• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • No Logo
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:21:14 följande:

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.

?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23

Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

Så det du är ute efter är egentligen en friskrivningsklausul för män som missat att ta sitt ansvar över sin sperma alternativt ångrat sig efter befruktningstillfället?
  • Fiona M
    No Logo skrev 2021-05-18 10:19:06 följande:
    Så det du är ute efter är egentligen en friskrivningsklausul för män som missat att ta sitt ansvar över sin sperma alternativt ångrat sig efter befruktningstillfället?
    Ja.
  • Friger
    No Logo skrev 2021-05-18 10:19:06 följande:
    Ahhh bästa tillfället att berätta det är på väg till sjukhuset.

"Du gumman, vi gör som så här. Jag släpper av dig. Sen drar jag. Sorry, ångrat mig. Lycka till nu!"

Jag stödjer idén! Låter bra! Känner inte att jag ska behöva vara ansvarig för vem jag gör gravid. Det är så enkelt och oftast inte helt och hållet mitt fel.
  • Fiona M
    Friger skrev 2021-05-18 10:24:19 följande:
    Ahhh bästa tillfället att berätta det är på väg till sjukhuset.

"Du gumman, vi gör som så här. Jag släpper av dig. Sen drar jag. Sorry, ångrat mig. Lycka till nu!"

Jag stödjer idén! Låter bra! Känner inte att jag ska behöva vara ansvarig för vem jag gör gravid. Det är så enkelt och oftast inte helt och hållet mitt fel.
    Hahaha!
  • Anonym (Q)
    Viktor1988 skrev 2021-05-17 21:21:29 följande:

Godkväll alla FL medlemmar i tråden ! precis hemkommen har varit en lång dag då jag varit på mitt ordinarie jobb först och därefter besökt partilokalen .

?Tog tillfälligt i akt för att ventilera frågan och det gick bra även om många i början var lite frågande särskilt den kvinnliga delen som hade många farhågor.

?Men efter diskussioner så veknade de flesta inför fakta [...]

Haha. Och sedan fick du stående ovationer och ryggdunkarna haglade. Ditt namn skreks i högan sky. VIKTOR! VIKTOR! VIKTOR!

Det där låter så sjukt overkligt, speciellt utefter hur du har argumenterat för din sak i denna tråd, eller snarare brist på argumentation. (Hehehe "så veknade de flesta inför fakta".... Jag skrattade faktiskt IRL av detta). Består ert parti av folk utan någon som helst tankeförmåga?

Dessutom tar du upp mänskliga rättigheter men vägrar svara på hur du/ni ska lösa frågan om barnets rättigheter. För det kommer ALLTID att gå före mamman/pappans rättigheter. Alltid.
  • cloudberry79

Det största problemet i denna frågeställning är att man alltid glömmer den drabbade parten. Vad väger tyngst? Barns rätt till sitt ursprung och försörjning eller en mans rätt att ångra en utlösning?

Just NO.
  • Anonym (Lisa)
    cloudberry79 skrev 2021-05-18 10:43:08 följande:

Det största problemet i denna frågeställning är att man alltid glömmer den drabbade parten. Vad väger tyngst? Barns rätt till sitt ursprung och försörjning eller en mans rätt att ångra en utlösning?

Fast i verkligheten kommer det bli så att vissa barn ändå kommer att veta (inte när de är små men så småningom), precis som alla andra i ett pars närhet. För hur gör man i praktiken om det är ett etablerat par där mannen begär juridisk abort? 

Ska alla inblandade parter ljuga? Kommer folk ändå inte att förstå att det handlar om en juridisk abort och veta vem som är pappan?

Jag håller med dig, det är barnet som är förloraren. Därför kommer det inte att bli verklighet. Vi behöver stärka mannens föräldraskap, inte försvaga det. För vad man än gör, så är man förälder till ett barn, det kan en juridisk abort aldrig ändra på. 
  • Anonym (Kisen)
    cloudberry79 skrev 2021-05-18 10:43:08 följande:

Du glömmer en viktig sak - en kvinnas rätt att ångra och förpesta ett barns uppväxt och behandla den andre föräldern så illa det bara går. Hämnd, hat och eget högmod att stå över vanlig hyfs och barns bästa. Världen har tyvärr gott om hemska mödrar som uppfostrar barn illa och som lurar och behandlar pappor illa. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Kisen) skrev 2021-05-18 12:37:18 följande:
    Du glömmer en viktig sak - en kvinnas rätt att ångra och förpesta ett barns uppväxt och behandla den andre föräldern så illa det bara går. Hämnd, hat och eget högmod att stå över vanlig hyfs och barns bästa. Världen har tyvärr gott om hemska mödrar som uppfostrar barn illa och som lurar och behandlar pappor illa. 
    Och hur löser vi det med juridisk abort?

Eller ville du bara spy galla över kvinnor så där lite allmänt?
  • Anonym (Kisen)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-18 12:43:29 följande:
    Och hur löser vi det med juridisk abort?

Eller ville du bara spy galla över kvinnor så där lite allmänt?
    Det var ett rätt nedvärderande sätt att utrycka sig. Har du något mer att tillföra avseende jämställdhet än att du vill hävda ojämställdhet och överordning? Du kan inte hejda din misandri?
Svar på tråden Mäns rätt att avstå