nattuw skrev 2023-12-13 11:21:41 följande:
Det går inte göra en ekonomisk långtidsprognos över flera generationer. Det finns för många okända parametrar.
Nähä... så varför har då regeringen sysselsatt utredare med dylika frågor?
Klart det går att göra beräkningar på den data som finns och på etablerade makroekonimiska modeller..
www.regeringen.se/contentassets/f5552245cfac4ac2bd57f6aee30458d0/sveriges-ekonomi--scenarier-fram-till-ar-2060-sou-2015106
"Del I: Den långsiktiga makroekonomiska utvecklingen Sammanfattning .................................................................. 9 1 Inledning .................................................................. 13 2 Bakgrund .................................................................. 17 3 Ett makroekonomiskt scenario för 2014?2060 ............. 37 4 Alternativa scenarier .................................................. 81 Referenser ...................................................................... 117 Appendix A: Beskrivning av MIMER ................................... 123 Appendix B: Revideringar av nationalräkenskaperna ............ 149 Del II: Strukturomvandling på lång sikt 1 Inledning ................................................................ 153 2 Makroekonomiskt basscenario ................................... 155 3 Strukturomvandling i näringslivet ? ett basscenario till 2040 ................................................................ 157 4 Ökad tjänstekonsumtion ........................................... 177 5 Högre elpris i Europa ............................................... 185 6 Sammanfattning ...................................................... 193 Referenser ...................................................................... 197 Appendix ........................................................................ 199
Långtidsutredningen 2015 sammanställs vid FinansdepartementetsStrukturenhet. I samband med utredningen genomförs ett antal
specialstudier. Dessa publiceras som fristående bilagor till
utredningen.
En central uppgift för långtidsutredningen är att göra en samlad
analys av den ekonomiska utvecklingen på lång sikt. Som en del i
detta arbete utarbetas modellbaserade beräkningar som presenteras
i denna bilaga. Analysen består av ett huvudscenario och ett antal
alternativa scenarier. När dessa scenarier jämförs med varandra
tydliggörs ekonomiska mekanismer och effekter av betydelse för
ekonomins långsiktiga utveckling.
Bilagan är indelad i två separata delar. I den första delen
presenteras en bild av den makroekonomiska utvecklingen fram till
2060. I den andra delen analyseras scenarier med fokus på den
långsiktiga strukturomvandlingen i svensk ekonomi.
..I denna bilaga till Långtidsutredningen 2015 ges en bild av hur
samhällsekonomin kan komma att utvecklas fram till 2060. Scenarierna i bilagan bygger på en nyutvecklad modell som tar hänsyn till
interaktionen mellan teknologisk utveckling, demografiska
förändringar, finanspolitik och individers ekonomiska beteende.
I huvudscenariot ökar BNP med i genomsnitt 2,1 procent per år
mellan 2014 och 2060, vilket är samma ekonomiska tillväxt som
under perioden 1980?2013 (se tabell 1). I likhet med tidigare
decennier skapas tillväxten i första hand genom en högre
produktivitet, medan antalet arbetade timmar ökar relativt svagt.
Den ekonomiska tillväxten är svagare under perioden 2025?2035.
Anledningen till detta är att tillväxten i antalet arbetade timmar
saktar in under denna period. Detta sker trots att den genomsnittliga pensionsåldern fram till 2035 beräknas öka från 65 år till
67 år. Den svaga utvecklingen i antalet arbetade timmar 2025?2035
beror i första hand på den demografiska sammansättningen i
befolkningen som innebär att en allt större andel av arbetskraften
då är 50?64 år. I denna åldersgrupp minskar arbetskraftsdeltagandet
och det genomsnittliga antalet arbetade timmar.
...
Hur kommer svensk ekonomi att utvecklas de kommande 50 åren? Detta är självklart en omöjlig fråga att besvara med någon större säkerhet. I detta kapitel presenteras en makroekonomisk framskrivning för 2014?2060. Fram till 2018 är scenariot baserat på Finansdepartementets prognos enligt 2014 års ekonomiska vårproposition. Läsaren hänvisas till denna proposition för en närmare beskrivning av utvecklingen under dessa år. Framskrivningen efter 2018 är baserad på den makroekonomiska modellen MIMER.19 Det bör framhållas att scenariot inte innehåller några konjunkturella variationer, eftersom det inte är möjligt att på förhand förutse dessa. I stället ligger fokus på att beskriva den strukturella utvecklingen framöver. Inledningsvis ges en kort beskrivning av MIMER. Därefter beskrivs den framtida utvecklingen i demografin, produktiviteten och de arbetade timmarna. Sedan beskrivs hur produktionen, BNP, utvecklas, givet utvecklingen i dessa tre komponenter. Därefter presenteras efterfrågesidan av ekonomin, försörjningsbalansen, och slutligen beskrivs de offentliga finansernas utveckling. Redovisningen i detta avsnitt baserar sig på nationalräkenskaperna enligt ENS 1995. Under hösten 2014 ändrade Statistiska centralbyrån nationalräkenskaperna enligt den uppdaterade förordningen Europeiska National- och regionalräkenskapssystemet 2010 (ENS 2010)
...
Alternativa scenarier kan ge betydelsefull information till politiska beslutsfattare. Dels kan de ge information om eventuella ekonomiska risker och möjligheter som Sverige står inför. Men de kan även belysa betydelsen av olika ekonomiskt-politiska vägval. I detta kapitel presenteras fem alternativa scenarier för svensk ekonomi valda för att tillgodose båda dessa syften. De tre första scenarierna fokuserar på den viktigaste faktorn för den långsiktiga välståndsutvecklingen, nämligen produktiviteten. I dessa scenarier analyseras konsekvenserna av en högre och lägre produktivitetstillväxt jämfört med huvudscenariot. Den antagna produktivitetsutvecklingen kan vara en följd av ekonomiska processer som ligger utanför politiska beslutsfattares kontroll, som t.ex. utveckling och spridning av ny teknik. Men utvecklingen kan även vara en följd av politiska beslut som indirekt påverkar produktiviteten, genom exempelvis utbildningssatsningar, skatter och graden av reglering av olika marknader. De två sista scenarierna fokuserar på arbetsmarknaden på olika sätt. I det tredje alternativscenariot analyseras konsekvenserna av att pensionsåldern inte ökar i den utsträckning som det förutsattes i huvudscenariot. Det kan exempelvis vara en följd av starka pensionsnormer som innebär att många önskar att gå i pension runt 65 års ålder. Men det kan även vara en följd av olika hinder i regelsystem, avtal och i arbetslivet som försämrar möjligheten att gå i pension senare. I det fjärde alternativscenariot analyseras konsekvenserna av att befolkningens hälsa förbättras. Den svenska befolkningens hälsa har förbättrats avsevärt under 1900-talet och det är troligt att denna utveckling kommer att fortsätta. Detta har förstås konsekvenser för arbetslivet, men kan även påverka de offentliga utgifterna och hushållens konsumtion.
...
Appendix A: Beskrivning av MIMER I denna bilaga presenteras den makroekonomiska modellen som används för att simulera makroekonomin fram till 2060. Modellen, som kallas MIMER,72 är en generationsbaserad allmän-jämviktsmodell. Med hjälp av MIMER beräknas scenarier för hushållen, företagen, den offentliga sektorn samt utlandssektorn för perioden 2019?2060. I den första delen av detta appendix, avsnitt A1, ges en översiktlig och icke-teknisk beskrivning av MIMER, medan avsnitt A2 ger en mer utförlig beskrivning av modellen. Den mer tekniskt intresserade kan med fördel gå direkt till avsnitt A.2"