Inlägg från: Anonym (jaha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jaha)

Mäns rätt att avstå

Anonym (.......) skrev 2021-05-17 18:11:22 följande:
    Det är vedervärdigt att ljuga om att man använt preventivmedel, men barnet ska inte få straffet för det.
    Om kvinnan blivit gravid trots preventivmedel så har hon inte lurat mannen. Graviditet är en risk man väljer att ta om man har sex.
    Absolut men det ska väl mannen inte heller göra (straffas)?

Japp om hon blivit gravid trotts preventivmedel så är det ju inte medveten lurendrejeri.

Japp graviditet är en medveten risk man tar vid sex, om man ska behålla barnet eller ej är däremot ett medvetet val som man förhoppningsvis tar gemensamt.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Alice) skrev 2021-05-17 18:19:55 följande:
    Grejen är ju att båda har ett ansvar här. Vill en kvinna absolut inte har barn har hon ett ansvar att skydda sig. Vill en man inte ha barn, vilket är vad vi diskuterar i den här tråden, har han ett ansvar att skydda sig. 

Ingen säger att det är enbart mannen som har ansvar över att det inte blir några oönskade barn, självklart inte. Men det är enbart mannens ansvar att han inte gör någon gravid om han absolut inte vill ha barn. Det är inte upp till hans partner. 

Och du pratar som om det enbart är män som betalar underhåll. Om en pappa har barnet på heltid är det mamman som betalar underhåll. Vem som betalar underhåll har ingenting med kön att göra. 
    Japp för att jag utgår att om en man inte vill ha ett barn och blir påtvingat det så kommer han förmodligen inte vilja ha barnet på varken halvtid eller heltid.

Men visst har du en poäng i att många män som inte velat ha barn ändå tar ansvar för dem och har dem hos sig på halv eller heltid och behöver därmed inte betala underhåll. Om det är en bra eller dålig lösning låter jag vara osagt. Jag kan tänka mig att vistas hemma hos en pappa som inte ville ha en men tar sitt ansvar mer för att det är något han förväntas göra än verklig kärlek för sitt barn kanske inte är den lämpligaste miljön för ett barn att växa upp i.

Såna upplägg kan bli riktigt bisarra om ett barn av principskäl tingas leva hos en pappa som har nya barn som han verkligen velat haft med en ny partner och bryr sig mer om dem än det oönskade barnet. I så fall är det nog bättre att mamman får hela vårdnaden.
  • Anonym (jaha)
    EnAnonumius skrev 2021-05-17 18:29:44 följande:
    Jag förstår att du inte anser detta då jag inte jamsade med dig och anser att kvinnan har hela ansvaret.

Om du läser inlägget ordentligt så var 90% (minst) av mitt inlägg något som tillhörde ämnet och även analogt med ditt innehåll jag hade citerat och dig på.

Du väljer att koncentrera dig enbart på 10% av mitt inlägg och sedan väljer du att hävda att jag inte håller mig till ämnet. Baserat på dessa 10%..
    Nä det var nog mer så att du bara jamsade... punkt slut.

90% av ditt inlägg handlade om fjantiga utlägg om hur barn blir till och inget av det handlade om det som diskuteras i tråden. Dvs om en man ska avkrävas ansvar över ett barn som fötts mot hans vilja.

Jag väljer att påpeka hur irrelevant ditt inlägg var eftersom.. guess what... det var helt irrelevant. När du börjar diskutera ämnet tråden handlar om, dvs ansvar och inte biologi och preventivmedel så ska du se att jag svarar på det på samma nivå och relevans som du själv skriver det.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-17 18:30:56 följande:
    Någon som inte finns och aldrig har funnits har inga rättigheter (och anses inte vara "någon") . Det finns alltså inget barn i det fallet som har några intressen.

Ja abortfrågan är en annan diskussion men du argumenterade för aborträtten som ett argument för att samhället inte tar barns rättigheter på allvar. Det anser jag är ett dåligt argument eftersom abort skulle vara förbjudet om man ansåg att aborter involverade barn just för att man anser att barn har rättigheter.

Men det ni kallar "juridisk abort" påverkar däremot människor som har högst relevanta intressen och rättigheter. I denna diskussion kan det därför vara relevant, anser jag, att fundera över dessa personers rättigheter och varför deras rättigheter ska vara sämre än andra barns.

