det värsta exemplet.

Däremot börjar Finland och flera andra länder öppna mer för arbetskraftsinvandring.

Men arbetskraftsinvandring handlar alltså om människor som kommer till landet för att utföra ett arbete.
    Inte som i Sverige där stora skaror invandrare och s k flyktingar lever på bidrag, överutnyttjar den svenska välfärden, ägnar sig åt kriminalitet.
    Invandringen som den svenska politiken har fört med sig utgör en fruktansvärd belastning för den svenska välfärden. Mycket värre än vad läget är i Finland.

KillBill;
    hur många utanförskapsområden finns det i Finland?
    Hur många bor det i Finlands utanförskapsområden jämfört med Sverige?

Vi kommer sannolikt behöva ännu mer arbetskraftsinvandring än Finland för att det ska finnas tillräckligt många händer i välfärden, inte bara för att ta hand om äldre och barn till s k traditionella svenskar, utan också för att ta hand om alla de som kommit in i landet och som är mycket vårdkrävande.

Kolla gärna med de som arbetar i psykvården hur mycket större vårdbehov det har blivit.
    Prata med dem som arbetar i verkligheten vilken kategori det är som ligger bakom den stora ökningen och vilka det är som är allra mest svårbehandlade och som kräver mest arbetsinsatser?

Intervjua särskilt någon som jobbar i verkligheten inom våra 180 utanförskapsområden! 

När du har gjort detta kan också du hävda att du vet något om verkligheten.
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-31 18:06:50 följande:

Man har ju läst att utan invandring så kommer landet att stanna. Påståendet bygger på arbete. Kultur, är mycket mer än yrkesutövning. Att reducera kvalitativ kultur till mätbara ekonomiska termer är kanske inte helt lyckat? Jag kan villigt erkänna att jag troligen hade varit mer eller mindre ointegrerbar  i flertalet länder, exempelvis Somalia, Uzbekistan, Irak, Djibouti med flera. Man kan förstås hävda att det berättar mer om mig än om helheten. Skulle ni klara av att integrera er i nämnda länder och leva enligt deras respektive kulturer? Hade många svenskar klarat det? Om inte, skulle då människor från de nationerna ha lättare att integrera sig i vår kultur, i så fall varför? 

Men om jag valde att resa till och bosätta mig i något av nämnda länder så skulle det underlätta oerhört om jag åtminstone blev försörjd genom bidrag, integrerad eller ej.

Om jag hade med mig min familj när jag kom till landet, och fick bidrag för etablering, retroaktivt barnbidrag, men efter en tid valde att fru och barn fick resa hem till Sverige igen för att vistas där, men jag fortsatt fick ut alla bidragen och kunde skicka hem dem till familjen, och till vår klanledare, så skulle det i vart fall underlätta väldigt mycket för mig att bo kvar i det landet.
    (Det där med integrering, och lika med arbete, det är väl frivilligt och det kan man väl välja att bara strunta i..?)

För visst får väl jag som svensk motsvarande bidrag oavsett vilket land jag väljer att resa till?
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-03-31 18:18:44 följande:
    Du liksom de allra flesta vet att många i Finland ständigt varnar för massinvandring och dess följder, och man nämner Sverige som ett varnande exempel. Ofta som det värsta exemplet.

Däremot börjar Finland och flera andra länder öppna mer för arbetskraftsinvandring.

Men arbetskraftsinvandring handlar alltså om människor som kommer till landet för att utföra ett arbete.
    Inte som i Sverige där stora skaror invandrare och s k flyktingar lever på bidrag, överutnyttjar den svenska välfärden, ägnar sig åt kriminalitet.
    Invandringen som den svenska politiken har fört med sig utgör en fruktansvärd belastning för den svenska välfärden. Mycket värre än vad läget är i Finland.

KillBill;

Vi kommer sannolikt behöva ännu mer arbetskraftsinvandring än Finland för att det ska finnas tillräckligt många händer i välfärden, inte bara för att ta hand om äldre och barn till s k traditionella svenskar, utan också för att ta hand om alla de som kommit in i landet och som är mycket vårdkrävande.

Kolla gärna med de som arbetar i psykvården hur mycket större vårdbehov det har blivit.
    Prata med dem som arbetar i verkligheten vilken kategori det är som ligger bakom den stora ökningen och vilka det är som är allra mest svårbehandlade och som kräver mest arbetsinsatser?

Intervjua särskilt någon som jobbar i verkligheten inom våra 180 utanförskapsområden! 

