• Anonym (Granne)

Anmäla för "spetsande" av kaffe

Skulle du socanmäla en familj där du dagligen under flera veckor sett mamman "spetsa" sitt kaffe? Du kan se rakt in i deras kök från ditt vardagsrumsfönster.

Vad tror ni det skulle leda till? Det är dagligen, minst en, men ofta 3-4 gånger du ser det.

• Svar på tråden Anmäla för "spetsande" av kaffe
  • Anonym (förälder)

Men känner du eller är du bekant med familjen?
    Hur verkar hon vara dvs full eller påverkad?
    Hur är hon med barnen, verkar hon missköta dom? finns det en pappa med  bilden, hur verkar han? hör du skrik och bråk eller verkar barnen fara illa?
    Alholister brukar smyga med alkoholen, verkar det som hon gömmer flaskan eller står den framme och hon häller i det och den står kvar framme?
    Menar du att hon gör det flera ggr per dag? jobbar inte hon eller du så att det ser att sker flera ggr dagligen? verkar det bara var lite i kaffet eller är dricker hon mycket?
    anmäler du måste du ju kunna redovisa för vad du ser och inte bara att hon häller lite sprit i någon gång utan hur att du ser att det påverkar barnen osv.
    Det är tillåtet att dricka alkohol så det måste ju ha en påverkan på barnen för att soc ska ta upp det.
    Att bara se att någon häller en slurk i kaffet räcker inte utan du måste ha mer att komma med och att hon dricker så pass mycket att påverkar barnen.

• Anonym (J)
    Anonym (förälder) skrev 2021-06-29 21:44:43 följande:

Men känner du eller är du bekant med familjen?

Hur verkar hon vara dvs full eller påverkad?

Hur är hon med barnen, verkar hon missköta dom? finns det en pappa med  bilden, hur verkar han? hör du skrik och bråk eller verkar barnen fara illa?

Alholister brukar smyga med alkoholen, verkar det som hon gömmer flaskan eller står den framme och hon häller i det och den står kvar framme?

Menar du att hon gör det flera ggr per dag? jobbar inte hon eller du så att det ser att sker flera ggr dagligen? verkar det bara var lite i kaffet eller är dricker hon mycket?

anmäler du måste du ju kunna redovisa för vad du ser och inte bara att hon häller lite sprit i någon gång utan hur att du ser att det påverkar barnen osv.

Det är tillåtet att dricka alkohol så det måste ju ha en påverkan på barnen för att soc ska ta upp det.

Att bara se att någon häller en slurk i kaffet räcker inte utan du måste ha mer att komma med och att hon dricker så pass mycket att påverkar barnen.

• Anonym (J)

Hur ser du varje gång hon dricker kaffe? Jag har ingen aning om vad mina grannar gör och hoppas ingen sitter och stirrar in i mitt fönster hela dagarna. Helt sjukt ju? Har du kikare?

• Anonym (Granne)
    Anonym (J) skrev 2021-06-29 21:54:26 följande:

Hur ser du varje gång hon dricker kaffe? Jag har ingen aning om vad mina grannar gör och hoppas ingen sitter och stirrar in i mitt fönster hela dagarna. Helt sjukt ju? Har du kikare?

Skrivbordet står vid det fönstret.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Granne) skrev 2021-06-29 21:57:58 följande:

Skrivbordet står vid det fönstret.

Men om du ser henne så tydligt måste ju även hon se dig och förstå att du ser vad hon gör, verkar ju inte som hon döljer något då. Men fortfarande måste du ju kunna redovisa för om hennes slurk i kaffet påverkar barnen och om hon verkar påverkad mm. vad ska du berätta för soc att du ser? missköter hon barnen? uppträder hon onyktert?
  • Anonym (N)

Är du helt säker på att det är alkohol då så att det inte är en smaksättare eller någon typ av fejkmjölkprodukt? Jag skulle inte anmäla om jag inte var säker på det först förutsatt att det inte finns något annat tecken på missbruk som gör att barnen far illa.

Förmodligen skulle hon förstå att det är du som anmält. Om det inte finns skäl till anmälan skulle jag känna mig väldigt illa till mods och uppleva det som att min granne spionerade på mig om grannen anmälde mig för att spetsa kaffet med t ex en smaksättare.

• Anonym (tvillingmamma)

Det är inte förbjudet att dricka kring barn, det beror snarare på hur det görs och hur barnen verkar må. Om någon av föräldrarna verkar ha alkoholproblem kan däremot finnas skäl för anmälan. Men jag undrar som flera andra, är du säker på att det verkligen är alkohol hon häller i kaffet? Jag skulle inte anmäla för en sån sak, inte om jag inte hade mer på fötterna. Och jag är ändå en person som inte skulle dra mig för att anmäla om jag misstänkte att barn for illa. Men att glo in i någons vardagsrum och undra om en flaska är smaksättare eller alkohol är liksom inte nog?

• Anonym (Alexis)
    Anonym (Granne) skrev 2021-06-29 18:54:52 följande:

Skulle du socanmäla en familj där du dagligen under flera veckor sett mamman "spetsa" sitt kaffe? Du kan se rakt in i deras kök från ditt vardagsrumsfönster.

Vad tror ni det skulle leda till? Det är dagligen, minst en, men ofta 3-4 gånger du ser det.

Som andra har sagt, HUR ser du att det är just alkohol? Ser du logotyp och branding så tydligt från ditt fönster att du vet exakt vilken whiskey/rom/etc hon spetsar kaffet med? Handlar det om en skvätt i kaffet, eller är det snarare en skvätt kaffe i alkoholen?

Om du inte kan säga exakt vilken spritsort (exakt märke) hon använder skulle jag säga det vid en eventuell anmälan. Att du inte är 100 att det faktiskt rör sig om ett missbruk och att det kan vara en smaksättare som många andra redan varit inne på. Men jag skulle dra mig från en anmälan om jag hade så lite att gå på. Märker du på något annat sätt att barnen far illa eller att mamman är tydligt påverkad varje dag?
  • molly50
    Anonym (Granne) skrev 2021-06-29 18:54:52 följande:

Inte om jag var det minsta osäker på vad hon spetsar kaffet med. Kan ju vara en smaksättare t ex,som flera varit inne på.
    Om du inte märker att barnen far illa,att mamman är påverkad,luktar sprit osv så skulle jag avvakta med en anmälan.
    Det kan annars göra mer skada än nytta.
  • Anonym (hmmm)

Om han missköter sina barn skulle jag anmäla.

Jag skulle även anmäla folk som TS som spionerar in på sina grannar, ofredande

Svar på tråden Anmäla för "spetsande" av kaffe