Detta är också en viktig orsak till att det är extremt osannolik att en sådan lag skulle kunna gå igenom.
    Som sagt en HELT annan fråga som inte har något med ansvar för ett barn som faktiskt fötts att göra.

Jag har inte argumenterat för aborträtten... jag påpekade att döda ett foster inte är i det framtida barnets intresse men att jag oxå anser att en kvinna har rätt att bestämma över sig egen kropp. Hur du sen vill tolka det är upp till dig, men dina tolkningar får i så fall stå för dig.

Vilka ni är det du syftar på? Vad jag vet har jag enbart skrivit för mig själv och mina egna åsikter där jag påpekat att jag tycker TS har en poäng i sin frågeställning.

Japp, men även pappan har ju rättigheter så frågan handlar kanske inte enbart om barnets och mammans rättigheter utan även om vad pappan har för rättigheter i frågan och om de är rimliga eller ej. 
  • Anonym (jaha)
    EnAnonumius skrev 2021-05-17 19:05:22 följande:
    Wow.. Du gnällde ju om att jag var 90%  of-topic  i ett av mina inlägg. Hur ON topic är du här.  0%.
    Ditt inlägg har ju inget med ämnet att göra alls, inte ens en enda bokstav. D.v.s 100% of topic.
    DU utgör bara ettt kompakt gnällande på mitt sätt att skriva, samtidig som du bevisar att du inte kan skilja på argumentering och ordval.

Vad är det för (bort)förklaring på att det skall vara okey för dig att vara 100% of topic men ingen annan i tråden få inte ens avvika 10% of topic för dig?
    Japp att babbla om hur befruktning går till i en diskussion som rör ansvar för ett barn som redan fötts ÄR off topic ja.

Men det är ju jätte jättebra att du iaf vet hur befruktning går till. Drömmer
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Tinja) skrev 2021-05-17 19:38:59 följande:

Män som inte vet hur barn blir till borde kanske bli omyndigförklarade. Män som inte förstår att handling = konsekvens visar bara att de inte borde få fatta egna beslut.

Vill man inte ha barn - ha inte penetrerande vaginalt sex. Sex är ingen rättighet för någon. Har en man gjort en kvinna gravid - ni ÄR väl medvetna om hur det går till va? - så finns barnet redan, en juridisk abort tar inte bort barnet.

Och ni män som pratar om jämställdhet och att kvinnan har alla val, hon har faktiskt bara TVÅ val och båda innebär ett ingrepp eller en förändring av hennes kropp. Oavsett vad så kommer kroppen förändras, oavsett om hon gör abort, får missfall eller föder, så kommer hon blöda i flera veckor, det är hormoner och mycket annat hon måste gå igenom.

Och ni tycker att det är jämställt om ni får skriva på ett jävla PAPPER!? Om en liten människa som redan finns! Herregud alltså, vissa män... ha inte sex om ni inte kan ta eventuella konsekvenser. Avstå sex = avstå barn.

Ja det är säkert väldigt jobbigt... men vad har det med att avkräva män på pengar för ett barn efter att barnet fötts att göra?

Jag menar, en kvinna får absolut välja att behålla ett barn mot pappans vilja om hon så vill men måste det per automatik innebära att hon har rätt att kräva pengar i underhåll av honom? Beslutet att behålla barnet är ju hennes, inte hans?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lätt) skrev 2021-05-17 20:01:15 följande:
    Sedan 1 juli 2003 kan man inte längre hävda att man köpt stöldgods i god tro i Sverige. Du har däremot rätt att häva köpet om det visar sig att varan eller egendomen ägs av tredjeman och man har rätt att få pengarna tillbaka. Men man kan inte jobba köp i god tro och få behålla varan.

Den man som inte tar till eget preventivmedel vid samlag får skylle sig själv om sexakten resulterar i ett barn.
    `Även om den personen har sex med hävdar att hon använder preventivmedel och att han inte behöver skydda sig?
  • Anonym (jaha)
    Mimosa86 skrev 2021-05-19 10:14:18 följande:
    Men du blir inte mindre förälder bara för att du betalar dig fri eller slipper att betala. Barnet där ute är ändå ditt kött och blod, och det kommer knappast gynna BARNET att pappan inte ens tar sitt ekonomiska ansvar.

