• klyban

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Anonym (öh) skrev 2021-07-15 07:23:34 följande:
    Så det är bara dina egna anekdoter om polaren, IVA-sjuksköterskan, han på jobbet osv som har bärighet och kan anses vara värdefulla?

Angående liknelsen med hopptornet så menar EpicF de personer som blivit knuffade eller som ramlat ner innan de fått eller kunnat ta ett initierat eget beslut.

JA, dessa är enskilda anekdoter som saknar betydelse pga det är bara en människa, och gä

Här använder man gråzon som ett argument att ingen vågar ta vaccinet, ja, så svartvitt är det presenter
    och gråzon till trots.

Som jag sade om hopptornet = SJÄLV, men för all del hur kan man bli puttat om man är själv?
    Faller ju på sin egen orimlighet.

Och epic har aldrig påvisat dessa, och anmäler gör ingen heller.
    Så svaret är noll fortfrande.

AndreaBD skrev 2021-07-15 09:13:46 följande:
    Visst, men uppenbarligen menade hon att några människor, så som dementa eller utvecklingsstörda inte har fått bestämma själva och kanske då inte har vågat, men har tvingats vaccinera sig ändå. 

Det sa hon dock aldrig tydligt och när jag har semester orkar jag inte tolka vad folk kanske kan mena - det får jag göra ändå när jag jobbar  (elevuppsatser och liknande). 

Och det lär ju handla om så få individer att det inte spelar någon större roll i sammanhanget. 

Då har ju dom anhöriga och/även en förvaltare.

För mig handlar det om att våga ta vaccinet, och kanske man kan hitta ett få tal undantag.
    Men vad ska de säga med den abnorma siffra i jämförelse, de glömmer alltid av att förklara det.

AndreaBD skrev 2021-07-15 09:31:20 följande:
    Precis. Hon måste mena att de har blivit knuffade eller ramlade, och just precis innan de har kunnat ta egna beslut. Dvs. de hade inte sagt nej heller, men de visste inte riktigt (än) vad de ville. 

Där kan man dock säga att det måste handla om några få individer där det är omöjligt att avgöra vad de vill, och det gäller ju inte bara vaccinationsfrågan, utan antagligen dem flesta frågorna i livet. Det är förstås missledande att fokusera just på dessa, när det handlar om några få som man inte kan göra något åt.

Och frågan är varför Epic inte gör tydligare vad hon pratar om, inte nappar på någon tolkning. Något måste ju vara åt rätt håll då. Så det verkar ju som om hon inte vill bidra till att bli förstått. 

Det mest konstiga att det inte kvantifieras eller ens försöker kvantifiera det.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-07-15 11:42:34 följande:
    När det handlar om exempel på typiska gråzoner så fungerar bla anekdoter utmärkt. Då det är exempel.

Jag väntar fortfarande på statistiken som talar om de som faktiskt har vågat, dvs de som medvetet har sagt ja.

Nej!

Här kommer dagens statistik.

Desinformationen håller sig borta fortfarande och när fakta kommer på bordet att här har vi så många som vågat ta en eller två doser.
    Härligt se det ökar såpass bra, men hörde nyss att nu på sommaren har man haft gott om tider över, detta tror man pga av att det är sommar och man prioriterar annat.
    Dock fortfarande en bra ökning ifrån Onsdagen den 14:e Juli, till idag 15:e Juli, så det syns väl lite senare.

Och vågat har de uppenbarligen gjort, annars hade de inte tagit en dos

Antalet doser givna:
    2021-07-15 9 536 164
    Antalet vaccinerade personer med minst en dos:
    2021-07-15 5 819 904 71,1%
    Antalet personer som fått två doser:
    2021-07-15 3 716 260 45,4%

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-07-15 19:47:53 följande:
    De handlar dock om akut vårdhjälp. Men vaccin är inte akut.

Försöker du nu berätta du inte förstår förvaltarskap och vad det innebär?
    Vi vet ju nu efter USA berättat att ~99,2% som dör är ovaccinerade.

Det i sig berättar en EXTREM medicinska nytta mot att få en COVID-19 infektion, precis som övrig fakta säger också.

