Anonym (Hoppfull) skrev 2021-09-06 18:48:35 följande:
Du vägrar alltså ändå ha källor till dina påståenden. Och det du utger dig för att vara är lika säkert att det är sant som om någon annan ger att de är astronauter. Det är ett anonymt forum, det är lätt att hävda saker.
Du går ju in, tolkar trådstarten helt uppåt väggarna och kommer med påståenden som att tåget gått för den som är 39 och att det enbart funkar i undantagsfall. Och du ska ha disputerat? Ska du gå på så kan du åtminstone göra det i trådar som skapades med det ämne du säger dig vara emot.
Jag tycker det är sorgligt att människor har så lite empati för andra människor som du uppenbart har för de som inte träffat någon innan 35, gör det och skaffar ett efterlängtat barn då. Risker finns med allt i livet, om man enbart skulle leva livet på det absolut mest riskminimerande sättet som existerar vore det ofta inte mycket till liv. Du får gärna också ta fram siffror på de risker du lyfter så det blir något som överuvudtaget går att diskutera mer än påståenden.
Okej, tolkade det som att diskussionen är fri men får be om ursäkt om jag misstolkade. Kanske en blind fläck hos mig.
Det köper jag absolut. Jag står ändå fast vid att jag inte vill gå ut med min yrkesroll av flera skäl.
Som du säkert förstår vore det svårt om inte omöjligt för mig att referera till de hundratals studier jag tagit del av under mina års utbildning. Dels ändras forskningen hela tiden då det enbart är aktuell forskning som efterfrågas när det kommer till att den slutligen ska implementeras och man ska bygga riktlinjer och rekommendationer kring dessa och det är det jag håller mig till.
Imitt privatliv har jag inte tillgång till de databaser man vanligtvis använder när man tittar på aktuell forskning och sammanställer denna och det är heller inte min huvudsakliga uppgift i mitt nuvarande yrkesutövande.
Är det några specifika siffror du tänkte på?
Risker med att vänta kan sammanfattningsvis delar in i svårigheter att bli gravid, ökad risk för missfall. Under graviditet: ökad risk för diabetes, ökad risk för missbildningar, ökad risk för preeklampsi, ökad risk för div sjukdomar hos barnet, ablation placentae (potentiellt livshotande) Vid förlossning ses ökad risk för sämre värkarbete (vanligt), stora blödningar, postpartuminfektioner, längre återhämtning, svårigheter med blodsocker och vikt lång tid efteråt osv. Därtill kommer risker gällande psykosociala hälsan direkt kopplat till föräldrarnas ålder, går inte sällan hand i hand med vissa sjukdomar som ses hos barn till äldre föräldrar.
Jag har inte för syfte att trycka ner någon eller hamna i dispyt med någon enskild kvinna kring detta. Däremot menar jag att det är bra att nämna saker vid dess rätta namn och inte komma med faktafel och tro att det är riskfritt att försöka sig på att skaffa barn sent i livet.