• Erla

Skamkänslor efter planerat kejsarsnitt

Anonym (Kvinna) skrev 2021-06-26 12:37:23 följande:

Den noterades.

Jag menar att så fort någon är kritiskt till onödiga operationer så är det som att fan själv släppts lös.

Och du blev förlöst. 

Hej då.

Jag ser det inte som ett problem att du är kritisk till snitt, utan att du skambelägger kvinnor som på ett eller annat vis är i behov av snitt. Jag var också orolig över att eventuellt behöva snittas och födde båda mina barn utan någon som helst bedövning. Inte sitter jag och skryter om det. Min önskan och oro har inget med andras önskan och oro att göra. En snittförlossning är inte mindre värd än en vaginal förlossning. Bedövning eller intespelar ingen roll. Vi kvinnor måste verkligen sluta klanka ner på varandra och istället stötta varandra.
  • Erla
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-06-26 17:33:41 följande:

Som du nog förstår så delar jag inte din åsikt.

* Det är bättre för barnet att födas vaginalt.

* Det är billigare för skattebetalarna med vaginala förlossningar.

Det är helt okej, men jag måste också säga att du ser förlossningen ur bara en vinkel. Det finns så många fler. Än finns det till exempel inte så pass bra kvinnovård att alla kvinnor kan se fram emot sin förlossning lika mycket som jag gjorde. Är det då billigare och bättre att utsätta en blivande mamma för ett trauma? Visst finns det forskning som visar att barnet och modern vinner på vaginala förlossningar, men bara om förutsättningarna är rätt. Alla kvinnor har inte rätt förutsättningar för att klara av en vaginal förlossning. Det kan vara allt från rädsla till medicinska orsaker som gör att man behöver snittas. Jag känner till exempel flera kvinnor som är otroligt starka, men som av olika anledningar fick snittas. De vill faktiskt alla gärna ha fler barn. Jag känner kvinnor som genomgått vaginal förlossning med rätt förutsättningar, som också gärna föder barn igen och jag känner de kvinnor som tvingats genomgå mycket svåra förlossningar, där både mor och barn hade mått bäst av ett kejsarsnitt. I de sistnämnda fallen mår modern dåligt och behandlas under ett par år för förlossningsdepression. De mammorna vill heller inte ha fler barn, eftersom de inte vill uppleva en förlossning igen. I en perfekt värld hade alla kvinnor kunnat genomgå vaginala drömförlossningar, men så är det inte nu. Nu får man göra det som är bäst för både moder och barn och ibland råkar det vara snitt. Du får absolut tycka som du vill, men då får du också vara medveten om att ditt tyckande INTE är vetenskapligt eller bäst för alla. Det råkar bara vara bäst för dig faktiskt.
Svar på tråden Skamkänslor efter planerat kejsarsnitt