• Idaagneskristina

Skamkänslor efter planerat kejsarsnitt

Jag har fött mina två barn med planerat kejsarsnitt. Första gången på grund av sätesbjudning, dock kändes som att jag delvis valde det pga förlossningsrädsla. Vi tackade nej till vändningsförsök och jag kände en stor lättnad över att det blev snitt. Jag upplevde operationen och tiden efter som väldigt positiv, hade inga jobbiga känslor alls (fysiskt eller mentalt) och gick snabbt vidare efter min dotters födelse.

Med barn nummer två hoppades jag, liksom lite i smyg, att även hon skulle ligga i säte. Det gjorde hon dock inte, och ju längre graviditeten gick, desto större blev min rädsla och ångest inför förlossningen. För mig handlade det om rädsla för smärta, förlora kontrollen och en stor prestationsångest. Eftersom mitt planerade snitt var en så positiv upplevelse hade jag svårt att motivera mig till att orka ta tag i mina rädslor för att genomgå en vaginal förlossning som KANSKE skulle bli en bättre upplevelse än snittet.

Efter samtal på aurora beviljades jag planerat snitt. Jag kände stor lättnad och glädje över det - dock blandat med en hel del skamkänslor. Jag kände mig feg och dålig som inte vågade satsa på en vaginal förlossning. Jag trodde att dessa känslor skulle försvinna efter snittet, men de har de inte gjort. Nu är min dotter tre månader och jag går fortfarande runt med mycket skam över att jag valde kejsarsnitt. Speciellt triggas dessa känslor av att höra andra mammors förlossningsberättelser. Bland mina vänner har alla fött vaginalt och haft jättebra upplevelser, ofta utan smärtlindring och några har t.o.m haft hemförlossningar helt på egen hand.

Känslan av skam är också dubbel, dels skäms jag över att jag gjorde snitt och dels skäms jag över att jag skäms, och inte kan stå för mitt val. Jag kommer på mig själv med att ibland tänka: ?Hoppas ingen frågar mig om förlossningen, jag pallar inte dra hela historien??

Jag vet inte hur jag ska komma över detta och gå vidare. En anledning att jag skriver här är väl för att se om nån annan har haft liknande känslor, plus att det är en lättnad att få vara anonym. Jag känner mig så ensam.

Jag kan absolut prata med min man om detta men det känns ändå som att han inte riktigt förstår. Jag kan tillägga att allt annat har fungerat superbra med amning, graviditet mm, så allt handlar bara om just den mentala och känslomässiga biten.

• Svar på tråden Skamkänslor efter planerat kejsarsnitt
  • Erla
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-06-26 17:33:41 följande:

Som du nog förstår så delar jag inte din åsikt.

* Det är bättre för barnet att födas vaginalt.

* Det är billigare för skattebetalarna med vaginala förlossningar.

Det är helt okej, men jag måste också säga att du ser förlossningen ur bara en vinkel. Det finns så många fler. Än finns det till exempel inte så pass bra kvinnovård att alla kvinnor kan se fram emot sin förlossning lika mycket som jag gjorde. Är det då billigare och bättre att utsätta en blivande mamma för ett trauma? Visst finns det forskning som visar att barnet och modern vinner på vaginala förlossningar, men bara om förutsättningarna är rätt. Alla kvinnor har inte rätt förutsättningar för att klara av en vaginal förlossning. Det kan vara allt från rädsla till medicinska orsaker som gör att man behöver snittas. Jag känner till exempel flera kvinnor som är otroligt starka, men som av olika anledningar fick snittas. De vill faktiskt alla gärna ha fler barn. Jag känner kvinnor som genomgått vaginal förlossning med rätt förutsättningar, som också gärna föder barn igen och jag känner de kvinnor som tvingats genomgå mycket svåra förlossningar, där både mor och barn hade mått bäst av ett kejsarsnitt. I de sistnämnda fallen mår modern dåligt och behandlas under ett par år för förlossningsdepression. De mammorna vill heller inte ha fler barn, eftersom de inte vill uppleva en förlossning igen. I en perfekt värld hade alla kvinnor kunnat genomgå vaginala drömförlossningar, men så är det inte nu. Nu får man göra det som är bäst för både moder och barn och ibland råkar det vara snitt. Du får absolut tycka som du vill, men då får du också vara medveten om att ditt tyckande INTE är vetenskapligt eller bäst för alla. Det råkar bara vara bäst för dig faktiskt.
  • Anonym (Håhåjaja)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-06-26 20:09:51 följande:

Jag har inte varit otrevlig.

Eh, okej. Tycker du följande är skrivet med en trevlig ton?
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-06-26 11:51:27 följande:

Jag vill inte vara elak men jag ser allt ner lite på kvinnor som väljer fegissnitt. Snitt om det verkligne behövs, absolut, men planerade utan egentlig anledning? Nix.

