okunniglärarstudent skrev 2021-07-08 11:13:41 följande:
Tack allihopa! Uppskattar varje svar.
Jag kanske borde förtydliga, ville egentligen hålla texten lite kortare. Vi är igång med Mindler och pratar med en psykolog en gång i veckan men det mesta av det som föreslås gör vi redan. Jag är fysisk aktiv, lever hälsosamt, planerar oftast aktiviteter med sonen istället för att sitta hemma, skapar egentid så ofta det går genom att ta hjälp av släkten men ändå mår jag inte bättre. Det kan vara bra i stunden men återgår till en nedstämdhet så fort jag är med sonen igen. Jag tycker jag tar väl hand om honom men det känns som ett meningslöst jobb. Snart är det semester för oss och sambon har planerat massvis med aktiviteter och jag har noll intresse och känner stor stress men har redan konstant dåligt samvete mot henne eftersom hon gör mycket mer än mig just nu. Det är oftast orsaken till våra bråk, att jag inte orkar göra nånting just nu. Jag har även en stor oro att detta har påverkat eller kommer att påverka relationen till min son längre fram. Jag börjar förstå min pappa som lämnade oss när jag var 2 år och barn nr 2 kom och det är absolut det sista jag vill. Jag vet egentligen inte vad jag förväntar mig för svar av detta men att bara skriva av sig hjälper nog lite grann just nu.
Såg nu att tråden har några månader på nacken, men skriver ändå. Vad fint att du har fått förståelse för det val din pappa gjorde då du var 2 år. Allt är ju inte svart eller vitt här i livet.
Det här med introvert personlighetstyp kan gå i arv rent genetiskt så det är ju inte otänkbart att du faktiskt går omkring med exakt samma känslor som din far gjorde då han valde att lämna familjen då du var liten. Med tanke på denna historia så förstår jag att du känner extra stor besvikelse över dina egna känslor just nu.
Mitt råd till dig är att acceptera att det är såhär du känner och var beredd på att det kanske inte kommer att ändras förrän den dagen din son blir stor och självgående. Men lämna inte familjen, utan fortsätt att kämpa på dag för dag, år efter år, även om jag förstår att detta i så fall kommer att ske på bekostnad av dig själv och ditt välmående. Om du gör detta så kommer det inte att finnas något att ångra den dagen din son är stor och du har fullföljt ditt uppdrag.
Ett alternativ kan vara att ni som par hyr en liten etta där du kan få vara och andas ca 2-3 dagar per vecka.
Sista alternativet är ju separation, men då måste du vara beredd på att kanske behöva ha sonen själv på halvtid.
Och det absolut viktigaste, skaffa absolut inga fler barn! Om du gör det riskerar du att kvävas totalt och risken för att du ska bli en dålig och frånvarande pappa ökar.