• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-02-26 07:32:54 följande:
    Du generaliserar och fantiserar om vad jag skriver Tom.

Tror du att bara för att Fadime mördades av sin familj så är alla kristna kurdisk-turkiska invandrare mördare av sina familjer?

Det är rasism. Hur kan du tror att jag skrivit att det är rasism som ligger bakom mordet på Fadime? Vantolkningar Tom.

Alla som lever med hedersnormer är inte våldsamma mördare och brottslingar. 

www.hedersfortryck.se/hedersrelaterat-vald-och-fortryck/vad-ar-hedersrelaterat-vald-och-fortryck/
    Du svarar med en massa motfrågor som saknar relevans utifrån vad jag skriver.

Vad som däremot är relevant är förekomsten av att personer med utländsk bakgrund bryter mot svensk lag eller andra moraliska normer p.g.a. att de kommer från en kultur med moraliska normer som påtagligt avviker från vår.

Jag hoppas du också förstår att mörkertalen är stora när det gäller våld och övergrepp i hemmet (oavsett bakgrund hos förövare och offer).
    Fadime-fallet är bara ett exempel på hedersrelaterat våld, då det fått stor uppmärksamhet.

Står du fast vid din förnekelse av detta?

Som du kanske vet så engagerade sig Fadime Sahindal mot hederskultur och hedersrelaterat våld, men du anser att hon och alla andra som delar hennes engagemang slogs mot väderkvarnar?

Kopierad text:

Hedersrelaterat våld i stort har varit svårare att mäta då man antar att mörkertalet är väldigt stort. Regionala studier på olika håll i landet pekar dock på att mellan 3?7% av ungdomar i gymnasiet lever med hedersrelaterade begränsningar. Länsstyrelserna har spelat en stor roll i att utreda frågor i ämnet, och de har i sina respektive län haft detta uppdrag sedan 2004. Länsstyrelsen Östergötland har haft ett specifikt uppdrag att samordna allt arbete som har gjorts på området och fungera som en kunskapsbas. Länsstyrelserna ska alla göra en samlad redovisning av de insatser som vidtagits i de olika länen, och en samordnad redovisning av detta ska lämnas till Socialdepartementet 15 mars 2016. Våldet utgör framförallt följande

? Psykiskt: Kränkning, skuld- och skambeläggning, förödmjukelse, nedvärdering, undandragen kärlek och omsorg, förföljelse, hot.

? Socialt: Utfrysning, isolering, förbud att delta i normala aktiviteter i samhället, tvång till avvikande klädsel, avvikande beteende, ekonomisk nöd, ofrivilligt bortförande, bannlysning.

? Sexuellt: I förlängningen är våldet även sexuellt som exempelvis tvång till oönskat sex med okänd eller oönskad person genom äktenskap.

? Fysiskt: Från örfil till mord samt självmord.

Organisationen Glöm Aldrig Pela och Fadime har också hjälpt tiotals ungdomar från att bli bortförda på tvångsäktenskapsresa runt om i Sverige. I Sverige har flera fall av uppmärksammade hedersmord skett. Sara Abed Ali 1996, Pela Atroshi 1999 och Fadime Sahindal 2002 är några exempel. När Abbas Rezai mördades 2005 gick det upp för många i Sverige att även unga män kan mördas i hederns namn. En ordentlig kartläggning över hela Sverige och dess län saknas fortfarande idag. Sådan statistik har också efterfrågats av utredningen SOU 2014:49 Våld i nära relationer ? en folkhälsofråga.

Enligt Brottsförebyggande rådet, Brå, anmäldes under 2014 omkring 17 100 misshandelsbrott i Sverige där gärningspersonen var i nära relation med offret. I Nationella trygghetsundersökningen (NTU 2014) uppgav totalt 15 procent av dem som utsatts för misshandel att gärningspersonen var närstående till offret. Att gärningspersonen är en närstående gäller för kvinnor i 29 procent av händelserna, medan motsvarande andel för män är 6 procent. 

