Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

Bejje skrev 2023-12-09 20:54:32 följande:

Man måste kunna tänka både långsiktigt och kortsiktigt.
    Kortsiktigt så är flyktinginvandring från outvecklade länder bara en stor kostnad.

På medellång sikt är det också ingen vinst då de som har vissa kulturer och seder följer sin familj och fortsätter i samma spår.

Kan krävas flera generationer innan det bryts och vi får folk som faktiskt gynnar landet.

Förstå mig rätt. Det finns självklart massa exempel på de som redan idag gör sitt yttersta och bidrar och jobbar hårt, men ska man kolla i det stora hela så ser det inte så ut och det ser ut att gå i arv.

Kanske blir det bra långsiktigt, men man måste också kunna tänka kortsiktigt och se, vad ger det under nuvarande och nästa generation?

Har du några siffror som backar upp ditt påstående - eller är det tyckande?
  • Padirac

Invandringens ekonomiska effekter kan och ska inte räknas på enskilda år eller enskilda mandatperioder eller ens enskilda generationer.  Samhällsekonomiska kalkyler görs över generationer. 

Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2023-12-12 13:18:52 följande:
    Regeringens budget backar upp siffrorna att invandringen är en stor belastning.
    Såväl denna regeringens budget som den förra S-regeringens budget backar upp siffrorna att invandringen är en belastning.

Oppositions-partiers olika s k skuggbudgetar backar också upp siffrorna, åtminstone i huvuddragen.

Jag är rätt så övertygad att du Padirac känner till att siffrorna backas upp av dessa budgetar, eller hur?

Att du vill försöka flytta fokus till något som ligger långt bort i en utopisk framtid är en annan sak.
    Har DU några siffror som backar upp din utopiska framtidsbild?
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2023-12-12 13:31:53 följande:

Wiktionary förklarar Padiracs framtidsbild:

utopi

1.      /närmast orealistiskt/ idealt /framtida/ scenario eller samhälle; framtidsdröm; inbillad lycksalighet, overkställbar framtidsplan

Användning: Utopi betyder i grund och botten ett idealsamhälle, där allt är perfekt, och inga problem existerar, men används också ofta i betydelsen "något ouppnåeligt positivt".

Alltså lämpligt att använda av sådana som ständigt försöker förneka och dölja sanningen gällande Sveriges samhällsproblem. 
    Även om sådana numera utgör en liten och krympande skara, det är allt färre som fortfarande är naiva, så finns det fortfarande några få som fortfarande lever kvar i den gamla propagandan, den propaganda som tidigera så ivrigt förespråkades av de naiva.

Det verkar som att etablerad samhällsvetenskaplig och samhällsekonomisk vetenskap och kunskap är en utopi för en grupp av befolkningen.
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2023-12-12 23:25:04 följande:
    Nej, tvärtom.

Har du redan glömt att den förra Socialakrobaten Svetsar-steffe offentligt erkände att vi har varit naiva?
    Och vi såg det inte komma?

Stora delar av befolkningen kunde tidigare förledas till att vara naiva men de allra flesta har nu bytt fot och de allra flesta har kommit till insikt, åtminstone till någon grad av insikt.
    Alla etablerade riksdagspartier har numera kommit till insikt och bytt fot och de allra flesta enskilda riksdagspolitiker har bytt fot och har kommit till insikt, även om vissa vill glida undan och fortfarande inte vill kännas vid att deras parti har bytt fot.
    Självfallet är det inte PK i alla led att erkänna att man har bytt fot.

Du är numera nästan ensam kvar, eller tillhör åtminstone en extremt liten grupp av befolkningen, som fortfarande är så naiv att du alltjämt försöker dölja och förneka sanningen.

Du är numera nästan ensam kvar att fortsätta sträva efter att vara naiv nog för att försöka tro på en utopi. 
    Det ser ut som att du inte kan skilja på vad etablerad vetenskap säger om svensk demografi + vikten fler personer som bidrar till de privata och offentliga finanserna och vad tidigare statsministern sa om enskilda problem i svenska samhället.

