Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

Digestive skrev 2023-12-22 19:59:17 följande:
    Nu föder du din bias om mig som person genom vantolkningar. Vad tror och vill du uppnå med det?

Din hållning är alltså att de som får avslag på sin asylansökan i Sverige ska ses som flyktingar av samma land? Jag trodde att det var just flyktingar som vi ska bevilja asyls för men rätta mig om jag har fel.

Jag har inte läst flyktingkonventionen så om du ska börja spy vid varje tillfälle som jag möjligtvis förväxlar saker eller dylikt så håll dig gärna på några armars avstånd.

Du kunde ha bildat med ett eventuellt bättre vetande men valde istället att gröpa dig själv i halsen till du spydde.
    Då föreslår jag igen att du ska läsa flyktingkonventionen innan du drar fram 'semantiska' argument om 'resenärer' .

En av de saker som alternativhögern och rasister ägnat mycket möda till är att normalisera främlingsfientliga påståenden och värderingar.  Jag säger igen  - det är inte ovanligt att dessa rapas upp i de inlägg du producerar.  

Migranters olika status och de begrepp som används finns tydligt i flyktingkonventionen - du behöver inte använda främlingsfientliga uttryck,om du nu inte ser ett speciellt värdeför dig att att använda dem

Det är för övrigt SDs fanboys som påstår flyktingarna - i flyktingkonventionens mening - som kommer genom ett grannland där det inte är krig inte är flyktingar då det inte är krig i grannlandet.

Ingen annan än SDs fanboys och du i din egen vilda fantasi blandar ihop de olika begreppen och vilken status de asylsökande har.

Resande är som sagt en term som används av främlingsfientliga för att förminska flyktingar.

• Padirac
    Tom Araya skrev 2023-12-22 20:14:06 följande:
    Den låga utbildningsnivån hos flyktingar.

• Padirac
    Digestive skrev 2023-12-22 21:35:04 följande:
    Nu var det dock efter ett avslag på asylansökan som förhållandet till semantik samt paralleller drogs till ordet "resenärer" (som även är bevingat av en anledning).

Vill du måla ut mig som främlingsfientlig, rasist or what not så får du göra det bättre än att hitta på historier som saknar en rak tidslinje. Att försöka putta in lögner om människor är det enda du behärskar och inte ens väl - det ynkligaste sättet att debattera på som finns.

Har människor som får avslag på sina asylsökningar här i Sverige en flyktingstatus enligt vårt lands lagar och regler?
    Ingen av de människor som beviljas eller inte beviljas asyl som flykting är 'resenärer'

De som inte sprider eller slutar sprida SDs narrativ framstår inte som främlingsfientliga.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-12-22 21:31:53 följande:
    Det beror lite på hur man ser det...

Hos den "svenska befolkningen" ligger tyngdpunkten i utbildningsnivå på gymnasial utbildning och eftergymnasial utbildning om minst 3 år, medan utbildningsnivån hos de som invandrat 2014-2017 är mer jämnt fördelat på alla kategorier, även de lägre utbildningsnivåerna. Därav anser jag att siffrorna bekräftar att större andel av flyktingarna ha en lägre utbildningsnivå.

Sedan så vill jag hävda att till "högutbildade" i Sverige räknas de som har minst en akademisk examen på högskola/universitet vilket i regel innebär minst 4 år eftergymnasiala studier.

Statistiken hade kunnat göras mer intressant och relevant genom att separera flyktinginvandring från arbetskraftsinvandring, gå tillbaka till 2010, lägga till två extra kategorier; de som inte har fullständig grundskola samt akademisk examen.

Till sist så vill jag påpeka att i befolkningskategorin "samtliga" (som i texten anges som "Sveriges befolkning"), så måste man ju ha inkluderat även flyktingar (både de som kommit 2014-2017 och de som kommit tidigare) och då blir ju inte siffrorna jämförande.
    Så om en del av de invandrare har högre utbildningsnivå än alla i Sverige då betyder det att just de har lägre utbildning än alla i Sverige?

Det står i klartext att det är varierande utbildningsnivå och det finns till och med en bild med fördelning av utbildningsnivå kopplat till ursprungsland.

Detta motsäger din uppfattning om att flyktingar som egen grupp har lägre utbildningsnivå än samtliga. Men du kanske menar något annat?
  • Padirac
    Digestive skrev 2023-12-22 21:35:04 följande:
    Nu var det dock efter ett avslag på asylansökan som förhållandet till semantik samt paralleller drogs till ordet "resenärer" (som även är bevingat av en anledning).

Vill du måla ut mig som främlingsfientlig, rasist or what not så får du göra det bättre än att hitta på historier som saknar en rak tidslinje. Att försöka putta in lögner om människor är det enda du behärskar och inte ens väl - det ynkligaste sättet att debattera på som finns.

Har människor som får avslag på sina asylsökningar här i Sverige en flyktingstatus enligt vårt lands lagar och regler?
    Jag skriver att du använder främlingsfientliga och rasistiska påståenden och att du sprider SDs narrativ.  Nu senast var det det främlingsfientliga 'resenär' och flyktingar/ asylsökande 

Det är inte att utmåla dig till någonting.

