Inlägg från: Anonym (jaha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jaha)

Mäns rätt att avstå

Anonym (Ellen) skrev 2021-05-17 15:50:34 följande:
    Så när du skriver "Det är pappans ansvar för barnet som ifrågasätts inte barnets vetskap om sin biologiska pappa." så menar du att du personligen inte ifrågasätter det? Ok, det framstod som att du menade att det inte var det som ifrågasattes eller diskuterades i tråden och att det därför var fel att diskutera den aspekten. Men om du bara ville tala om att du anser att även barn som blivit "juridiskt aborterade" (hemska uttryck) ska ha rätt till kännedom om sitt ursprung är det förstås en annan sak. Det framstod dock inte så.

Det jag påstod att du hade fel om var just det jag citerar ovan att barnets rätt till vetskap om sin biologiska pappa inte ifrågsätts. Det gör den av ts och den aspekten är därför en del av trådens ämne. Något annat har jag inte kommenterat.
    Det betyder att jag ENBART ifrågasätter det jag skriver och inte vad du tror att jag ifrågasätter. Om jag skriver att jag ifrågasätter ansvaret över ett barn och inte om barnet ska få veta vem pappan är så betyder det förmodligen att det är precis det jag ifrågasätter och inte vad du vill få det till...

Det är nog bäst vi gör skillnad på vad jag skriver och dina egna tolkningar av vad du tror att jag menar.. du får gärna skriva vad du tror men dina egna antaganden och tolkningar får stå för dig. 

Ja jag såg att du påstod att jag hade fel med en hänvisning till vad TS skrivit om att låta barnet veta, varvid jag påpekade för dig att det är inte det enda som TS skrivit utan ST har oxå tagit upp ansvarsfrågan och därför kan du inte påstå att mitt argument är fel eftersom även den är med i ts.  
  • Anonym (jaha)
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-17 15:55:57 följande:

Eftersom det aldrig kommer att kunna bevisa så hjälper inga lagar eftersom det aldrig skulle bli några fällande domar. Om du får inbrott i källaren får du snart ett papper om att brottet inte går att utreda. Man anmäler bara för att få försäkringspengar men man fattar att ingen kommer att straffas. 

Hur vet du det? Eller är det något du bara antar?
    Ska man resonera så om allt annat oxå? Är det svårt att bevisa så skiter man att ha med det i lagen?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Alice) skrev 2021-05-17 15:59:34 följande:
    Hans handling här var att ha sex med henne och göra henne gravid. En konsekvens av att göra någon gravid är att man behöver ta ansvar för sitt barn. Är det här verkligen ett krångligt koncept för dig?
    Japp handlingen (sex) ledde till en graviditet (konsekvens). Men att föda barnet eller ej är ett VAL för mamman kan välja att föda det eller behålla det. 

Är skillnaden mellan konsekvenser och val ett krångligt koncept för dig?

Låt mig förklara... om du utför en handlingen så är situationen den handlingen leder till en konsekvens av handlingen.... HUR man sen väljer att hantera situationen är inte längre en konsekvens, det är ett VAL. Detta val kan i sin tur sen leda till fler handlingar som i sin tur leder till fler konsekvenser som i sin tur leder till nya VAL.... förstår du skillnaden eller vart det för krångligt för dig?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-17 16:05:22 följande:
    Japp handlingen (sex) ledde till en graviditet (konsekvens). Men att föda barnet eller ej är ett VAL för mamman kan välja att föda det eller behålla det. 
    ...föda barnet eller abortera... ska det stå
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-17 16:06:31 följande:
    Självklart inte. Ingen kan kräva av en man, som tvingas att bli far mot sin vilja, att ta ansvar för avkomman.