Statistisk kartläggning av hedersvåld i nära relationer (Motion 2015/16:1864 av Veronica Lindholm m.fl. (S)) | Sveriges riksdag

Hedersrelaterat våld och förtryck | Brå - Brottsförebyggande rådet

Omfattning av hedersrelaterat våld och förtryck i Sverige -

NCH publicerar omvärldsanalys - Hedersförtryck

• Anonym (Astrid)
    Padirac skrev 2025-02-26 07:32:54 följande:
    Du generaliserar och fantiserar om vad jag skriver Tom.

Tror du att bara för att Fadime mördades av sin familj så är alla kristna kurdisk-turkiska invandrare mördare av sina familjer?

Det är rasism. Hur kan du tror att jag skrivit att det är rasism som ligger bakom mordet på Fadime? Vantolkningar Tom.

Alla som lever med hedersnormer är inte våldsamma mördare och brottslingar. 

www.hedersfortryck.se/hedersrelaterat-vald-och-fortryck/vad-ar-hedersrelaterat-vald-och-fortryck/
    Vad har du för åsikter om nedanstående text? När Sverige var svenskt så hade vi inte sådana här problem. Ännu en belastning med invandringen. Svensk lag förbjuder aga mot barn, och hedersrelaterat våld och förtryck gör mig illamående. Jag var tvungen att fetmarkera eftersom det är så vedervärdigt. 

Källa: FN-förbundet UNA Sweden. 

Uppskattningar som har gjorts av forskare pekar på att minst 200 000 unga i Sverige lever i hedersvåld och förtryck, men att mörkertalet troligen är stort.

Tris har i en kartläggning rapporterat om tillvaron för unga hederskontext i Uppsala där var femte flicka har oskuldskrav på sig hemifrån. 2/3 av flickorna med utomnordiska föräldrar får inte bestämma själva vilka de ska gifta sig med.

Hedersrelaterat våld och förtryck handlar om en grupps - släkts eller nätverks heder - ett begrepp som används för att kraftigt begränsa flickors sexualitet och frihet och rättigheter.

Kollektivt våld från den kontrollerande gruppen är vanligt förekommande. Hedersrelaterat våld och förtryck inkluderar t.ex. barn- och tvångsgifte, könsstympning, hedersmord men också att inte själv få välja pojkvän kläder eller studier. 

Heder? Att utsätta sina döttrar för våld? Barn- och tvångsgifte? Inte få bestämma kläder eller studier? Hedersmord? 

Detta är en stor belastning, de ska nu skapa 300 nya tjänster för att motverka detta. Kommer det att hjälpa? Förmodligen inte. Men det värsta är ju förstås för dessa stackars flickor som tvingas att växa upp under sådana här omänskliga förhållanden och leva med en ständig rädsla. Och det är minst 200 000 + ett stort mörkertal. 

Vad anser du om detta?

• Shiba56

Padirac. Som invandrare förstår jag att man vill försvara invandringen, och stoppa huvudet i sanden för dessa enorma problem som det har orsakat. Nu har även Norge invaderats av "svenska" gängkriminella, och omvärlden ser nu Sverige som ett varnande exempel.

Hur skulle du själv reagera om du levde i ett lugnt och tryggt land, men sedan så kom det två miljoner invandrare. Flera hundra tusen blev bidragsberoende och överrepresenterade när det gäller bidragsbrott. 60 utsatta områden där poliser och blåljuspersonal utsätts för hot och stenkastning. Socialtjänsten och Försäkringskassans personal utsätts hela tiden för hot. Och det är samma sak med sjukhuspersonal, så nu behöver de vakter på vissa akutmottagningar.

Mer eller mindre varje dag våldtäkter, misshandel, skjutningar och sprängningar. Och något helt nytt, de gamla har blivit våldtagna.

Hur skulle du själv reagera? Om ni var upprörda och förtvivlade, skulle ni då vara rasister?