Det är ett krasst konstaterande.
  • Padirac
    Padirac skrev 2023-12-22 22:06:09 följande:
    Jag skriver att du använder främlingsfientliga och rasistiska påståenden och att du sprider SDs narrativ.  Nu senast var det det främlingsfientliga 'resenär' och flyktingar/ asylsökande 

Det är inte att utmåla dig till någonting.

Det är ett krasst konstaterande.
    'resenär' om flyktingar/ asylsökande
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-12-22 22:52:54 följande:
    Jämförelsen mellan flyktingar och samtliga är ointressant eftersom samtliga även omfattar flyktingar. Ska man jämföra så är det mellan flyktingar och svenskfödda.

Ja, statistiken bekräftar vad jag hävdar (som i sig är baserat på statistik), att utbildningsnivån hos flyktingar är generellt sett låg för svenska förhållanden.

Du ser i staplarna nedan hur låg utbildningsnivån är hos de som kommer från länder som Iran, Irak, Syrien, Afghanistan, Eritrea, Somalia - de som vi har tagit emot emot flest flyktingar från under perioden.

Kopierat från den statistik du länkar till:

Människor från länder med en stor andel förgymnasialt utbildade har i stor utsträckning invandrat av flyktingskäl. Bland personer från Somalia och Afghanistan har drygt 60 procent en förgymnasial utbildning som högsta utbildning och bland personer från Eritrea har hälften en förgymnasial utbildning.

Gruppen som har invandrat från Syrien och Irak  är tudelad. Omkring 40 procent har högst en förgymnasial utbildning, men ungefär lika många har en eftergymnasial utbildning. Det är något lägre än för hela befolkningen i åldern 25?64 år.

Utbildningsnivå 2017 för nyinvandrade (20 vanligaste födelseländerna), procent

I och med att invandringen varit stor de senaste fyra åren och andelen med en förgymnasial utbildning är förhållandevis hög, blir också gruppen av nyinvandrade med endast en kortare utbildning stor. Många har dessutom en utbildningsbakgrund som är kortare än motsvarande en fullföljd svensk grundskoleutbildning vilket gör att vägen till etablering på den svenska arbetsmarknaden kan bli lång.

Bilden är tudelad - var det inte så det stod i texten?

Jag ser att du fukuserar på en enskild del av gruppen invandrade för att hålla fast vid ditt påstående,

Om gruppen alla har lägre värde (45%) är gruppen invandare har högre värde (drygt 50%) är gruppen alla så verkar ditt påstående vaar en riktig tankevurpa.

har du koll på siffrornas och talens värden Tom? 

Är det så att en grupp med 33% välutbildade kan dra ner det samlade värdet till 28% välutbildade? 

Kan du ställa upp det matematiska beviet för detta?

"Ungefär 33% av de nyinvandrade i åldern 25-64 är högutbildade, att jämföra med 28% av samtliga i den åldern. Som högutbildad räknas den som har studerat minst tre år efter gymnasiet" 

• Padirac
    Tom Araya skrev 2023-12-22 23:48:16 följande:
    Tudelad sett till invandrade (vilket inkluderar arbetskraftsinvandring).
    Inte så tudelat sett endast till flyktingar.
    Ja, det verkar vara många länder med mindre utvecklad politisk frihet och mindre utvecklad ekonomi och tillgänglig utbildning som har genererat de stora  flyktingvågorna under 2010-talet.

Eller så är det de grupper av befolkningen som står längst från samhällets tjänster som flyr och blir beviljade asyl.
  • Padirac

Haha. 

Det är onekligen en komplex värld inne i huvudet på de där kränkta vita männen som tror att deras känslor är universella fakta.

nihka skrev 2023-12-23 11:44:58 följande:
    Eller hur!

Men tänk vilka fantastiska länder de kommer ifrån där utbildning inte behövs utan det finns en hög andel välbeställda med kort eller ingen utbildning alls.

Men de kan ju inte vara sjuka för det väl i stort sett bara unga, friska och välbeställda analfabeter som klarar av att ta sig hit med sina iphones och selfie sticks. Fast hemma vaktade de getter och hade trampat jordgolv i hyddanDrömmer

Men det kanske var getter som sket guldklimpar och jordgolv med värmeslingor för fattiga människor som är de som verkligen behöver fly krig tar sig ju inte hit.
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-01-02 16:56:13 följande:

Du säger att jag ska läsa.

Men läser inte du själv det som du väljer att länka till?

De som ansvarar för denna enkät tycker att dessa inledande fakta är så viktiga så man påpekar det tydligt redan i inledningen.

Hur lyckas du glömma denna viktiga inledning när du låter dig själv drunkna i statistiken som kommer från individernas egna uppgivna (påhittade?) svar?

Hur lyckas du lura dig själv att blint tro på individers egna lämnade uppgifter trots att de saknar fakta, dokumentation och i de flesta fall helt saknar belägg?
    Du har ju själv många gånger i detta forum efterlyst saklighet och fakta.
    Är dina syften ens ärliga?

SCB säger själva mycket tydligt att:

!!!

Uppgifter om utrikes föddas utbildning kommer framför allt från en årlig enkät

!!!

Till vem har SCB skickat enkäten? Vem har svarat på enkäten? Vilka underlag har använts för svaren till enkäten?

Svaren på dessa frågor finns i länken.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?