När etablerad vetenskap anses vara politisk så tror jag att alterntivhögerns förmåga att skilja på verklighet och alternativ verklighet har gått förlorad.

Att alterntivhögern skulle kunna skilja på sina egna politiska åsikter och fakta och förstå skillnaden,  det är en utopi
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-12-13 11:21:41 följande:
    Det går inte göra en ekonomisk långtidsprognos över flera generationer. Det finns för många okända parametrar.
    Nähä... så varför har då regeringen sysselsatt utredare med dylika frågor?

Klart det går att göra beräkningar på den data som finns och på etablerade makroekonimiska modeller.. 

www.regeringen.se/contentassets/f5552245cfac4ac2bd57f6aee30458d0/sveriges-ekonomi--scenarier-fram-till-ar-2060-sou-2015106

"
    Del I: Den långsiktiga makroekonomiska utvecklingen Sammanfattning .................................................................. 9 1 Inledning .................................................................. 13 2 Bakgrund .................................................................. 17 3 Ett makroekonomiskt scenario för 2014?2060 ............. 37 4 Alternativa scenarier .................................................. 81 Referenser ...................................................................... 117 Appendix A: Beskrivning av MIMER ................................... 123 Appendix B: Revideringar av nationalräkenskaperna ............ 149 Del II: Strukturomvandling på lång sikt 1 Inledning ................................................................ 153 2 Makroekonomiskt basscenario ................................... 155 3 Strukturomvandling i näringslivet ? ett basscenario till 2040 ................................................................ 157 4 Ökad tjänstekonsumtion ........................................... 177 5 Högre elpris i Europa ............................................... 185 6 Sammanfattning ...................................................... 193 Referenser ...................................................................... 197 Appendix ........................................................................ 199

Långtidsutredningen 2015 sammanställs vid Finansdepartementets
    Strukturenhet. I samband med utredningen genomförs ett antal
    specialstudier. Dessa publiceras som fristående bilagor till
    utredningen.
    En central uppgift för långtidsutredningen är att göra en samlad
    analys av den ekonomiska utvecklingen på lång sikt. Som en del i
    detta arbete utarbetas modellbaserade beräkningar som presenteras
    i denna bilaga. Analysen består av ett huvudscenario och ett antal
    alternativa scenarier. När dessa scenarier jämförs med varandra
    tydliggörs ekonomiska mekanismer och effekter av betydelse för
    ekonomins långsiktiga utveckling.
    Bilagan är indelad i två separata delar. I den första delen
    presenteras en bild av den makroekonomiska utvecklingen fram till
    2060. I den andra delen analyseras scenarier med fokus på den
    långsiktiga strukturomvandlingen i svensk ekonomi.

..
    I denna bilaga till Långtidsutredningen 2015 ges en bild av hur
    samhällsekonomin kan komma att utvecklas fram till 2060. Scenarierna i bilagan bygger på en nyutvecklad modell som tar hänsyn till
    interaktionen mellan teknologisk utveckling, demografiska
    förändringar, finanspolitik och individers ekonomiska beteende.
    I huvudscenariot ökar BNP med i genomsnitt 2,1 procent per år
    mellan 2014 och 2060, vilket är samma ekonomiska tillväxt som
    under perioden 1980?2013 (se tabell 1). I likhet med tidigare
    decennier skapas tillväxten i första hand genom en högre
    produktivitet, medan antalet arbetade timmar ökar relativt svagt.
    Den ekonomiska tillväxten är svagare under perioden 2025?2035.
    Anledningen till detta är att tillväxten i antalet arbetade timmar
    saktar in under denna period. Detta sker trots att den genomsnittliga pensionsåldern fram till 2035 beräknas öka från 65 år till
    67 år. Den svaga utvecklingen i antalet arbetade timmar 2025?2035
    beror i första hand på den demografiska sammansättningen i
    befolkningen som innebär att en allt större andel av arbetskraften
    då är 50?64 år. I denna åldersgrupp minskar arbetskraftsdeltagandet
    och det genomsnittliga antalet arbetade timmar. 
    ...