Han har all rätt att avstå allt ansvar, tyvärr inte underhållet dock. Alla män borde kräva DNA-test i dessa fall.
    Fast det gör man ju iom att mannen tvingas betala underhåll
  • Anonym (jaha)
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-17 16:06:05 följande:
    Tror du att polisen har resurser att bedriva spaning i kvinnors P -pillerkartor i jakt på bevis för medvetet slarv? Hur skulle det ens gå att bevisa? Det är omöjligt. Just nu har vi män två alternativ. Kondom eller sterilisering. I framtiden finns förhoppningsvis fler alternativ, men just nu är det så. Varför tycker du att mannens rättigheter trumfar barnets?
    Tro kan man göra i kyrkan, då utgår jag ifrån att det är ett antagande och inte något man har faktiska belägg för.

Det finns många saker som inte ligger i rättsväsendets top 10 lista men som man ändå tar höjd för i lagen. Varför skulle detta vara ett undantag?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-17 16:10:05 följande:
    Jag kommenterade inte detta om ansvaret över huvud taget utan det du skrev om vad som ifrågasattes, dvs att barns rätt till sitt ursprung inte ifrågasattes. Du skrev ju bokstavligen att barnets vetskap om sin biologiska pappa inte ifrågasätts. Och det gör det i tråden, barns rätt till sitt ursprung har ifrågasatts i tråden. Det var bara det jag ville informera om ifall du hade missat det.

Jag förstår inte vad ts har skrivit i övrigt har med påståendet att barns rätt till sitt ursprung inte ifrågasatts, att göra. Det enda jag ville var att informera dig och andra som är nya i tråden att just barns rätt till sitt ursprung visst är en central del i ts förslag och därför en del av trådens ämne.

Men som sagt, om du bara ville tala om att du inte anser att dessa barn ska nekas rätt till sitt ursprung så missförstod jag, ditt påstående handlade inte om trådens ämne och innehåll utan bara om din egen personliga åsikt i frågan. Ok så?
    Nej du skrev att jag hade fel vilket är ett felaktigt påstående från din sida iom att ansvarsfrågan OXÅ är med i trådstarten och inte enbart frågan om barnet har rätt att få veta vem pappan är.

Trådens ämne handlar om BÅDE pappans ansvar för barnet OCH barnets rätt att få veta vem pappan är eftersom BÅDA saker tas upp i trådstarten. Att du BARA vill prata om det ena men inte det andra är en helt annan sak.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-17 16:15:00 följande:
    Jaså, ja men det är ju isåfall jättebra.
    När blev det rutin?
    På vilket sätt menar du att det är bra att en man tvingas betala underhåll för ett barn som han inte själv valde att ha?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-17 16:20:16 följande:
    Säg det till mannen som tror att han inte behöver ta eget ansvar för sitt sexliv, som tror att han kan lämna över ett livsavgörande beslut till någon annan utan att det inte får några konsekvenser. Konsekvensen i detta fall är att kvinnan bestämmer om hans framtid.

Hur naiv får man vara på en skala...
    Nu handlar det återigen inte enbart om mannens sexliv eftersom barnet kom till genom att BÅDA valde att ha oskyddad sex. Barn kommer inte till genom att en man runkar vettu...på tal om naivitet.

Och konsekvensen (en graviditet) blev så för att BÅDA slarvade med att skydda sig.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-17 16:12:51 följande:
    Och du har fortfarande inte förstått att mannen måste göra sitt val innan sexet, eftersom han inte kan göra valet efteråt när graviditeten är ett faktum? 

Efter sexet väljer kvinnan, precis som du skriver, det är alla överens om och det veta alla om.

Varför lägger då män över detta stora beslut i någon annans händer ?
    Och du har fortfarande inte förstått skillnaden mellan val och konsekvenser...
    val LEDER till konsekvenser, det ÄR inte konsekvenser. Och hur man sen hanterar konsekvenserna av ett val är OXÅ ett val inte en konsekvens.

Nja, det är snarare att männen saknar något att säga till om i beslutet som diskuteras inte att de lägger beslutet på någon annan. Iom att det i slutändan är kvinnan som avgör om hon vill behålla barnet eller ej oavsett vad han tycker så kan man ju heller inte påstå att han lägger beslutet på henne. Han kan inte lägga något på henne som han inte har.
Svar på tråden Mäns rätt att avstå