• AnnaSturesson

Jag har inte tid!

En text från en anonym idrottsförälder florerar just nu runt på nätet:
    Jag har inte tid!
    Det är en massa krav från föreningen mina barn är med i. De frågar mig om jag kan hjälpa till med det ena och det andra. Jag har fullt upp med mitt arbete, ta hand om hemmet och familjen, någon gång vill man få lite egentid och kunna träna själv.
    Dessutom vill de att jag skall betala avgifter, sälja det ena och det andra och säkert är det så att allt går till A-laget.
    Det är förmodligen fler än jag som tänkt i de här banorna. När jag började ställa frågor och sätta mig in i verksamheten har jag helt ändrat uppfattning.
    Hur kan jag säga att jag inte har tid när jag fått klart för mig vad ledarna gör för mina barn?
    Läs igenom den här platsannonsen nedan och fundera över hur i jösses namn någon kan söka jobbet.
    Finns det människor i min omgivning som mer än gärna åtar sig den här typen av uppdrag så är det självklart att jag skall bidra med det jag kan.
    Om du är som jag och bidrar med det lilla så blir vi många som tillsammans ser till att den svenska föreningsmodellen går en ljus framtid tillmötes.
    Tillsammans är vi starka och tillsammans blir det roligt när vi hjälper dem vi älskar allra mest, våra barn.
    /Anonym
    PLATSANNONS
    Ledare sökes!
    Du kommer jobba med en grupp på mellan 20-40 ungdomar från 7 år och uppåt.
    Arbetet sträcker sig över en period om 8 år
    Arbetstider: Vardagskvällar och helger (i viss utsträckning ingår övernattning).
    Ekonomisk ersättning: 0 kr
    - Du skall betala en årlig avgift om 100 kr.
    - Bekosta resor till och från arbete.
    - Löpande vidareutbilda dig efter fastställt utbildningsprogram. I viss utsträckning på egen bekostnad.
    - Utbilda dig i skadeförebyggande åtgärder, akutsjukvård och kostrådgivning.
    - Du ansvarar för att du, gruppen och anhöriga följer fastställd värdegrund och agerar utifrån framtagen policy.
    - Uppdraget är att fostra framtidens vuxna, utbilda samtliga individer i gruppen utifrån deras förutsättningar, få alla att utvecklas individuellt och i grupp.
    - Bemöta och argumentera för dina val och beslut för såväl arbetsgivaren som gruppens anhöriga.
    - Du ansvarar för att all verksamhet är välplanerad och utförs med disciplin och god organisation.
    - Du måste vara flexibel och innovativ då förutsättningar vad gäller bl a lokaler kan ändras med kort varsel.
    - Du ansvarar för att anhöriga besätter ett antal poster i arbetsgruppen och bidrar med sin tid och engagemang enligt direktiv från arbetsgivaren.
    Jag har inte tid!
    Alla som jobbar i föreningar! Ni är guld värda!!??
    Och ni som tycker det är jobbigt att sälja saker för att dra in pengar till era barns idrottsföreningar. Tänk på att inget kommer gratis!!!
    Idrottshallar ska betalas hyra på, fotbollsplaner ska underhållas, det sköter inte sig självt. Material ska köpas in så barnen kan träna med bästa möjliga förutsättningar. Vart tror ni de pengarna kommer ifrån???
  • Svar på tråden Jag har inte tid!
  • Friger
    AnnaSturesson skrev 2021-05-20 18:17:54 följande:
    Avgiften skulle bli väldigt hög. Det vi har hjälp till med är bla.

Kiosk, tvätta matchställ och vara funktionärer på cuper.

Hur kan det vara så svårt att hjälpa till några timmar på år?
    Nja... har väldigt många ungar. Kan inte låta ungarna terrorisera grannarna konstant med strumpor, kakor o d. Får köpa själv istället så att det kommer upp i lagom nivå.

Jag hade föredragit att bara "betala ut" mig. Det blir mycket billigare och mindre besvär.
  • Studentpappa

Jag är ledare men ska sluta nu, är sjukt less. Ska bli skönt att slippa faktiskt, även om jag nog får börja om några år igen när yngsta dottern blir sju har jag lovat henne att vara ledare åt henne också.

Så länge jag var ledare åt min egen dotter var det roligt, sen föll det sig att hon bytte grupp och jag behövde vara kvar. Men att vara ledare åt enbart andras barn ger mig inte mycket om jag ska vara ärlig. Det finns så jäkla många jobbiga och ouppfostrade barn så ibland är jag mest less hela tiden.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-05-20 20:29:30 följande:

Du, jag har ingen som helst skyldighet att jobba gratis för att min unge går i nån sportförening eller liknande! Det finns inget "åtagande" från föräldrarnas sida.

Jo det är precis så det fungerar. Alla behöver hjälpa till att sitta i sekretariat vara match värd eller skjutsa till borta matcher eller vad det nu kan vara. Förstår att varken du eller dina barn har vart med i en idrotts förening. Men det så här det fungerar.

