• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-02-27 20:02:58 följande:
    Nu blev det mycket tydligare.

Men varför finns "andragenerationsinvandrare" på två rader?
    För att jag skrev fel. Skrattande

Här är den rätta tabellen: 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Shiba56

KillBill. Det verkar som om du inte har några svar på de tre frågorna som vi har ställt till dig tre gånger. Men vad har du för kommentarer om detta? Eller försvinner du ett tag, för att sedan komma tillbaka och byta ämne?

"Gängkriminaliteten ger uppmärksamhet i internationella medier. Sverige beskrivs vara i ett mycket svårt läge, det talas om kris och någon gång krig"

"Brottslighet och migration vävs samman. Det rör sig om ?importerat gängvåld? och att ?multikulturalism förstör".

"Berliner Zeitung" menar att Sverige under lång tid betraktats som en symbol för fredlighet, men att uttalade gängkonflikter utmanar den bilden".

"En del nordiska länder tar upp vad utvecklingen i Sverige skulle kunna betyda för de egna länderna. "Verdens Gang" skriver om rädslan för att hamna i "det svenska tillståndet".

"Independent" skriver: Krigszon och barnsoldater. En ansvarslös invandringspolitik och misslyckad integration".

"Att alla de som har uttryckt sina åsikter anser att situationen är mycket allvarlig framgår av att de använder ord som "inbördeskrig" och "failed state".

Som sagt, vad anser du KillBill om omvärldens syn på Sverige?

• Shiba56

KillBill och Padirac. Är invandringen en belastning? Ja, det har förstört Sverige.

Artikeln om omvärldens syn på Sverige är ett mycket bra bevis för detta. "Brottslighet och migration vävs samman".

Rapport från FN:s avdelning för narkotika och brott (UNODC): "Sverige har upplevt nivåer av gängvåld och skjutvapenrelaterade dödsfall utan motstycke de senaste åren. Skjutvapen ligger bakom 40% av allt dödligt våld i landet. I Bosnien, Hercegovina och Montenegro hittar man liknande siffror".

Är det lika illa som i Bosnien? Vi är i ett mycket svårt läge på grund av de gängkriminella. Kommer Sverige någonsin att bli det trygga och säkra Sverige som när Sverige var svenskt? Nej, det är försent. Nu har det gått så långt att 14-åriga "barnsoldater" mördar. Det är kört för Sverige, så jag är så tacksam att jag är äldre.

• Padirac
    Shiba56 skrev 2025-02-27 20:58:23 följande:

KillBill. Det verkar som om du inte har några svar på de tre frågorna som vi har ställt till dig tre gånger. Men vad har du för kommentarer om detta? Eller försvinner du ett tag, för att sedan komma tillbaka och byta ämne?

"Gängkriminaliteten ger uppmärksamhet i internationella medier. Sverige beskrivs vara i ett mycket svårt läge, det talas om kris och någon gång krig"

"Brottslighet och migration vävs samman. Det rör sig om ?importerat gängvåld? och att ?multikulturalism förstör".

"Berliner Zeitung" menar att Sverige under lång tid betraktats som en symbol för fredlighet, men att uttalade gängkonflikter utmanar den bilden".

"En del nordiska länder tar upp vad utvecklingen i Sverige skulle kunna betyda för de egna länderna. "Verdens Gang" skriver om rädslan för att hamna i "det svenska tillståndet".

"Independent" skriver: Krigszon och barnsoldater. En ansvarslös invandringspolitik och misslyckad integration".

"Att alla de som har uttryckt sina åsikter anser att situationen är mycket allvarlig framgår av att de använder ord som "inbördeskrig" och "failed state".

Som sagt, vad anser du KillBill om omvärldens syn på Sverige?

Jag ser att du blandar friskt och byter plats på rader i det svenska institutet rapporterat på sin hemsida.

Svensk institiutet är ärliga nog att vara tydliga med vad som kommer från sociala medier och vad som kommer från internarionell press.  Det saknas i ditt inlägg.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-02-27 20:17:17 följande:
    Problemet är att SDioterna tror att folk är kriminella för att de har en annan kultur. 
    Skit i SD en stund, det är inte Åkesson du debattera med nu!

Jag hävdar (och det anser jag finns starka belägg för) att kulturskillnader är en försvårande faktor för integration, vilket ger ett visst utfall vad det gäller utanförskap och som i sin tur ger ett visst utfall vad det gäller kriminalitet.

Jag hävdar också att avvikande moraliska normer i kombination med okunskap i svenska språket och svensk lagstiftning ger utfall i brottsstatistik. Detta är en rent praktisk konsekvens, som att en ishockeyspelare spelar fotboll utan vetskap om skillnader i regler.

Om någon skulle hävda att det är kultur i sig som per automatik gör folk mer eller mindre kriminella, så håller jag inte med.

Kultur är inte nedärvt i den meningen att det är genetiskt eller sitter i vårt DNA, men är till viss del ärvd av det samhälle vi växer upp och lever i och hur det formar oss, exempelvis hur våra föräldrar och andra närstående genom fostran påverkar över generationsgränserna. Kultur förändras, men inte lika mycket och lika fort överallt.
    Människor kan flytta till ett annat land och ta till sig kulturen där, men det fordrar nog att man genuint känner att det är rätt, inta bara för att bli en del av samhället, utan även att det nya landets allmängiltiga moraliska normer i huvudsak känns rätt.
    Det är inte kultur som är problemet, det är någonting som identiteter, nazister och rasister likställer med problem då de har rasistiska grundvärderingar.
    Kultur och kulturskillnader utgör inte problemet, men är en bidragande faktor i integration. Hur integrationen fungerar är ett av många problem.
    Detta har beskrivits av många som arbetar med detta.
  • KillBill
    Shiba56 skrev 2025-02-27 20:58:23 följande:

KillBill. Det verkar som om du inte har några svar på de tre frågorna som vi har ställt till dig tre gånger. 

