Är invandringen en belastning?
Flyktinginvandring från Afrika och ME bidrar med väldigt få högutbildade.
Jag vill här förtydliga en uppfattning jag har.
Invandring generellt sett behöver inte vara något negativt. En lagom stor invandring av främst arbetskraft kan ge väldigt goda effekter och så har varit fallet under perioder.
Problemen kommer när invandringen blir för omfattande under en tidsperiod och särskilt då med lågutbildade flyktingar eller sådana som sökt sig till Sverige och hävdat flyktingskäl.
Det faktum att vi tog emot många flyktingar + anhöriga under en tidsperiod då vi samtidigt har en mycket ansträngd bostadsmarknad ger svåra konsekvenser, både för flyktingarna själva och för samhället.
De allra flesta som kommer hit tror jag gör sitt bästa för att klara sig själva som goda invånare, men de ges dåliga förutsättningar med den stora flyktingmottagningen som till rätt nyligen pågått.
Migrationsverket krävs på 220 miljoner kronor för skador i bostäder efter att de hyrts ut till myndigheten för flyktingar.
Migrationsverket krävs på 220 miljoner för förstörda bostäder ? Bjarke slåss i domstol för ersättning - Hem & Hyra (hemhyra.se)
Ibland kan man ha önskan att invandring/invandrare tillför något som de i verkligheten inte tillför.
Bristande kunskaper i svenska hos personal i förskolan - DN.SE
Varför har de anställning där då, enligt din teori?
Märkligt att man överhuvudtaget kan examineras som lärare/pedagog i Sverige utan fullständiga svenskkunskaper.