Kan du inte berätta hur du tror att det fungerar?
  • Anonym (Camilla)
    Jag har varit ungdomsledare innan mina barn kom - DÅ hade jag tid. Idag, nä, inte alls på samma sätt plus att jag har varit utbränd ett par gånger så orken finns inte mer än min familj. Jag är inte ensam förälder att ha gått in i väggen, men det glömmer alla "friska" bort och kastar på oss föräldrar både det ena och andra. Har flera vänner vars barn har fått sluta i sporter de älskat - PÅ GRUND AV att föräldrarna blivit nästan livegna med försäljning av saker och ting, kiosker, styrelser osv.

Jag blir förbannad för hur saker funkar idag. Visst, mina föräldrar ställde upp när jag var liten. En var tränare för laget en period och jo, vi ställde upp på nåt arrangemang också. Det var typ 2 -3 gånger per år. MEN på den tiden så behövde man inte gå diverse utbildningar för att fixa en grupp 10-åringar, det räckte bra med lite erfarenhet och sunt förnuft, det gick bra för oss ändå. Det fanns någon liten grundläggande kurs inom föreningen på nån kväll eller två plus ledarmöten ett par gånger om året - ofta förlagda till en träningskväll så man var ändå där liksom.

Idag ska det utbildas till höger och vänster, fan och hans moster. JAG är nöjd om mina ungar gillar deras respektive sporter och motiveras att ha kul i laget och träna länge.

Är man med som ledare är det väl självklart att man betalar en viss medlemsavgift, om än reducerad? Du är ju inte med i knyppelföreningen och betalar för att inte dyka upp? Det är ju ett intresse.

Viss ersättning brukar finnas i sporter som behöver, exempelvis milersättning. När jag var ungdomsledare tävlade jag själv inom idrotten som senior och klubben betalade vissa av de avgifterna som lite tack för hjälpen. Visst, det var inga höga summor per år, men det uppskattades.

Det stör mig som förälder att vi skall sitta i grupper som arbetsgrupper, koka kaffe till förbannelse, sälja salami osv - varför? Dra ner på sådant för många lokalklubbar istället! När jag berättade för mina föräldrar vad det kostar idag att vara med min gamla klubb trodde de inte att de var kloka. Förr betalade man en medlemsavgift, nån summa till lagkassan så vi fick glass/korv thats it upp till 15 typ. Jag testade en prisomräknare och konstaterade att motsvarande summa idag skulle vara ca 600-700 jämfört med när jag var 10-åring. Idag betalar vi ca 2000 för vårt barn i samma klubb. Skillnaden? Storhetsvansinne skulle jag tro. Liten klubb på liten ort som dragit på sig alldeles för mycket kostnader. Som flera andra klubbar.
    Sedan kommer Generation PEP med Kronprinsessparert och Carolina Klüft och säger att barn rör på sig för lite. Tacka 17 för det. I många bättre bemedlade områden så kanske barnen har råd och möjlighet att hålla på med 2-3 idrotter a 2000-3000 kr mer år (kläder och ev utrustning exkluderad).

Men alla har inte det. Där har ex Generation PEP en stor del att ta hand om. Sänk medlemsavgifterna rejält, skala ner klubbarna en del, tvinga kommunerna att betala mer skötsel av verksamhetens lokaler/planer vad det nu än är. Det kommer gynna alla. Det blir fler ungar som kommer till idrotten, det finns fler föräldrar som kan ställa upp - fast färre gånger! Det blir ungar som rör på sig, som får ett sammanhang och förhoppningsvis håller sig undan skit. Föräldrarna får nya vänner att snacka med på lokala affären, Det finns fler föräldrar som kan hjälpa till och ta ett träningspass som extraledare när det behövs.

Men när ska klubbarna förstå?
    När man blir tonåring blir det mer naturligt att själv ställa upp inom klubben och göra saker. Vara ungdomsledare, ta hand om kaffeförsäljningen eller vad det nu är klubben har. Då har man ett naturligt sätt att få in barnen i föreningen och de stannar kvar längre.
    Jag vill inte sälja medvurst, strumpor eller kryddor. Jag vill bara att mitt barn hittar rörelseglädjen med kompisarna och vad det innebär att vara ett lag i en lagsport eller en individualist i en enmanssport. Jag vill att de hittar glädjen i idrotten. För det behöver jag inte lyxiga arenor eller multiutbildade ledarföräldrar. Det räcker kort och gott med de där föräldrarna som tycker det är kul att hänga med kidsen.
    Utbildningarna kan komma senare när man kommer uppåt i åren, när man kanske behöver ha en steg 1 utbildning för 12-åringar som får räkna resultat. Jag förväntar mig inte att barnens ledare ska ta över något landslag, jag förväntar mig att de ser till att bygga ett intresse hos barnen att komma varje vecka. Det räcker långt och redan där är jag enormt tacksam. Alla vill inte till elitserien eller ta OS-guld. Har man de drömmarna så kommer man gå vidare till de klubbarna ändå, men som liten - då vill man hänga med sina kompisar.
    Jag vet vilket slit det är, men jag vet också hur enormt mycket man får tillbaks. Jag vet också precis vilka tränare jag minns med värme - det är de som väckte vårt intresse. Jag vet vilka tränare som dödade intresset - de var de som inte byggde laget/sporten med hela gruppen, utan bara med de där topp 3. De andra slutade. Vad ger det? Ingen rörelse som är så viktig.
    Shit. Lång blev det, men det har skavt i mig så in i bänken länge.
  • Anonym (Herregud)
    Friger skrev 2021-05-20 20:34:07 följande:

Nja... har väldigt många ungar. Kan inte låta ungarna terrorisera grannarna konstant med strumpor, kakor o d. Får köpa själv istället så att det kommer upp i lagom nivå.