Jag är finländska och bor i Finland, bott här hela mitt liv, och kan bekräfta att Sverige används som något att inte ta efter. Det syns bland annat i diverse kommentarsfält, både på svenska och finska, men också i olika nyhetsartiklar.

Här är en artikel på svenska från 2017 som jämför Finland och Sverige vad gäller problematiska stadsdelar: yle.fi/a/7-1225428

Går vi framåt till 2023 hittar man då en lista över de otryggaste städerna här: yle.fi/a/7-10045338 Till och med där omnämns Sverige i kommentarsfältet nedanför texten.

I en finskspråkig tidning pryds rubriken med "Vart tog det fina Sverige vägen?" och i artikeln står bland annat att "Gängkriminalitet har blivit vardag i Sverige. I år har det någonstans i Sverige exploderat i snitt en gång per dag, då de gängkriminella gör upp med varandra." Vidare står det att det mellan 2018-2024 ägde rum fler än 40 dödsskjutningar varje år i Sverige.

Link till källan: www.is.fi/ulkomaat/art-2000011028437.html

Observera att det här inte ska tas som någon av mig personlig kritik gentemot Sverige. Inte heller att jag spelar på någon specifik politisk planhalva.
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-03-31 18:31:55 följande:
    Men om jag valde att resa till och bosätta mig i något av nämnda länder så skulle det underlätta oerhört om jag åtminstone blev försörjd genom bidrag, integrerad eller ej.

Om jag hade med mig min familj när jag kom till landet, och fick bidrag för etablering, retroaktivt barnbidrag, men efter en tid valde att fru och barn fick resa hem till Sverige igen för att vistas där, men jag fortsatt fick ut alla bidragen och kunde skicka hem dem till familjen, och till vår klanledare, så skulle det i vart fall underlätta väldigt mycket för mig att bo kvar i det landet.
    (Det där med integrering, och lika med arbete, det är väl frivilligt och det kan man väl välja att bara strunta i..?)

För visst får väl jag som svensk motsvarande bidrag oavsett vilket land jag väljer att resa till?
    Ja, rent ekonomiskt skulle det självklart underlätta för din del. Min poäng kanske var lite otydlig, men vad jag menade var, är att det krävs mer än arbete för att kunna integrera sig och förstå landets seder och bruk. Exempelvis hade jag nog väldigt lätt kunnat integrera mig i Sverige, relativt lätt i Liechstenstein, och förmodligen inte alls lätt i Afrikas horn. Jag skulle ha citerat användaren KillBill som svar på hans utläggning om kriminalitet, men det föll bort, och jag skulle ha svarat att det inte endast rör sig om brottslighet och arbete, utan att det finns fler infallsvinklar i frågan.
  • KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-03-31 18:18:44 följande:

KillBill;

Det finns fler utanförskaps områden i Sverige än i Finland men det är fler per capita som drabbas av dödligt våld i Finland än i Sverige. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-30 16:43:00 följande:
    Jag har ingen koll på enskilda svenska politiska partier. Vi hamnar nog att omformulera betydelsen av välstånd och välfärd så småningom. Kanske till och med kan bli riktigt gynnsamt om färre människor delar på resurserna på ett effektivt vis. 
    Här är en bild som visar antal barn per kvinna i olika länder.  Finland är illa ute. Om man inte kommer till rätta med sina låga födslotal kommer befolkningen i Finland på 50 år (utan invandring) minska med nästan 38% och detta i ett land med en allt äldre befolkning och i ett land som har  problem med glesbygd där man inte längre alltid klarar av att tillhandahålla att basal samhällsservice. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
    KillBill skrev 2025-03-31 19:00:19 följande:
    Här är en bild som visar antal barn per kvinna i olika länder.  Finland är illa ute. Om man inte kommer till rätta med sina låga födslotal kommer befolkningen i Finland på 50 år (utan invandring) minska med nästan 38% och detta i ett land med en allt äldre befolkning och i ett land som har  problem med glesbygd där man inte längre alltid klarar av att tillhandahålla att basal samhällsservice. 
    Jag känner till vilka problem och utmaningar vi har här.
  • Tom Araya
    Nürnberg står inte för dörren

Att Migrationsverket agerar för en mer liberal migration än vad lagen ger stöd för, är ett utslag av antidemokratisk aktivism från enskilda tjänstemän. Därmed reses samma frågor i Sverige som i USA, där tjänstemän inom Trumps egen förvaltning i skydd av anonymitet medgett att de obstruerar presidentens politik ? för att de inte håller med honom:  Det skriver Jakob Heidbrink, docent i juridik. 

Nürnberg står inte för dörren - Kvartal
Svar på tråden Är invandringen en belastning?