Hur kommer svensk ekonomi att utvecklas de kommande 50 åren? Detta är självklart en omöjlig fråga att besvara med någon större säkerhet. I detta kapitel presenteras en makroekonomisk framskrivning för 2014?2060. Fram till 2018 är scenariot baserat på Finansdepartementets prognos enligt 2014 års ekonomiska vårproposition. Läsaren hänvisas till denna proposition för en närmare beskrivning av utvecklingen under dessa år. Framskrivningen efter 2018 är baserad på den makroekonomiska modellen MIMER.19 Det bör framhållas att scenariot inte innehåller några konjunkturella variationer, eftersom det inte är möjligt att på förhand förutse dessa. I stället ligger fokus på att beskriva den strukturella utvecklingen framöver. Inledningsvis ges en kort beskrivning av MIMER. Därefter beskrivs den framtida utvecklingen i demografin, produktiviteten och de arbetade timmarna. Sedan beskrivs hur produktionen, BNP, utvecklas, givet utvecklingen i dessa tre komponenter. Därefter presenteras efterfrågesidan av ekonomin, försörjningsbalansen, och slutligen beskrivs de offentliga finansernas utveckling. Redovisningen i detta avsnitt baserar sig på nationalräkenskaperna enligt ENS 1995. Under hösten 2014 ändrade Statistiska centralbyrån nationalräkenskaperna enligt den uppdaterade förordningen Europeiska National- och regionalräkenskapssystemet 2010 (ENS 2010)

...

Alternativa scenarier kan ge betydelsefull information till politiska beslutsfattare. Dels kan de ge information om eventuella ekonomiska risker och möjligheter som Sverige står inför. Men de kan även belysa betydelsen av olika ekonomiskt-politiska vägval. I detta kapitel presenteras fem alternativa scenarier för svensk ekonomi valda för att tillgodose båda dessa syften. De tre första scenarierna fokuserar på den viktigaste faktorn för den långsiktiga välståndsutvecklingen, nämligen produktiviteten. I dessa scenarier analyseras konsekvenserna av en högre och lägre produktivitetstillväxt jämfört med huvudscenariot. Den antagna produktivitetsutvecklingen kan vara en följd av ekonomiska processer som ligger utanför politiska beslutsfattares kontroll, som t.ex. utveckling och spridning av ny teknik. Men utvecklingen kan även vara en följd av politiska beslut som indirekt påverkar produktiviteten, genom exempelvis utbildningssatsningar, skatter och graden av reglering av olika marknader. De två sista scenarierna fokuserar på arbetsmarknaden på olika sätt. I det tredje alternativscenariot analyseras konsekvenserna av att pensionsåldern inte ökar i den utsträckning som det förutsattes i huvudscenariot. Det kan exempelvis vara en följd av starka pensionsnormer som innebär att många önskar att gå i pension runt 65 års ålder. Men det kan även vara en följd av olika hinder i regelsystem, avtal och i arbetslivet som försämrar möjligheten att gå i pension senare. I det fjärde alternativscenariot analyseras konsekvenserna av att befolkningens hälsa förbättras. Den svenska befolkningens hälsa har förbättrats avsevärt under 1900-talet och det är troligt att denna utveckling kommer att fortsätta. Detta har förstås konsekvenser för arbetslivet, men kan även påverka de offentliga utgifterna och hushållens konsumtion.

...

Appendix A: Beskrivning av MIMER I denna bilaga presenteras den makroekonomiska modellen som används för att simulera makroekonomin fram till 2060. Modellen, som kallas MIMER,72 är en generationsbaserad allmän-jämviktsmodell. Med hjälp av MIMER beräknas scenarier för hushållen, företagen, den offentliga sektorn samt utlandssektorn för perioden 2019?2060. I den första delen av detta appendix, avsnitt A1, ges en översiktlig och icke-teknisk beskrivning av MIMER, medan avsnitt A2 ger en mer utförlig beskrivning av modellen. Den mer tekniskt intresserade kan med fördel gå direkt till avsnitt A.2" 
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2023-12-13 11:01:13 följande:
    Padirac, 
    vill du vara vänlig hjälpa mig finna vem och i vilket inlägg som en medlem skrev:

"Har du några siffror som backar upp ditt påstående - eller är det tyckande?"