Jag hade föredragit att bara "betala ut" mig. Det blir mycket billigare och mindre besvär.

Har du föreslagit det? Är också jäkligt trött på att sälja saker men vi torg fram alternativ så man kan betala för sig. Men det gäller ju bara själva försäljningen. Övriga sysslor finns ju kvar ändå.
  • Studentpappa
    Anonym (Herregud) skrev 2021-05-20 21:09:31 följande:

Jo det är precis så det fungerar. Alla behöver hjälpa till att sitta i sekretariat vara match värd eller skjutsa till borta matcher eller vad det nu kan vara. Förstår att varken du eller dina barn har vart med i en idrotts förening. Men det så här det fungerar.

Finns många föräldrar som bara släpper av barnen och skyndar sig därifrån. Eller bara sätter sig med mobilen, rätt lätt att smita undan om du är lagd åt det hållet.
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Herregud) skrev 2021-05-20 21:09:31 följande:

Nej, det är inte alls "exakt" så det fungerar, om du är intresserad så kan du läsa mina tidigare kommentarer så slipper jag upprepa mig.
  • Anonym (Herregud)
    Studentpappa skrev 2021-05-20 21:12:58 följande:

Finns många föräldrar som bara släpper av barnen och skyndar sig därifrån. Eller bara sätter sig med mobilen, rätt lätt att smita undan om du är lagd åt det hållet.

Men man schemalägger väl vila som ska vara med och hjälp till på matcher mm eller vika tide som kiosken ska vara bemannad.

Nu är mina barn äldre men att föräldrar är med på träningar är väl bara när de är väldigt unga?
  • Studentpappa
    Anonym (Herregud) skrev 2021-05-20 21:15:24 följande:

Men man schemalägger väl vila som ska vara med och hjälp till på matcher mm eller vika tide som kiosken ska vara bemannad.

Nu är mina barn äldre men att föräldrar är med på träningar är väl bara när de är väldigt unga?

Finns ju olika idrotter och föreningar, finns dom som alltid är sjuka eller får förhinder. Ett bra exempel från när jag växte upp är kompisens föräldrar som alltid hade tagit ett glas vin och inte kunde köra.

Mina barn går på skidåkning b.la. där brukar det alltid vara välkommet att några föräldrar hjälper till även i gruppen 9-11 år. Där jag är ledare vill vi inte ha föräldrar i salen, så det är ju olika.
  • Friger
    Anonym (Herregud) skrev 2021-05-20 21:12:43 följande:
    Har du föreslagit det? Är också jäkligt trött på att sälja saker men vi torg fram alternativ så man kan betala för sig. Men det gäller ju bara själva försäljningen. Övriga sysslor finns ju kvar ändå.
    Jo, två gånger faktiskt. En gång i skolan och en gång på sportaktivitet. Det blev mycket negativt från klassförälder och ledare. Att sälja strumpor är bra för barnen och det är inte alla som har råd att köpa ut sig.

Övriga sysslor hjälper jag till med. Det är inget att orda om.

Är det någon som vill köpa kakor eller strumpor för övrigt? Vi har just nu två pågående försäljningar.
  • Studentpappa
    Friger skrev 2021-05-20 21:30:54 följande:

Jo, två gånger faktiskt. En gång i skolan och en gång på sportaktivitet. Det blev mycket negativt från klassförälder och ledare. Att sälja strumpor är bra för barnen och det är inte alla som har råd att köpa ut sig.

Övriga sysslor hjälper jag till med. Det är inget att orda om.

Är det någon som vill köpa kakor eller strumpor för övrigt? Vi har just nu två pågående försäljningar.

Kan förstå att man inte vill erbjuda möjligheten att köpa ut sig. Vitsen med en förening är ju att alla ska kunna vara med och det blir ju väldigt tydligt vilka som har råd att slippa sälja om det alternativet finns.

Jag hatar det själv så det är inte det.. Vi slipper dock sälja om en förälder är ledare, nästan så det är värt det bara därför.
  • Anonym (Man49)

Körde 10år på raken

Ledare både vinter , sommar

Båda sönerna , skiljer 7 år mellan dem

Idag fattar jag inte att jag orkade , kunde vara 5gg i veckan , men drivkraften var det att de var kul

Och frugan å jag håller ihop än , efter 29år ihop

• Anonym (J)

Hade hellre hyrt in någon annan att göra det. Betalat en annan förälder kanske. Så sjukt tråkigt.

Svar på tråden Jag har inte tid!