• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Anonym (Tinja)
    Anonym (Valfritt) skrev 2021-05-17 22:16:20 följande:

Hur vet du att hon ville ha barn?

Hon behöll dem ju?
  • FuckGoggleAskMe

Fascinerande rubrik på denna trådstart, avstå 
    Avstå för ju tankarna lite till att avstå en kaka till, en påtår kaffe etc.
    Man kan inte lika lätt frånta ett barn rätten till en förälder, det är inte att avstå. Det är att avsäga sig ett ansvar man har. 

• Anonym (Hahaha)

Tänk att det finns såna här trådar ändå, det är rätt fantastiskt! Av alla saker män kan engagera sig i - exempelvis demonstrera mot mäns våld mot kvinnor, hjälpa utsatta familjer nationellt eller internationellt, arbeta mot nollvision för psykisk ohälsa bland män eller kanske volontärarbeta i lokala soppköket - så väljer män detta ämnet hahahhaa. Aaah men jättefint arbete hörru, vilken eldsjäl du är! Kämpa!

• Anonym (Alice)
    Anonym (Valfritt) skrev 2021-05-17 22:09:02 följande:

Då vet du också att HON har halva ansvaret att skydda sig.

Hur svårt är det att förstå att om en man inte vill ha barn har enbart han ansvar för att det inte ska bli barn, på samma sätt som att om en kvinna inte vill ha barn har enbart hon ansvar för att det inte ska bli barn?

Vill man själv absolut inte ha barn ligger det ansvaret på en själv, ingen annan ansvarar för att du inte ska bli förälder. Ingen säger att allt ansvar ligger på männen, men vill man inte ha barn ska man ta sitt ansvar och skydda sig så att det inte blir nåt barn.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Hahaha) skrev 2021-05-17 23:37:39 följande:

Tänk att det finns såna här trådar ändå, det är rätt fantastiskt! Av alla saker män kan engagera sig i - exempelvis demonstrera mot mäns våld mot kvinnor, hjälpa utsatta familjer nationellt eller internationellt, arbeta mot nollvision för psykisk ohälsa bland män eller kanske volontärarbeta i lokala soppköket - så väljer män detta ämnet hahahhaa. Aaah men jättefint arbete hörru, vilken eldsjäl du är! Kämpa!

Eller jobba för att det ska komma fler preventivmedel för män så att färre män blir pappor mot deras vilja... 
  • EnAnonumius
    Viktor1988 skrev 2021-05-17 21:21:29 följande:

Godkväll alla FL medlemmar i tråden ! precis hemkommen har varit en lång dag då jag varit på mitt ordinarie jobb först och därefter besökt partilokalen .
    ?Tog tillfälligt i akt för att ventilera frågan och det gick bra även om många i början var lite frågande särskilt den kvinnliga delen som hade många farhågor.
    ?Men efter diskussioner så veknade de flesta inför fakta och det är ju som sagt var ett svek idag om pojkar/män inte ens ska få en chans i detta ämne som vi nu gett namnet Juridisk abort .

??Förslaget kommer inte att ge kvinnan några nackdelar snarare fördelar då hon tydligt vet och i tid kan ställa in sig på vad pappan kommer att ställa upp på.

Så här står det i litteraturen om jämlikhet och sedan kopplingen Europakonventionen som vi i Sverige är skyldiga att följa sedan 1995 om någon är intresserad 

Förklaringen om mänskliga rättigheter ska gälla alla människor i världen. En modern demokrati fungerar inte bra om de mänskliga rättigheterna inte respekteras. Staten måste kunna skydda sina invånare .....

Europakonventionen

Det finns sedan år 1950 en europeisk konvention om skyddet för de mänskliga rättigheterna. Den heter Europakonventionen. En konvention är en överenskommelse mellan flera länder. Några exempel på rättigheterna i konventionen är:

rätten till frihet och personlig säkerhet
    rätten till en rättvis rättegång
    rätten till respekt för privat- och familjelivet

Alla dessa tre punkter är väldigt tydliga och kommer att vara tunga i argumentationen för att driva ärendet med rätten för mannen att avstå barn dock inte om barnet redan är fött .För då är helt plötsligt barnets intresse över och det finns inte en chans att frånsäga sig pappans skyldigheter fullt ut typ ekonomi.

Däremot om barnet inte är fött är mannen långt ifrån kvinnan i bestämmande rätt vilket är naturligt då kvinnan är den som bestämmer över sin kropp inga konstigheter alls med detta då mannen inte kan bära ett foster.
    ?För att mannen då ska kunna få någon sorts jämlikhet är en juridisk abort ett alternativ.
    Vad menar du med "...vi nu gett namnet Juridisk abort."

Uttrycket "Juridisk abort" är knappast något "nytt" uttryck, det har funnits i ett par tre decennier, och de som använder uttrycket "Juridisk abort" i denna tråden är väl familjär med det.

