ElleJoy skrev 2021-06-29 04:54:40 följande:
Tror att det kommer landa i enbart NIPT för mig också. Mer rakt på sak och går väl att boka redan i vecka 10? Jag har sett att det finns ett utökat test som även screenar för 22q11-deletionssyndrom. Oklart hur vanligt syndromet är men verkar förekomma i olika grader. Är det något ni planerar att screena för?
Nej, vi screenar inte för 22q11, gör bara för trisomierna och eventuellt kön också, där har vi inte riktigt bestämt oss ännu. Läste att analysen för 22q11 är väldigt osäker, så man får ändå inte ett säkert svar där, då känns det dumt att screena för det och eventuellt bli orolig i onödan.
LyckaW88 skrev 2021-06-29 07:08:41 följande:
En fråga till dig som har gjort NIPT innan: Vet du om man alltid gör ett ul innan, även om man tidigare gjort ett eller flera?
Vi är i valet och kvalet om vi ska välja KUB eller NIPT, förra gången tog vi KUB men nu är jag några år äldre?
Förra gången vi gjorde NIPT så ville dom kolla med UL att barnet levde, annars är det ju helt onödigt att ta proverna. Sen om det är standard överallt vet jag inte men det kändes logiskt tycker jag :) (då hade jag ändå haft tidigt ul och KUB innan NIPT, så bebis var redan väl kikad på och normal utifrån dom undersökningarna)
Wave Mother skrev 2021-06-29 17:00:43 följande:
Jag blir också mer och mer inställd på att boka in NIPT så snart jag vet var jag är i graviditeten, faktiskt. Blev plötsligt lite orolig att det inte ska gå under semesterveckorna. Hoppas de inte har allt för fullbokat. Är det någon som gjort NIPT i Göteborg?
Jag gjorde NIPT på Sokolova gynklinik förra gången, nu har jag bokat på Barnmorskehuset. Vad kul att vi verkar vara flera i/kring Göteborg! :)