• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-03-28 14:33:42 följande:
    T.o.m Aftonbladet kallar sin länk Kristersson vill att du skall jobba längre. Det är skillnad på vill/bör/skall men KillBill går i spinn över en möjlighet att tolka text så illvilligt som möjligt - när den handlar om högersidan åtminstone.

Jag noterar att du totalt ignorerade resonemanget i andra paragrafen i inlägg #3668
    Tidigare försökte du snacka bort att Reinfeldt ville att vi ska jobba högre upp i åldrarna genom att påstå att det bara handlade om en möjlighet för den som ville, och nu försöker du göra om samma sak med Kristersson.

Faktum är att både Reinfeldt och Kristersson har lyft fram att vi måste jobba högre upp i åldrarna.

Detta citat visar tydligt att Kristersson inte anser att det räcker med frivillighet:

"Kristersson menar att det inte räcker att höja pensionsåldern. -Det innebär egentligen bara att de som vill stanna kvar längre får laglig rätt att göra det"

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Trötter)
    KillBill skrev 2025-03-28 15:09:48 följande:
    Tidigare försökte du snacka bort att Reinfeldt ville att vi ska jobba högre upp i åldrarna genom att påstå att det bara handlade om en möjlighet för den som ville, och nu försöker du göra om samma sak med Kristersson.

Faktum är att både Reinfeldt och Kristersson har lyft fram att vi måste jobba högre upp i åldrarna.

Detta citat visar tydligt att Kristersson inte anser att det räcker med frivillighet:

"Kristersson menar att det inte räcker att höja pensionsåldern. -Det innebär egentligen bara att de som vill stanna kvar längre får laglig rätt att göra det"

Hur tänker du dig ekvationen att människor blir äldre och behöver mer vård/omsorg och kommer att behöva leva på sin pension under fler år?

• Mentat
    Anonym (Trötter) skrev 2025-03-28 18:43:52 följande:

Hur tänker du dig ekvationen att människor blir äldre och behöver mer vård/omsorg och kommer att behöva leva på sin pension under fler år?

Exakt det adresserade jag i mitt andra stycke i inlägg #3668, vilket KillBill nogsamt har ignorerat i flera inlägg.
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-03-28 19:11:53 följande:
    Exakt det adresserade jag i mitt andra stycke i inlägg #3668, vilket KillBill nogsamt har ignorerat i flera inlägg.
    Frågan bör väl adresseras till Rataxes, det är han som är upprörd över att vissa sk. experter kommit fram till att vi måste jobba till 75 års ålder. Jag har bara gett er namnen på de s.k. experterna dvs Fredrik Reinfeldt och Ulf Kristersson. Intressant att vissa i tråden nu byter fot från att det ska vara frivilligt att jobba till 75 års ålder till att nu i stället fråga sig hur det ska det gå om vi inte jobbar till vi är 75..
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-03-28 19:45:32 följande:
    Frågan bör väl adresseras till Rataxes, det är han som är upprörd över att vissa sk. experter kommit fram till att vi måste jobba till 75 års ålder. Jag har bara gett er namnen på de s.k. experterna dvs Fredrik Reinfeldt och Ulf Kristersson. Intressant att vissa i tråden nu byter fot från att det ska vara frivilligt att jobba till 75 års ålder till att nu i stället fråga sig hur det ska det gå om vi inte jobbar till vi är 75..
    Nu ställde jag frågan till dig. Du har åsikter i ämnet. Jag har f.ö. inte bytt fot någonstans.
  • nihka
    Rataxes skrev 2025-03-27 21:45:17 följande:
    Det här med att experter nu säger att vi måste jobba till vi är 75 år, annars kollapsar hela pensionssystemet.

Var det inte det som massinvandringen skulle lösa?
    Den utbredda dumheten är häpnadsväckande. Gruppboendenivå.
    Öh, nä. Vi måste inte alls jobba tills vi är 75 och de personer som har beviljats asyl har har beviljats utifrån ett hjälpbehov. Alltså inte ditt hjälpbehov utan deras och har inget med pensioner att göra.

Sedan är det inte jätteintressant eller alls relevant med jämförelser med ditt boende.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-03-28 21:26:31 följande:
    Nu ställde jag frågan till dig. Du har åsikter i ämnet. Jag har f.ö. inte bytt fot någonstans.
    Även om du säger att du inte har ändrat åsikt i frågan, har du gått från att anklaga mig för att sprida osanning när jag påstod att Fredrik Reinfeldt förespråkade att vi ska arbeta tills vi är 75 år, till sedan konstatera att vi faktiskt måste arbeta tills vi är 75.

Det är tydligt att ditt påstående om att Moderaterna endast talar om frivillighet faller när man ser att Ulf Kristersson vill gå längre än att bara höja pensionsåldern (eftersom höjd pensionsålder bara skulle ge som vill, möjlighet att jobba längre).

När det gäller pensionsåldern förstår jag logiken bakom att vi behöver arbeta längre när vi lever längre. Men samtidigt är det orimligt att äldre ska  arbeta högre upp i åldrarna när vi har nästan 10% arbetslöshet.
  • nihka
    KillBill skrev 2025-03-28 08:30:20 följande:
    Varför citerar du SD politiker utan att tala om att du har gjort det? Snacka om fult.

Men det förstår du väl att detta har INGET med ämnet att göra. Varför skulle SD har något med SDs felaktiga och främlingsfientliga uttalande att göra? Tyst
  • nihka
    Tom Araya skrev 2025-03-26 22:26:27 följande:
    Du menar att Sverigedemokraterna till skillnad mot andra partier genom sin politik påverkar huruvida invandringen är/blir en belastning eller inte?
    Behöver jag ens påpeka att det inte är sant?
    Har du verkligen inte märkt SD-megafonen med negativa budskap om invandrare och invandring? Och sedan när har du börjat inbilla dig att det inte påverkar människors syn?

Varför tror du att SD trummar ut sitt främlingsfientliga budskap? För att ingen ska lyssna och ingen ska påverkas av det?  Behöver jag ens påpeka att det inte är sant?
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-03-29 10:40:35 följande:
    När det gäller pensionsåldern förstår jag logiken bakom att vi behöver arbeta längre när vi lever längre. Men samtidigt är det orimligt att äldre ska  arbeta högre upp i åldrarna när vi har nästan 10% arbetslöshet.
    Det behöver de inte. Det finns också alternativet att spara mer själv till sin pension, så som vi blivit uppmanade till i 30 år, eller att acceptera att pensionen blir lägre när den måste räcka längre.

Jag hörde Reinfeldts ursprungliga uttalande och det handlade inte om att vi måste utan om att det skulle vara möjligt att arbeta längre. Vänstern fultolkade det omedelbart till att handla om "måste" vilket valsat runt u media så länge att få minns något annat.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?