Det tragiska är att man pratar ur "manligt" kvinnligt perspektiv på detta hela. Ingenstans så tittar du (och så många andra som vill ha juridisk abort) på den det faktiskt kommer att beröra i praktiken i slutändan BARNETS RÄTTIGHETER.
    Som jag har skrivit tidigare i denna tråden. Jag för för en juridisk abort, men har ingen vettig lösning på hur man skall gå till väga med det, ännu. Då man har (födda) barnets perspektiv och rättigheter att ta hänsyn till i första hand. Mannen och kvinnas  rättigheter är helt är sekundära, rent av irrelevanta faktiskt.

När man läser ditt inlägg så lägger du fokusen på "manliga/kvinnliga rättigheter". Du nämner inte ett ord om barnets rättigheter och vad barnkonventionen säger som Sverige har skrivit under och skall även införa som lag i detta land.

Barnkonventionen artikel 7:

"Barn har rätt till ett eget namn och ett medborgarskap. Barnet har rätt, så långt det är möjligt, att få veta vilka dess föräldrar är och få deras omvårdnad."
    (slut citat)

Läser man i Svenska lagen så står det också där att barnet har rätt att få veta sitt ursprung. Så skulle man införa juridisk abort efter "din modell" så skulle det konflikts grovt med "barnets rättigheter".
    Barn som kommer till via ägg/spermier donation har ju rätten (när de fyllt 18 år) rätten att få veta vem deras biologiska mamma/pappa är.

Så skall man verka för en juridisk abort så skall det ses ur BARNPERSPEKTIV och lösas den frågan via  barnperspektiv och barnets rättigheter. Inte som krystad jämställdhets fråga mellan man och kvinna.

Jag har iofs en halv idé på hur man skall kunna ha en from av "lösning" på juridisk abort. Det är att om mannen gör en juridisk abort så skall han i samband med aborten registreras som spermadonator i stället, så att barnet kan få veta vem han är när barnet fyllt 18år.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (C)
    Anonym (Alice) skrev 2021-05-17 23:42:53 följande:

Eller jobba för att det ska komma fler preventivmedel för män så att färre män blir pappor mot deras vilja... 

Precis! Jag läste en artikel (kommer inte ihåg var nu) för ett tag sen om just manliga preventivmedel, och anledningen att det inte direkt satsas några pengar på det är ju för att de inte tror att det finns några pengar att tjäna. Alltså att det inte är en produkt folk är intresserade av, eller ja framförallt män inte är intresserade av.

Här hittade jag en artikel i ämnet dock inte samma som jag läst innan.

www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/forskaren-ett-satt-for-man-att-fa-mer-kontroll-over-oonskade-barn

Hade jag varit man hade jag varit jäkligt intresserad av ett alternativ utöver kondom eller sterilisering. Är inte män intresserade utav detta?
  • Anonym (Höj kostnaden)

Personligen tycker jag tvärtom.

Att inte involvera sig i sitt barn borde betyda att man per automatik är skyldigt dubbelt underhåll.

Att frivilligt avstå vårdnad och boende är en sak, men pappor som väljer att inte överhuvudtaget vara delaktiga borde straff-beskattas!

Vissa män verkar helt skita i sin avkomma och det är inte ok i min värld. Som förälder har man ANSVAR för de barn man varit med och avlat

• Fiona M
    Anonym (C) skrev 2021-05-18 09:12:11 följande:
    Hade jag varit man hade jag varit jäkligt intresserad av ett alternativ utöver kondom eller sterilisering. Är inte män intresserade utav detta?
    Om män är så enkla varelser som behöver get-out-of-jail-free card som folk påstår i tråden, så finns det ju ingen anledning att ändra något.
  • Anonym (C)
    Fiona M skrev 2021-05-18 09:36:09 följande:

Om män är så enkla varelser som behöver get-out-of-jail-free card som folk påstår i tråden, så finns det ju ingen anledning att ändra något.

Haha deprimerande tanke. Men de är nog ofta väldigt bekväma med att lämpa över allt ansvar på kvinnan. Detta bara baserat på egna erfarenheter och vad man hört från andra kvinnor.

Hittills har jag träffat en man som självmant tagit på sig ansvar för preventivmedel. Många har hellre kört oskyddat än tagit ansvar själva faktiskt, de frågar om man kör med p-piller eller dyl. svarar man då ja kör de på. Samtidigt som man läser trådar här där män är rädda för att en kvinna ska behålla ett barn om hon blir gravid. Man undrar vad män som förespråkar juridisk abort gör för att ta sitt ansvar för att minimera risken för en graviditet. Sen borde de ju rent logiskt vilja jobba för att få ut alternativ för män på marknaden, så de har större valmöjligheter när det kommer till att skydda sig.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå