• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • nattuw
    Tyra myra skrev 2025-02-23 19:49:05 följande:
    Hade fel titel 
    "Välkommen till Swede Hollow"  heter den, Ola Larsmo 2013.
    Redan läst.

Jag antar att du redan är bekant med Moberg och Steinbeck men Upton Sinclair "the jungle" tror jag inte är så känd i Sverige och den tar också upp de villkor som mötte fattiga invandrare som hoppades på ett bättre liv i USA.
  • nattuw
    Anonym (Astrid) skrev 2025-02-24 15:50:56 följande:

Vad kan man göra åt detta?
    ---

Utsatta områden har blivit tickande bomber där ungdomar tar lagen i egna händer och skaffar sig makt och prestige. För att göra kriminell karriär attackerar de samhället och de organ som ska skydda samhället. Oskyldiga drabbas när bilar bränns och butiker vandaliseras. Försäkringsbolag kräver högre premier för försäkrad egendom av människor som gör rätt för sig, men råkar bo i fel område eftersom områdena anses vara riskfyllda.

En bra börja är att plocka bort de mest brottsaktiva så att de inte kan ställa till ofog och fungera som inspiration för de yngre. Någon form av RICO lagar med långa straff för att knäcka de etablerade nätverken borde fungera.
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2025-02-25 01:48:00 följande:
    Men i vissa fall kan också kultur i sig vara ett problem i att efterleva svenska lagar om man har svårt att förstå svensk lag och rätt ur sitt egna kulturella perspektiv och dessutom har stora brister i sina kunskaper i det svenska språket.
    Vem talar om för en immigrant som endast talar arabiska att det bryter mot svensk lag att behandla sin hustru på samma sätt som han är van vid är normalt från sitt hemland?
    Ja jag kan villig erkänna att om jag flyttade till Mellanöstern skulle jag ha problem att anpassa mig till kulturen och tvinga min dotter att beslöja sig och sedan ta livet av henne för att skydda släktens ära om hon umgicks med "fel" man.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-02-28 16:00:01 följande:
    Vad tänker du om Foxtrotmannen Robin Hedman som beställde mord på två 14 åriga pojkar?
    Att han är en kriminell som bör buras in.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-02-28 16:51:44 följande:
    Du har inte svarat på min fråga om vad du tycker om att hedersförtryckta kvinnor i Sverige har bättre möjligheter att lämna förtrycket här än i de länder de har flytt från. Du har inte heller kommenterat våld i nära relationer där gärningsmannen ofta är svensk.

Det känns som att du bara bryr dig om hedersförtryck när det blir synligt för dig och ignorerar våld i nära relationer när gärningsmannen är svensk.
    Om de förtryckta inte kan språket, inte förstår kulturen, inte vet vart de skall vända sig för att få hjälp, om de riskerar att aldrig mer få se sina barn eller få träffa sina släktingar ja då är nog möjligheten för en kvinna att ta sig ur hedersförtryck lika låg i Sverige som i Afghanistan.

För de flesta är det underförstått att den som fördömer våld i nära relationer fördömer våld i nära relationer oavsett hur de relationerna ser ut. Det är de som vill relativisera hedersförtyck som vill att andra skall göra skillnad på förtryckaren beroende på om förtryckaren är Svensk eller Alban.
  • Rataxes
    nattuw skrev 2025-03-01 17:10:26 följande:
    Att han är en kriminell som bör buras in.
    Jag tror att alla tänkande människor delar den uppfattningen. Det är bara vederbörande som inbillar sig att man tycker att ett sånt svin ska behandlas lindrigare för att han råkar vara född i Sverige av svenska föräldrar.
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-03-01 17:22:39 följande:
    Om de förtryckta inte kan språket, inte förstår kulturen, inte vet vart de skall vända sig för att få hjälp, om de riskerar att aldrig mer få se sina barn eller få träffa sina släktingar ja då är nog möjligheten för en kvinna att ta sig ur hedersförtryck lika låg i Sverige som i Afghanistan.

För de flesta är det underförstått att den som fördömer våld i nära relationer fördömer våld i nära relationer oavsett hur de relationerna ser ut. Det är de som vill relativisera hedersförtyck som vill att andra skall göra skillnad på förtryckaren beroende på om förtryckaren är Svensk eller Alban.

I Sverige fängslas föräldrar som avslöjas med att ha utsatt barn/kvinnor för hedersvåld, könsstympning o.s.v. Jag har gett exempel i tråden på att det faktiskt sker.  Det skulle aldrig hända i de länder som kvinnorna flytt från. 

i Sverige har iallafall fall kvinnorna en chans. Det har dom inte ifall de återvänder till de länder som de flytt från..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Rataxes skrev 2025-03-01 17:45:42 följande:
    Jag tror att alla tänkande människor delar den uppfattningen. Det är bara vederbörande som inbillar sig att man tycker att ett sånt svin ska behandlas lindrigare för att han råkar vara född i Sverige av svenska föräldrar.
    Jag inbillar mig ingenting. Jag har själv fått svara på vad jag anser om invandrare som utför olika typer av grova brott och eftersom jag tyckte att frågeställningen var löjlig (svaret är ju självklart) vände jag på steken och började i stället fråga personer som tagit invandrare som exempel om vad de anser om svenskar som utför samma typ av grova brott..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Ledsen)

I Koranen Surah An-Nisa (4:34) står det:

Män är kvinnors förmyndare på grund av den överlägsenhet som Allah har givit några framför andra och på grund av vad de spenderar av sina tillgångar.

De rättfärdiga kvinnorna är därför lydiga och skyddar det som är i hemlighet såsom Allah har befallt. Och vad gäller dem som ni fruktar upproriskhet ifrån -förmana dem, undvik dem i sängarna och slå dem. Men om de lyder er. sök då ingen väg mot dem.

Enligt Koranen så har män alltså rätt att slå kvinnor. Vad är det för religion, och vad är det för män som har kommit hit?

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-03-01 10:59:50 följande:

Men Tom, handen på hjärtat, påstår du verkligen att det är lika svårt för en kvinna som lever under hedersförtryck i Sverige att fly från detta som för en kvinna som lever under hedersförtryck i talibanstaten Afghanistan?

Jag har aldrig sagt att det är lätt för någon att fly från religiöst förtryck. Titta bara på svenska barn som växer upp i Jehovas Vittnen och drabbas hårt om de försöker lämna sekten. Men i Sverige finns det åtminstone möjligheter och stöd för att kunna bryta sig fri. I andra länder kan det vara nästintill omöjligt.

Jag vet ärligt talat inte...

Men språket gör det svårare för många här och ger man kvinnor förhoppningar men samtidigt inte gör tillräckligt för att hjälpa dem eller förändra det samhälle som gör dem otrygga, då kan de utsättas för väldigt stora risker och det ser vi svåra konsekvenser av emellanåt.

Jag tror att många tror de flytt från hedersförtryck och så kommer de till ett land de tror är ett fritt land, men som är naiva och inte ser problemet och samma män får nu ännu mer frihet att utöva sitt förtryck, i vissa fall t.o.m. skyddade av samhället av folk som drar rasistkortet när någon reagerar.

Om du minns Mona Walter, så beskrev hon att många av hennes landsmän radikaliserades i Sverige, dels som en motreaktion till det fria svenska samhället, men också för att de gavs ett utrymme som trotsade de annars allmänna moraliska normerna, ett frikort kan man säga.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?