Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-03-31 18:18:44 följande:
Du liksom de allra flesta vet att många i Finland ständigt varnar för massinvandring och dess följder, och man nämner Sverige som ett varnande exempel. Ofta som det värsta exemplet.
Däremot börjar Finland och flera andra länder öppna mer för arbetskraftsinvandring.
Men arbetskraftsinvandring handlar alltså om människor som kommer till landet för att utföra ett arbete.
Inte som i Sverige där stora skaror invandrare och s k flyktingar lever på bidrag, överutnyttjar den svenska välfärden, ägnar sig åt kriminalitet.
Invandringen som den svenska politiken har fört med sig utgör en fruktansvärd belastning för den svenska välfärden. Mycket värre än vad läget är i Finland.
KillBill;
hur många utanförskapsområden finns det i Finland?
Hur många bor det i Finlands utanförskapsområden jämfört med Sverige?
Vi kommer sannolikt behöva ännu mer arbetskraftsinvandring än Finland för att det ska finnas tillräckligt många händer i välfärden, inte bara för att ta hand om äldre och barn till s k traditionella svenskar, utan också för att ta hand om alla de som kommit in i landet och som är mycket vårdkrävande.
Kolla gärna med de som arbetar i psykvården hur mycket större vårdbehov det har blivit.
Prata med dem som arbetar i verkligheten vilken kategori det är som ligger bakom den stora ökningen och vilka det är som är allra mest svårbehandlade och som kräver mest arbetsinsatser?
Intervjua särskilt någon som jobbar i verkligheten inom våra 180 utanförskapsområden!
När du har gjort detta kan också du hävda att du vet något om verkligheten.
Jag är finländska och bor i Finland, bott här hela mitt liv, och kan bekräfta att Sverige används som något att inte ta efter. Det syns bland annat i diverse kommentarsfält, både på svenska och finska, men också i olika nyhetsartiklar.
Här är en artikel på svenska från 2017 som jämför Finland och Sverige vad gäller problematiska stadsdelar:
yle.fi/a/7-1225428
Går vi framåt till 2023 hittar man då en lista över de otryggaste städerna här:
yle.fi/a/7-10045338 Till och med där omnämns Sverige i kommentarsfältet nedanför texten.
I en finskspråkig tidning pryds rubriken med "Vart tog det fina Sverige vägen?" och i artikeln står bland annat att "Gängkriminalitet har blivit vardag i Sverige. I år har det någonstans i Sverige exploderat i snitt en gång per dag, då de gängkriminella gör upp med varandra." Vidare står det att det mellan 2018-2024 ägde rum fler än 40 dödsskjutningar varje år i Sverige.
Link till källan: www.is.fi/ulkomaat/art-2000011028437.html
Observera att det här inte ska tas som någon av mig personlig kritik gentemot Sverige. Inte heller att jag spelar på någon specifik politisk planhalva.