• Padirac
    Shiba56 skrev 2025-02-26 10:19:24 följande:

Padirac. Som invandrare förstår jag att man vill försvara invandringen, och stoppa huvudet i sanden för dessa enorma problem som det har orsakat. Nu har även Norge invaderats av "svenska" gängkriminella, och omvärlden ser nu Sverige som ett varnande exempel.

Hur skulle du själv reagera om du levde i ett lugnt och tryggt land, men sedan så kom det två miljoner invandrare. Flera hundra tusen blev bidragsberoende och överrepresenterade när det gäller bidragsbrott. 60 utsatta områden där poliser och blåljuspersonal utsätts för hot och stenkastning. Socialtjänsten och Försäkringskassans personal utsätts hela tiden för hot. Och det är samma sak med sjukhuspersonal, så nu behöver de vakter på vissa akutmottagningar.

Mer eller mindre varje dag våldtäkter, misshandel, skjutningar och sprängningar. Och något helt nytt, de gamla har blivit våldtagna.

Hur skulle du själv reagera? Om ni var upprörda och förtvivlade, skulle ni då vara rasister?

Om man tror att gängkriminalitet beror på att invandrare har en annan kulturell bakgrund så kallas det för rasism.

Om man reagerar med att skylla på att det beror på invandrarnas kultur skiljer från den svenska kulturen så kallas det för rasism.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-02-26 12:26:21 följande:
    Om man tror att gängkriminalitet beror på att invandrare har en annan kulturell bakgrund så kallas det för rasism.

Om man reagerar med att skylla på att det beror på invandrarnas kultur skiljer från den svenska kulturen så kallas det för rasism.
    ...och inget av de påståenden uttrycktes i det inlägg SHIBA56 postade...

Du har verkligen stora problem att förhålla dig till vad folk här faktiskt skriver.
    Men jag låter det vara dina problem, inte mina.
  • Padirac
    Anonym (Astrid) skrev 2025-02-26 08:31:00 följande:
    Vad har du för åsikter om nedanstående text? När Sverige var svenskt så hade vi inte sådana här problem. Ännu en belastning med invandringen. Svensk lag förbjuder aga mot barn, och hedersrelaterat våld och förtryck gör mig illamående. Jag var tvungen att fetmarkera eftersom det är så vedervärdigt. 

Källa: FN-förbundet UNA Sweden. 

Uppskattningar som har gjorts av forskare pekar på att minst 200 000 unga i Sverige lever i hedersvåld och förtryck, men att mörkertalet troligen är stort.

Tris har i en kartläggning rapporterat om tillvaron för unga hederskontext i Uppsala där var femte flicka har oskuldskrav på sig hemifrån. 2/3 av flickorna med utomnordiska föräldrar får inte bestämma själva vilka de ska gifta sig med.

Hedersrelaterat våld och förtryck handlar om en grupps - släkts eller nätverks heder - ett begrepp som används för att kraftigt begränsa flickors sexualitet och frihet och rättigheter.

Kollektivt våld från den kontrollerande gruppen är vanligt förekommande. Hedersrelaterat våld och förtryck inkluderar t.ex. barn- och tvångsgifte, könsstympning, hedersmord men också att inte själv få välja pojkvän kläder eller studier. 

Heder? Att utsätta sina döttrar för våld? Barn- och tvångsgifte? Inte få bestämma kläder eller studier? Hedersmord? 

Detta är en stor belastning, de ska nu skapa 300 nya tjänster för att motverka detta. Kommer det att hjälpa? Förmodligen inte. Men det värsta är ju förstås för dessa stackars flickor som tvingas att växa upp under sådana här omänskliga förhållanden och leva med en ständig rädsla. Och det är minst 200 000 + ett stort mörkertal. 

Vad anser du om detta?
    Hedersförtryck och våld är fel och dessutom olagligt i Sverige. Nuförtiden är dessutom barnaga och våldtäkt inom äktenskapet brottsligt i Sverige. Det var inte länge sedan det var tillåtet.

