• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Viktor1988

Godkväll alla FL medlemmar i tråden ! precis hemkommen har varit en lång dag då jag varit på mitt ordinarie jobb först och därefter besökt partilokalen .
    ?Tog tillfälligt i akt för att ventilera frågan och det gick bra även om många i början var lite frågande särskilt den kvinnliga delen som hade många farhågor.
    ?Men efter diskussioner så veknade de flesta inför fakta och det är ju som sagt var ett svek idag om pojkar/män inte ens ska få en chans i detta ämne som vi nu gett namnet Juridisk abort .

??Förslaget kommer inte att ge kvinnan några nackdelar snarare fördelar då hon tydligt vet och i tid kan ställa in sig på vad pappan kommer att ställa upp på.

Så här står det i litteraturen om jämlikhet och sedan kopplingen Europakonventionen som vi i Sverige är skyldiga att följa sedan 1995 om någon är intresserad 

Förklaringen om mänskliga rättigheter ska gälla alla människor i världen. En modern demokrati fungerar inte bra om de mänskliga rättigheterna inte respekteras. Staten måste kunna skydda sina invånare .....

Europakonventionen

Det finns sedan år 1950 en europeisk konvention om skyddet för de mänskliga rättigheterna. Den heter Europakonventionen. En konvention är en överenskommelse mellan flera länder. Några exempel på rättigheterna i konventionen är:

rätten till frihet och personlig säkerhet
    rätten till en rättvis rättegång
    rätten till respekt för privat- och familjelivet

Alla dessa tre punkter är väldigt tydliga och kommer att vara tunga i argumentationen för att driva ärendet med rätten för mannen att avstå barn dock inte om barnet redan är fött .För då är helt plötsligt barnets intresse över och det finns inte en chans att frånsäga sig pappans skyldigheter fullt ut typ ekonomi.

Däremot om barnet inte är fött är mannen långt ifrån kvinnan i bestämmande rätt vilket är naturligt då kvinnan är den som bestämmer över sin kropp inga konstigheter alls med detta då mannen inte kan bära ett foster.
    ?För att mannen då ska kunna få någon sorts jämlikhet är en juridisk abort ett alternativ.
  • DeNada
    Anonym (Valfritt) skrev 2021-05-17 21:18:37 följande:

Det handlar inte om att vara ett arsle. Det handlar om att stå upp för sig själv och inte låta sig hunsas. 

Typ ge frugan långfingret och be henne köra kundvagnen på ikea själv..?
  • Viktor1988
    Viktor1988 skrev 2021-05-17 21:21:29 följande:

Godkväll alla FL medlemmar i tråden ! precis hemkommen har varit en lång dag då jag varit på mitt ordinarie jobb först och därefter besökt partilokalen .
    ?Tog tillfälligt i akt för att ventilera frågan och det gick bra även om många i början var lite frågande särskilt den kvinnliga delen som hade många farhågor.
    ?Men efter diskussioner så veknade de flesta inför fakta och det är ju som sagt var ett svek idag om pojkar/män inte ens ska få en chans i detta ämne som vi nu gett namnet Juridisk abort .

??Förslaget kommer inte att ge kvinnan några nackdelar snarare fördelar då hon tydligt vet och i tid kan ställa in sig på vad pappan kommer att ställa upp på.

Så här står det i litteraturen om jämlikhet och sedan kopplingen Europakonventionen som vi i Sverige är skyldiga att följa sedan 1995 om någon är intresserad 

Förklaringen om mänskliga rättigheter ska gälla alla människor i världen. En modern demokrati fungerar inte bra om de mänskliga rättigheterna inte respekteras. Staten måste kunna skydda sina invånare .....

Europakonventionen

Det finns sedan år 1950 en europeisk konvention om skyddet för de mänskliga rättigheterna. Den heter Europakonventionen. En konvention är en överenskommelse mellan flera länder. Några exempel på rättigheterna i konventionen är:

Alla dessa tre punkter är väldigt tydliga och kommer att vara tunga i argumentationen för att driva ärendet med rätten för mannen att avstå barn dock inte om barnet redan är fött .För då är helt plötsligt barnets intresse över och det finns inte en chans att frånsäga sig pappans skyldigheter fullt ut typ ekonomi.

Däremot om barnet inte är fött är mannen långt ifrån kvinnan i bestämmande rätt vilket är naturligt då kvinnan är den som bestämmer över sin kropp inga konstigheter alls med detta då mannen inte kan bära ett foster.
    ?För att mannen då ska kunna få någon sorts jämlikhet är en juridisk abort ett alternativ.
    Oups hälften av texten försvann och jag som måste käka förlåt 
  • Viktor1988
    Viktor1988 skrev 2021-05-17 21:21:29 följande:

Europakonventionen

Oups hälften av texten försvann och jag som måste käka förlåt 
  • Anonym (Valfritt)
    DeNada skrev 2021-05-17 21:23:23 följande:
    Typ ge frugan långfingret och be henne köra kundvagnen på ikea själv..?
    Nej, då är man ett arsle. Möts man halvvägs har förmodligen båda bättre utbyte av besöket.
  • Anonym (Tinja)
    Anonym (Valfritt) skrev 2021-05-17 20:59:11 följande:

Jag har två barn. Hur många har du?

Två, vad nu det har med saken att göra?
  • Anonym (Valfritt)
    Anonym (Tinja) skrev 2021-05-17 21:58:30 följande:
    Två, vad nu det har med saken att göra?

Då vet du också att HON har halva ansvaret att skydda sig.

Har hon blivit våldtagen ligger ALLT ansvar på männen som dessutom skall lagföras och buras in.

• Anonym (Tinja)
    Anonym (Valfritt) skrev 2021-05-17 22:09:02 följande:

Då vet du också att HON har halva ansvaret att skydda sig.

Har hon blivit våldtagen ligger ALLT ansvar på männen som dessutom skall lagföras och buras in.

Har jag sagt annat än att hon också har ansvar?

Men i detta fall var det ju männen som inte ville ha barn som borde ha skyddat sig, eller hur?

Du tycker ju att mannen ska ha noll ansvar och kvinnan är en frögurka, men vad är då de? De är precis lika ansvariga för graviditeterna och barnen, men ändå får jon stå där själv.

Ingen har HALVA ansvaret att skydda sig, den som INTE vill ha barn har HELA ansvaret för sig själv!
  • Anonym (Valfritt)
    Anonym (Tinja) skrev 2021-05-17 22:13:51 följande:
    Har jag sagt annat än att hon också har ansvar?

Men i detta fall var det ju männen som inte ville ha barn som borde ha skyddat sig, eller hur?

Du tycker ju att mannen ska ha noll ansvar och kvinnan är en frögurka, men vad är då de? De är precis lika ansvariga för graviditeterna och barnen, men ändå får jon stå där själv.

Ingen har HALVA ansvaret att skydda sig, den som INTE vill ha barn har HELA ansvaret för sig själv!
    Hur vet du att hon ville ha barn?
Svar på tråden Mäns rätt att avstå