Jag förstår egentligen inte den här tråden öht. Varför diskutera detta, det är ju SÅ ENKELT att undvika. Det kallas kondom. Funnits i tusentals år. Och det funkar.

Sen kan denna uppfinnarna gå sönder, men då kanske man inte kan knulla kvinnor man inte känner och vet hur hon ställets jag till abort, dagen efter piller etc. Man kanske (tyvärr) behöver känna personen man är intim med lite mer än random.

Tyvärr, livet är inte en räkmacka. Man måste faktiskt ta ett ansvar här i livet. Det är en del av att vara vuxen. Sex kan resultera i barn. Detta är inget nypåfund, den vetskapen borde inte komma som en chock. Och vill man undvika att bli förälder så skyddar man sig själv mot detta, kvinna som man.
    Och man blir inte bättre förälder för att man betalar heller. Pengar enbart kommer ju inte göra barnet lyckligare. Så pengar i sig är väl ganska irrelevant.

Jo det är klart att de blir svårt att förstå tråden om lägger fokus på preventivmedel istället för vad tråden handlar om, vad man gör när graviditeten redan är ett faktum.. Att vara efterklok då gör ju inte mycket nytta.

Ja livet är inte en räkmacka och visst ska man ta ansvar, men frågan handlar snarare om ett påtvingat ansvar för att behålla barnet eller inte är ju ett val kvinnan gör, och om hon väljer att ha barnet mot hans vilja så blir det ju att han får ta ansvar för något han sagt nej till. Man kan lika väl argumentera för att ansvaret ska läggas på den som gör valet.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-19 17:08:50 följande:
    Visst kan man argumentera för att kvinnan är den som är ansvarig för barn eftersom det är hon som bär barnet (och i ett land som Sverige har möjlighet att nyttja fri abort och avsluta graviditeten om hon så vill). Det vore ju dock ett väldigt stort steg bakåt för jämställdheten och pappors rättigheter om kvinnan ska vara ensamt ansvariga för barn för att det är hon som är gravid och därmed är den enda som har en juridisk möjlighet till abort.
    Nja, jag skrev att "man kan lika väl argumentera för att ansvaret ska läggas på den som gör VALET."... inte som du skrev "... BÄR barnet". Det är två helt skilda saker. Bär barnet gör hon oavsett om de är hon själv som tagit beslutet eller båda.

Att hon ska ha rätten att bestämma om abort ser jag som självklart då hon givetvis måste ha bestämmanderätt över sin kropp. Det jag däremot inte ser som självklart är om hon har rätt att avkräva ansvar av honom för ett barn hon valt att ha mot hans vilja.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-19 17:39:54 följande:
    Men om han inte vill ha barn, varför har han inte vidtagit åtgärder mot det då?

Varför ska en man inte behöva ta ansvar för sitt sexliv? Varför vill inte män ha bättre preventivmedel?

Du skrev innan att du inte tycker att preventivmedel hör till debatten. Men det gör det ju, eftersom mannen gör sitt val före han har sex. Om man inte vill ha barn då ser  man till att det inte blir barn. Blir det ändå barn, då tar man sitt ansvar. Precis som kvinnan får ta ansvaret. 

Dessutom skriver du att pengar är irrelevant. Bra, då kan det vara som idag, att vill man inte ha ansvar för barnet så slipper man. Man betalar bara underhåll, resten slipper man.

För en juridisk abort innebär inte att barnet försvinner, eller att du inte är pappa till barnet. Du är fortfarande pappa och barnet finns. 
    Tja, finns väl många anledningar. Slarv, man blir gravid trotts preventivmedel, etc.

Fast det handlar fortfarande inte om sexliv, om kvinnan blir gravid trotts preventivmedel så är det ju inte direkt så att någon av dem planerat att bli med barn. Men bevisligen händer ju oplanerade graviditeter relativt ofta. Frågan är snarare vad händer då? Är det rättvist att en man ska betala underhåll för ett barn som kom till mot hans vilja för att mamman valde att behålla det?

Nja, jag skrev att pengar inte är relevant för barnets LYCKA, du lyckades ta bort en ganska viktig del där.. barnet lär ju inte bli lyckligare för att pappan betalar underhåll.

Japp barnet finns, men vad har det med att med trådens frågeställning att göra?
    Barnet finns väl oavsett om pappan betalar underhåll eller inte?
Svar på tråden Mäns rätt att avstå