Sen så föder ni inte heller, ni blir förlösta.

• nernu

Vad spelar det för roll vad man kallar det när barnet kommer ut? Ordet förlöst är väl för övrigt kopplat till barnmorskan inte till mamman. Barnmorskor säger att de har förlöst ett barn. Och ja det är väl tekniskt sett så att ett barn föds fram vaginalt och plockas ut vid kejsarsnitt. Men det har som sagt var ingen som helst betydelse och avgör definitivt inte kvinnans värde.

Ts försök reda ut vad dina känslor handlar om. Skäms du för din egen del? Skäms du inför andra när de får veta? Eller handlar det inte om skam alls utan sorg/nyfikenhet för att du aldrig fick uppleva en vaginal förlossning? Man får känna sorg över det även om man verkligen ville ha ett snitt. Var snäll mot dig själv. Du har fått två fina friska barn. Det är stort!

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2021-06-26 21:20:12 följande:
    Eh, okej. Tycker du följande är skrivet med en trevlig ton?
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-06-26 11:51:27 följande:

Jag vill inte vara elak men jag ser allt ner lite på kvinnor som väljer fegissnitt. Snitt om det verkligne behövs, absolut, men planerade utan egentlig anledning? Nix.

Sen så föder ni inte heller, ni blir förlösta.

Saklig och ärlig. Jag sa inte att jag varit trevlig, jag sa att jag inte varit otrevlig.
  • Anonym (Håhåjaja)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-06-27 09:26:19 följande:

Saklig och ärlig. Jag sa inte att jag varit trevlig, jag sa att jag inte varit otrevlig.

Enligt din åsikt. Man kan också vara egenupplevt ärlig och otrevlig allseles precis samtidigt. Det är inte motsatsförhållanden.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2021-06-27 09:34:31 följande:
    Enligt din åsikt. Man kan också vara egenupplevt ärlig och otrevlig allseles precis samtidigt. Det är inte motsatsförhållanden.
    Du måste inte dela min åsikt, det är helt ok att tycka det du gör.
    Dock är det jag som sitter på sanningen om mina egna uttalanden.

Men det spelar ingen roll, det är ot och inte relevant för tråden.
  • Anonym (Håhåjaja)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-06-27 09:36:36 följande:

Du måste inte dela min åsikt, det är helt ok att tycka det du gör.

Dock är det jag som sitter på sanningen om mina egna uttalanden.

Men det spelar ingen roll, det är ot och inte relevant för tråden.

Du kan anse att du inte varit otrevlig. Men det du skrev var att du inte varit det, inte att du själv ansåg att du inte varit det. Det är en skillnad.

Men ja, det är OT.
  • Anonym (XXX)

Du hade ju medicinska skäl till att hamna där - det är inte så självklart att föda vaginalt efter att ha genomgått ett kejsarsnitt, även om det inte finns andra indikationer som stöder kejsarsnitt den andra (eller tredje) gången.

Vidare: detta med förlossningssätt upptar dina tankar just nu, det är normalt. Kanske är även dina väninnor i samma fas, så att det blir mycket detta ni pratar om. Men saker förändras. Om några år kommer ni att prata om vilka skolor det finns som är bra, och att någon ny person skulle börja fråga ut dig om hur dina barn kom till världen, är också väldigt otroligt. Jag har t.ex. ingen aning om hur mina kvinnliga arbetskamrater har gjort med detta. 

• Tow2Mater

Tycker du omger dig med oansvariga vänner om de har "hemförlossningar helt på egen hand". Det kan gå illa både för dem och barnen om något går fel.

• Anfield12

Jag är också snittmamma och så oerhört nöjd med det. Jag mår bra och mina barn mår bra och vad någon annan kan tänkas tycka om mina förlossningar bryr jag mig inte om, av den enkla anledningen att det inte är deras business. Det är mellan mig, personalen, mina barn och min man och för oss var det bäst på alla sätt och vis.

Personligen hade jag noll intresse av att bli skickad från sjukhus till sjukhus, spricka, bajsa på mig och allt vad som kan hända vid en vaginalförlossning. Jag fick planerade datum på ett sjukhus jag kände till och var uppe och gick efter bara ett par timmar. Om någon tycker det är ett bekvämt val så har de helt rätt: jag hade ingen som helst lust att leva mitt i Stockholms blodbad i flera dygn. Die mad about it, liksom.

Jag hoppas du kommer tillrätta med dina upplevelser, TS, och är nöjd med att allt gått bra och att du mår fint idag. Du ska inte lyssna på naturlighetsivrarna, det är inget brott att göra det smidigt för sig om man kan och vill.

Svar på tråden Skamkänslor efter planerat kejsarsnitt