Anonym (M) skrev 2021-06-30 20:56:14 följande:
Varför frågar du, bara för att du inte får medhåll och jag genast säger att du måste ha rätt?
Ja, jag läste det du skrev. Varför tror du att jag ens svarade det jag gjorde?
Kan du bemöda dig med att bemöta det jag skriver istället för att vara oförskämd och nonchalant?
Varför anser du att demokratin inte gäller soc?
Hur menar du att jag är nonchalant och oförskämd?
Vad menar du att jag måste ha rätt?
Jag har inte haft en diskussion om rätt och fel.
Varför drar du in demokrati?
Alla som misstänker att barn far illa även om dom inte är säkra kan anmäla till soc anonymt eller säga sitt namn.
Det finns ingen bevisbörda bara att man tror att barn kan fara illa.
Sen är det upp till soc att avgöra om dom vill ta upp anmälan.
De vanliga är att soc kallar till samtal och sen avgör dom om dom vill öppna en utredning eller ej.
Många gånger avslutas det efter samtalet då soc kommer fram till anmälan inte stämde eller inte var tillräcklig för att dom ska utreda.
En del som anmäler vet ju inte om förekommer fara men många anmäler hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Sen finns det folk som anmäler för att jäklas med dom som dom anmäler men det märker soc ganska så snart men det är ju inte roligt att bli kallad till samtal hos soc.
Privatpersoner måste inte anmäla men t ex skola och förskola och andra som jobbar med barn är skyldiga att anmäla vid misstanke även om det sen visar sig inte stämma.
Det är soc som väljer efter samtalet att om dom vill gå vidare eller inte, går dom vidare kommer dom oftast att kontakta skola, förskola eller andra, ibland pratar dom med släktingar och ibland även med vänner till familjen för att få en bild av familjen och förhållandena runt dom.
När dom sen gjort utredningen klar kan dom avsluta ärendet och lägga ner det om det framkommer att det inte finns någon gå vidare med eller så kommer man med förslag på olika åtgärder för att hjälpa familjen
Hur menar du att demokrati ska gälla eller inte gälla på soc?
Soc utreder många olika saker, anmälan ifrån privatpersoner eller skola mm kan gälla alla möjliga saker, både oro för att barn far illa eller att en familj behöver stöd osv.