Vill du vara vänlig och visa siffrorna, redovisa den etablerade vetenskap som visar att nuvarande och tidigare regeringars budget skulle vara fel gällande de privata och offentliga finanserna,
    och därmed att du skulle ha rätt.

Redovisa vilken etablerad vetenskap det är som du hänvisar till.

Du efterlyste siffror.
    Presentera nu dina siffror som du anser skulle stödja ditt tyckande.

Jag har med källhänvisning försökt lära dig förstå vad utopi är. Men du verkar trots detta inte klara av, eller vill, förstå vad utopi betyder och innebär.

Hur lång tid ska det behöva ta innan den allra mest naiva i detta forum ska våga vakna upp ur sina utopiska drömmar???

Utopi, 
    inbillad lycksalighet  notera att detta gäller också för din alldeles egna utopi, Padirac:

1.      /närmast orealistiskt/ idealt /framtida/ scenario eller samhälle; 

framtidsdröm; inbillad lycksalighet, overkställbar framtidsplan

Vänta nu - nu påstår du att jag sagt saker som jag inte sagt.

Jag påstår  - förutom det du missat att jag påstår  - att enskilda årsbudgetar och de siffror de presenterar inte är samma sak som de långsikta kalkyler som görs på tex pensionsavsättningar, -uttag, skatteintäkter och offentliga utgifter baserat på befolkningsmängd och demografi.

Din klagan är att lika vid att gnälla över priset på köttbullar till jul och påstå att dessa påverkar din årsinkomst.
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2023-12-14 09:23:47 följande:
    Dina ständiga försök att flytta fokus bort från ämnet, dina ständiga försök att dölja och förneka sanningen,
    är oöverträffade.

Du är suverän på detta.

Jag och så många andra medlemmar åker dit gång på gång. Du är så skicklig och så vältränad när det gäller att dölja och förneka sanningen och du lyckas gång på gång lägga ut dimridåer med ditt mål att flytta fokus bort från huvudämnet, bort från sanningen, för att i stället få diskussionen att handla om helt andra saker.

Jag hävdar ingenting om dina siffror.
    Jag hävdar att invandringen är en belastning.
    Vilket stöd jag har för detta har jag presenterat.
    Ett tydligt stöd är regeringens budget.
    Och för att det ska vara lättare för dig att acceptera sanningen så har jag också talat om att samma stöd fanns i den förra S-regeringens budget.
    Både sittande regering och den förra S-regeringen har i sina budgetar visat att invandringen är en belastning.

Men grattis Padirac. Du lyckas ständigt lura mig och så många andra att gå i dina fällor.
    I stället för ett erkänna regeringarnas officiella och allmänt accepterade budgetar så lyckas du återigen flytta fokus, bort från trådens ämne, så att vi i stället diskuterar helt andra saker. 

Som man kan se på min anonyma signatur, "Krig i Danmark och Polen?" så gav jag mig in i den här tråden när du och andra försökte hävda att s k flyktingar som kom till Sverige flydde från krig, att de flydde för sina liv.
    Jag påstod att du och andra hade fel.
    De s k flyktingar som kom till Sverige kom i huvudsak från Danmark och vid den tiden också från Polen.
    Och då frågade jag dig och andra om de s k flyktingarna, som ni påstod flydde för sina liv, om du och ni verkligen anser att det råder krig i Danmark och i Polen?

Den frågan har du aldrig besvarat,
    trots dina lögner om att de s k flyktingarna som kom in över Sveriges gräns flydde från krig och flydde för sina liv.

Alla (utom du?) vet att det inte råder krig i Danmark.
    Ingen måste fly från Danmark för att rädda sitt liv.
    Falskt smicker räcker inte långt när du menar att en enskild årsbudget skulle kunna visa om ayslmottagning eller invandring är lönsam eller inte lönsam.