Jag har svarat på ditt inlägg och din tystnad tolkar jag som att du inte har problem med hederskultur så länge om du slipper ha den i din närhet för annars skulle du se det positiva med att många kvinnor som har levt eller som lever under hedersförtryck har en bättre chans att slippa detta i Sverige än någon annanstans. 

Det är också talande att du vägrar att kommentera hur du ser på mäns våld mot kvinnor ett brott som är väsentligt vanligare än hederskultur och där förövaren ofta är en svensk man..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Shiba56
    Padirac skrev 2025-02-27 21:42:16 följande:
    Jag ser att du blandar friskt och byter plats på rader i det svenska institutet rapporterat på sin hemsida.

Svensk institiutet är ärliga nog att vara tydliga med vad som kommer från sociala medier och vad som kommer från internarionell press.  Det saknas i ditt inlägg.
    Det låter alltid så här när vi lägger fram fakta, allt är en lögn. Här är artikeln, var så god och läs!

si.se/gangkriminalitet-ger-uppmarksamhet-i-internationella-medier/
  • Padirac

Bra, kultur gör inte folk per automatik mer eller mindre kriminella.

En i samhället frånvaro av öppenhet mot andra kulturer och rasism/främlingsfientlighet mot andra kulturer kapar problem som i sig kan ligga till grund för segregation och utanförskap och social utsatthet. Tillsammans med politiska åtgärder, tex nedrustning av det offentliga samhällets närvaro, banas väg för mer  social utsatthet. 

Vad som är bidragande faktorer till kriminalitet är väl beforskat.

Tom Araya skrev 2025-02-28 01:22:06 följande:
    Skit i SD en stund, det är inte Åkesson du debattera med nu!

Jag hävdar (och det anser jag finns starka belägg för) att kulturskillnader är en försvårande faktor för integration, vilket ger ett visst utfall vad det gäller utanförskap och som i sin tur ger ett visst utfall vad det gäller kriminalitet.

Jag hävdar också att avvikande moraliska normer i kombination med okunskap i svenska språket och svensk lagstiftning ger utfall i brottsstatistik. Detta är en rent praktisk konsekvens, som att en ishockeyspelare spelar fotboll utan vetskap om skillnader i regler.

Om någon skulle hävda att det är kultur i sig som per automatik gör folk mer eller mindre kriminella, så håller jag inte med.

Kultur är inte nedärvt i den meningen att det är genetiskt eller sitter i vårt DNA, men är till viss del ärvd av det samhälle vi växer upp och lever i och hur det formar oss, exempelvis hur våra föräldrar och andra närstående genom fostran påverkar över generationsgränserna. Kultur förändras, men inte lika mycket och lika fort överallt.
    Människor kan flytta till ett annat land och ta till sig kulturen där, men det fordrar nog att man genuint känner att det är rätt, inta bara för att bli en del av samhället, utan även att det nya landets allmängiltiga moraliska normer i huvudsak känns rätt.
    Det är inte kultur som är problemet, det är någonting som identiteter, nazister och rasister likställer med problem då de har rasistiska grundvärderingar.
    Kultur och kulturskillnader utgör inte problemet, men är en bidragande faktor i integration. Hur integrationen fungerar är ett av många problem.
    Detta har beskrivits av många som arbetar med detta.
  • Shiba56
    Padirac skrev 2025-02-27 21:42:16 följande:

Jag skrev bara ut vissa uttalanden från utländska medier eftersom det annars kanske skulle uppfattas som för mycket text att läsa. Och därför så anser du att mitt inlägg bara är påhitt. Därför skickade jag med hela artikeln i mitt förra inlägg.

Om det inte hade varit några problem med invandringen så skulle artikeln vara mycket kort, men den är tyvärr mycket lång. Och vad beror det på? Att omvärlden är förskräckta och oroade över vad som har hänt det tidigare säkra och trygga Sverige. Norge är mycket oroade över att de gängkriminella från Sverige nu skapar mycket stora problem med rån, skjutningar och sprängningar. Jag skäms för att vara svensk.

Vårt land är förstört på grund av invandringen. Varför är det så svårt att erkänna det?
  • Padirac
    Shiba56 skrev 2025-02-28 11:49:41 följande:
    Jag skrev bara ut vissa uttalanden från utländska medier eftersom det annars kanske skulle uppfattas som för mycket text att läsa. Och därför så anser du att mitt inlägg bara är påhitt. Därför skickade jag med hela artikeln i mitt förra inlägg.

Om det inte hade varit några problem med invandringen så skulle artikeln vara mycket kort, men den är tyvärr mycket lång. Och vad beror det på? Att omvärlden är förskräckta och oroade över vad som har hänt det tidigare säkra och trygga Sverige. Norge är mycket oroade över att de gängkriminella från Sverige nu skapar mycket stora problem med rån, skjutningar och sprängningar. Jag skäms för att vara svensk.

Vårt land är förstört på grund av invandringen. Varför är det så svårt att erkänna det?
    Sociala medier där enskilda personer vädrar sin rasism är knappast att likställa med utländska medier 

Kanske förvränger du själv detta och förvarar det nu, eller så plockade u upp någon annans förvrängda påståenden och förde dem okritiskt vidare för att det ligger i linje med fördomar 

Jag vet inte, kan bara konstatera att det inte skiljs på utländska media och i lägg på sociala forum o det du skriver och sedan försvarar.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?