• Ericky

BF Februari 2022

Trodde aldrig jag skulle få starta en sådan här tråd, men efter 10 månaders tröstlösa försök har vi nu äntligen plussat! Klart och tydligt på Clearblue digital :) 

Jag har haft ett jättestort stöd i BIM-trådarna jag varit med i sedan start och vill därför gärna fortsätta hänga på FL med ett nytt gäng för att dela erfarenheter och annat under resans gång :)

Jag får lite olika resultat på BF-datum. Min app som är mer personifierad säger 5 februari medan sidor på nätet där man kan räkna ut själv säger 30 januari. Väljer att gå efter min app. 

Gruppen är öppen för alla, men vore kul att höra hur länge ni andra förskt och om det är ert första barn eller ett syskon :)

Ericky, BF 5 februari 2022, tog sig på 10e försöket och vi väntar vårt första barn

• Svar på tråden BF Februari 2022
  • MBL1712
    Wave Mother skrev 2021-07-12 13:10:14 följande:

Hej och välkommen i tråden! Vad skönt det låter att ha sett hjärtslag. Jag känner verkligen igen oron du beskriver. Jag tror också vi är ungefär lika långt gångna. Jag plussade i slutet av maj och ska på NIPT på torsdag. Hoppas så mycket att få se något på ultraljudet då, för mitt förra var utvändigt och ingenting syntes (förhoppningsvis pga bakåtlutande livmoder + lite för tidigt).

Har ingen riktigt bra strategi för att hantera alla känslor, men försöker att läsa statistik snarare än hemska enskilda berättelser, och sedan fokuserar jag en del på att försöka röra mig och hålla bra rutiner för att känna att jag gör det jag kan, på något vis. Självklart fattar man ju att nästan inga mf/ma beror på att man gjort något fel, men det känns bra att försöka koncentrera sig på sådant där man är snäll mot sig själv/tar hand om sig istället för att fastna i ledsamma tankar (svårt att låta bli!).

Åh ditt NIPT är nu på torsdag ;) skönt att det äntligen snart är dags! Hade inte du också en till tid inbokad som återbesök där du gick sist?
  • Wave Mother
    MBL1712 skrev 2021-07-12 22:13:27 följande:
    Åh ditt NIPT är nu på torsdag ;) skönt att det äntligen snart är dags! Hade inte du också en till tid inbokad som återbesök där du gick sist?
    Ja, det ska bli skönt att få lite klarhet. Sen får vi väl se om jag är i vecka 10 så de kan göra NIPT, men första delen som är ul för att tidsbestämma graviditeten borde ju bli klar i alla fall. Jag har tid hos den vanliga barnmorskan också, precis. Det blir den 21, så nästa onsdag.

Det är inte så lätt att hantera den här osäkerheten mentalt (som ni andra nog känner igen). Mitt vanliga sätt att hantera osäkra lägen är annars att utgå från värstascenariot och försöka tänka hur jag skulle hantera det och att det inte är en katastrof. Det brukar verka lugnande på mig (inser att det nog kan vara väldigt stressande också). Men den modellen känns inte helt sund/rimlig i det här fallet. 
  • mandarincurd

Wow, man får verkligen knipa hååårt i plånboken när man ser att det är extrapris på vagnen man vill ha :))))

• mandarincurd
    mandarincurd skrev 2021-07-13 11:19:51 följande:

Wow, man får verkligen knipa hååårt i plånboken när man ser att det är extrapris på vagnen man vill ha :))))

Ånaj, skrev i fel tråd! Sorrysorry
  • ElleJoy

Igår gjorde jag NIPT och ultraljud, 11+1 mätte den lille och hjärtat slog fint! Så roligt att se Glad lite nervöst att vänta på NIPT som ska ta 2-3 veckor.. men börjar kunna slappna av lite mer ju mer tiden går i alla fall. 