Hedersförtryck och våld är inte nytt i Sverige, det har funnits i många hundra år även om kollektivt dödande inte varit sanktionerat. Det finns också  klantänkande och hedersvåld bland svenska hillbilly's och religiösa sekter.

Här är en artikel från 1990-talet, det var än värre före 1970-talet då Sveriges samhälle förvandlades med mer fri och rättigheter till kvinnor och barn.

www.expressen.se/nyheter/qs/den-otrogna-kvinnan-far-skylla-sig-sjalv/

Du vet säkert att det är samma svenskar som vill backa kvinnors rätt som vill skylla problemen med gängbrotten på invandrarnas kultur i stort.

hederförtryck och hedersvåld är inte orsaken till gängens konflikter runt droghandel, vapenhandel och människohandel.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-02-26 12:48:42 följande:
    ...och inget av de påståenden uttrycktes i det inlägg SHIBA56 postade...

Du har verkligen stora problem att förhålla dig till vad folk här faktiskt skriver.
    Men jag låter det vara dina problem, inte mina.
    Det verkar som att det rörde upp känslor då jag hävdade att det är rasism att påstå att kulturskillnader och invandrarens kultur inte är orsaken till gängkriminalitet. Därefter att det skrivits massa saker som jag inte påstått, också från dig Tom.

Det är dina problem.
  • Anonym (Astrid)

Om man reagerar med att skylla på att det beror på invandrarnas kultur skiljer från den svenska kulturen så kallas det för rasis
    Du har skrivit detta om och om igen, men jag begriper ändå inte vad du menar. Men det är förmodligen för att byta ämne, och inte diskutera de kriminella i Norge, omvärldens syn på Sverige, och hedersrelaterat våld och förtryck. Vad har du för åsikter om detta? 

Och det finns även rasism mot oss svenskar, vi kan också få höra hårda ord. Muslimer anser att vi som är kristna är "orena och otrogna" och i Koranen är det ganska så hårda ord om vad som ska göras med oss. Det skrivs även om mord. Är inte det någon form av rasism att se ner på oss på detta sätt? De kom till ett land där kristendomen var den största religionen, vad har de då för rätt att komma hit och fördöma oss? 

Vi är inte rasister bara för att vi anser att vårt trygga och säkra Sverige nu har stora problem med gängkriminella. Jag har inget emot invandrare som arbetar och gör rätt för sig. I släkten har vi en kille från Iran, Irak (?). Han är en mycket kär familjemedlem. Han kom till Sverige på 80-talet då han var här på semester och träffade sin nuvarande fru. Han var högutbildad, men hade två jobb för att hans fru ville öppna en skoaffär. Han betalade även själv för sin svenskaundervisning, så han har aldrig någonsin tagit emot bidrag. Det finns väl ingen som blir så arg som han när det gäller de kriminella. Så allt beror på hur man sköter sig, skaffar sig ett jobb och inte lever på bidrag. Eller blir gängkriminell.

Men vad har du för kommentarer om de gängkriminella i Norge, omvärldens syn på Sverige och hedersrelaterat våld och förtryck? Du kommenterar aldrig detta, utan skriver bara om kriminella, kultur och rasister. Har du inga andra åsikter? 
  • Anonym (Uppsalabo)

Vad beror det då på att  flesta göngkriminella har utländsk bakgrund? Har du någon icke rasistisk teori kring detta? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-02-26 13:05:31 följande:
    Vad beror det då på att  flesta göngkriminella har utländsk bakgrund? Har du någon icke rasistisk teori kring detta? 
    Ja tror att de vill ta den lätta vägen till pengar, å de har mer heder i sig, de vill inte ha slit jobb, 
    Många har ju sälj snack bara massa skit utan något bakom. 
    Fungerar inte i längden så då är de en lätt väg att bara tro att man är cool kriminell kvar,
Svar på tråden Är invandringen en belastning?