För att kunna göra beräkningar på kostnader och intäkter ska man istället räkna enligt etablerade samhällsekomiska principer och med etablerade samhällsekonomisk vetenskap.  Vill man räkna på lönsamhet så är det övergenerationer som invandringen är lönsam, inte enskilda år.

Hur du får det till att dölja sanningen är nog inte sp smickrande - för det är ganska dålig argumentation, vilseledande och en rad olika irrelevanta påståenden om massa saker som inte har med kostander och intäkter att göra.

På vilket sätt har kostnader och intäkter för flyktingmottagningen sett över generationer med om flyktingarna passerat hela EU innan de kom hit - det du tar upp är ett försök att vilseleda och prata om annat.   Eller menar du att det ekonomiska utfallet per år eller över generationer skiljer sig från varandra beroende på om flyktingarna passerat olika läner eller kommit hit direkt.

Jag har svårt att tro att du är allvarlig med påståendet att detta skulle påverka det ekonomiska utfallet. Men jag är osäker, du kanske faktiskt menar just det?

Eller så menar du inte det  -  och har istället försökt avleda diskussionen för att dölja och förneka sanningen.

Jag vet inte vad du håller på med - om du medvetet eller omedvetet blandar bort korten eller om det är en emotionell salva som avlossas i inlägget{#emotions_dlg.flower}
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2023-12-14 13:19:03 följande:
    Trådstarten och ämnet handlar överhuvudtaget inte om ifall asylinvandring är lönsam eller inte.

V v håll dig till ämnet.

F ö betackar jag mig för din jämförelse mellan asylinvandrare och djur.
    Att du i sammanhanget som du pratar om asylinvandrare samtidigt nämna olönsamma djur,
    sådant hör inte hemma i detta forum och inte i något forum.
    Skäms!
    Då undrar jag varför du hänvisar till regeringars budgetsiffror - vad vill du ha sagt med dessa inlägg egentligen?
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2021-11-18 20:20:17 följande:
    Låt inte de extrema högljudda lura er,
    låt dem inte lyckas i sina ständiga försök att förtiga sanningen och lägga ut sina dimridåer genom att alltid flytta fokus till något helt annat.

De är extremt envisa med att ständigt försöka flytta fokus.
    Det är det enda sättet de har kvar för att försöka dölja och förneka sanningen.
    Men om vi håller oss till trådens ämne så vet dessa extremt högljudda att de har förlorat i sakfrågan.

Låt oss alla hålla oss till trådens ämne och rubrik.

Ja, invandringen är en belastning.
    Att invandringen är en belastning erkänns öppet och framgår tydligt i den sittande regeringens budget och ännu tydligare i det andra regeringsalternativets budget. 
    Att invandringen är en belastning erkänner idag samtliga riksdagspartier som har någon position av betydelse, nästan alla riksdagens politiker av någon betydelse  erkänner det och t o m BRÅ.

Denna förändring är total jämfört med för bara några år sedan då de flesta av alla nämnda fortfarande försökte dölja och förneka sanningen.
    I dag går det inte längre att förneka och i dag hjälper inga dimridåer, det är ändå tydligt att invandringen är en belastning.

Jag är tydlig med att jag pratar inte om gruppen invandrare, jag generaliserar inte om individerna. Ansvaret för denna belastning kan inte läggas främst på individerna, på invandrarna, utan ansvaret ligger främst på Sveriges så totalt misslyckade invandringspolitiken.
    Är det här det första inlägget i tråden som försöker avleda fokus från trådens ämne genom att prata om årsbudgetar, lönsamhet och gränspassager från Danmark?
  • Padirac

Känner du vart flyktingarna från Syrien tagit vägen? Hur många personer som flytt från Syrien som finns i grannländerna? 

Det är lätt att ta reda på. Hoppas du kan redovisa de siffror du hittar här i tråden.

Pixxel skrev 2023-12-14 13:01:25 följande:
    Men om det är krig i Syrien så måste väl inte människor ta sig till Sverige? De får ta sig till närmaste land som är säkert för att sedan ha nära hem när kriget är slut.

Om det blir krig i Sverige ska ju inte vi flytta långt härifrån, då ska vi till typ Norge under tiden.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?