Jag har tagit progesteron sedan jag fick veta att jag var gravid och har blivit rekommenderad (av min läkare utomlands) att ta detta till 12 veckor. När jag frågade läkaren här i Sverige igår så var han inte alls positiv till progesteron. Jag sa att vi inte hade kollat mina progesteronvärden men de skulle ju kunna vara låga, samt att det väl inte borde vara någon fara. Då sa han att det kanske inte är någon fara men helt onödigt och så jämförde han det med att ta Panodil varje dag - det kanske inte är skadligt men om det inte behövs så är det onödigt.

Tyckte detta var en superdålig jämförelse. Panodil är väl inte bra att ta under en längre tid? 

Han tyckte dvs. att jag kunde sluta direkt med progesteronet. Jag ska fråga min läkare utomlands också och kommer troligtvis att fortsätta till vecka 12. Vet inte hur vanligt det är att ta progesteron men känns som att läkare här är väldigt negativa till det. 

Jag har ju trots allt fått två missfall som inträffat i vecka 6 och den här gången har det gått bra än så länge. Progesteronet kan ju verkligen ha hjälpt mig den här gången. 

Har ni någon erfarenhet av detta?

• Anonym4848

Hade inskrivning idag och fick reda på att jag inte hade så bra på sköldkörtelproverna :( aldrig haft nåt avvikande i hela mitt liv. 0,02 i TSH och 23 i fritt T4..så ännu mer orolig nu, om det ens är möjligt. Vad kan detta ha gjort för skada? Tog nya prover idag så får vi se vad de säger Ang ev medicin..

• MBL1712
    Wave Mother skrev 2021-07-13 10:02:59 följande:

Ja, det ska bli skönt att få lite klarhet. Sen får vi väl se om jag är i vecka 10 så de kan göra NIPT, men första delen som är ul för att tidsbestämma graviditeten borde ju bli klar i alla fall. Jag har tid hos den vanliga barnmorskan också, precis. Det blir den 21, så nästa onsdag.

Det är inte så lätt att hantera den här osäkerheten mentalt (som ni andra nog känner igen). Mitt vanliga sätt att hantera osäkra lägen är annars att utgå från värstascenariot och försöka tänka hur jag skulle hantera det och att det inte är en katastrof. Det brukar verka lugnande på mig (inser att det nog kan vara väldigt stressande också). Men den modellen känns inte helt sund/rimlig i det här fallet. 

Hur gick det idag?
  • Wave Mother
    MBL1712 skrev 2021-07-15 21:02:34 följande:
    Hur gick det idag?
    Tack för att du frågar, det värmer! Tyvärr tråkiga nyheter. De såg inget hjärtljud på VUL och jag har alltså haft MA, troligen i vecka 8 enligt barnmorskan som gjorde ultraljudet. Ska komma in igen på måndag för att få det bekräftat av läkare och få medicin för att stöta ut fostret :(
  • Skuggviol
    Wave Mother skrev 2021-07-16 09:31:18 följande:
    Tack för att du frågar, det värmer! Tyvärr tråkiga nyheter. De såg inget hjärtljud på VUL och jag har alltså haft MA, troligen i vecka 8 enligt barnmorskan som gjorde ultraljudet. Ska komma in igen på måndag för att få det bekräftat av läkare och få medicin för att stöta ut fostret :(
    Men åh nej, vad hemskt och sorgligt för er Hjärta Ta hand om dig!
  • Wave Mother
    Skuggviol skrev 2021-07-16 16:33:05 följande:
    Men åh nej, vad hemskt och sorgligt för er Hjärta Ta hand om dig!
    Jag, det var inte en rolig dag. Vi är rätt inställda på att försöka igen, men jag är väldigt orolig över detta att avsluta graviditeten nu. Hade mycket hellre haft en spontanblödning och inte behövt ta medicinen som verkar fruktansvärd :( 
Svar på tråden BF Februari 2022