EpicF skrev 2021-07-15 19:48:47 följande:
    I detta fallet är det mottagarens fel.

Att man fått ta ett aktiv val före man tog vaccinen.

Det betyder att man har vågat, ingen ordlek elelr semantik i världen kommer någonsin ändra det.

• klyban
    Anonym (Moa) skrev 2021-07-15 20:13:09 följande:
    Säg det till tredje världen som skriker efter vaccin. Det är inte akut, speciellt inte för äldre. De kan väl vänta sisådär en 10 år, eller?

När man i USA har märkt att ~99,2% som dör är ovaccinerade.
    Låter inte det som att det är akut?
    Och sen under förvaltarskap, så inser man att man inte vill tillhöra dessa ~99,2%.

• klyban
    Ess skrev 2021-07-15 20:35:31 följande:
    Det gäller även gamla människor som är helt klara i huvudet, de får mediciner bara utan att egentligen veta vad och varför de får dem. 

Påståenden du aldrig kvantifierar.

Och detta KVARSTÅR!

Och vågat har de uppenbarligen gjort, annars hade de inte tagit en dos

Antalet doser givna:
    2021-07-15 9 536 164
    Antalet personer som fått två

• klyban
    EpicF skrev 2021-07-15 21:19:07 följande:
    Var i mitt inlägg står det om förvaltarskap? Var i inlägget du citerade nämns förvaltarskap?

Vad USA har är totalt ointressant.

Ja, att man har tagit ett aktivt val. Tackat ja. Hur stort mörkertal tror du det finns? Hur många har inte fått tatt ett aktiv val?
    Hur är det ointressant att ~99,2% som dör är ovaccinerade i en tråd om att våga ta vaccinet för COVID-19?
    EpicF skrev 2021-07-15 21:23:10 följande:
    Ta några pass inom äldrevården, se till att du får medicinkurs och delegering så kan du själv se att det som jag och Ess säger stämmer.

Inget i din statistik säger att de vågar. Inget säger att de medvetet tackat ja. Din statistik är enbart på hur många som tagit vaccinet och inget annat. Det faktum kommer inte att ändras hur många gånger du än skriver statistiken.
    Alla har vågat, det är en absoluthet.

• klyban
    EpicF skrev 2021-07-15 21:43:59 följande:
    För mig är det ointressant. Samma med det kubanska vaccinet, helt ointressant. Jag bor varken i USA eller Kuba, utan i Sverige.

Varför visar du zå inte statistik på att alla har vågat, sva alla har aktivt tackat ja?

Kommer aldrig vara ointressant med ett lungcancer vaccin som räddar liv och förlänger liven och med ökad livskvalitet.
    Men det kanske är en vanlig förutfattning inom sjukvården där du jobbar där man inte ser medicinska framgångar på en sjukdom som dödar 15% inom 5år och som ointressant.

Jag visar statistik varje dag på de som har vågat ta vaccinet.
    Här får du det, då jag såg jag hade glömt få med de som hade vågat ta två doser.

Antalet doser givna:
    2021-07-15 9 536 164
    Antalet personer som fått två:
    2021-07-15 3 716 260  45,4%

Anonym (Moa) skrev 2021-07-15 21:49:40 följande:
    OM de är helt klara i huvudet kan de väl inte ha missat att vi är mitt i en pandemi och att ett vaccin varit efterlängtat länge, eller?

Vad de inte heller vet är att den äldre populationen har levt när vaccin inte fanns och all den död som följde med där.
    Vet du om att fortfarande har man inte påvisat en enda gråzon, och ett fall där man hade en informationsbrist och kommunikationsfel.
    Gråzoner noll kvantifierade.

Anonym (Moa) skrev 2021-07-15 21:52:35 följande:

Jag efterfrågade din tolkning eftersom den är annorlunda.

Jag gav en länk på den vanliga tolkningen, mest i upplysningssyfte, Var så god smile1.gif

Jag misstänker att det handlar inte om att de faktiskt har vågat ta vaccinet, utan som antivaccer ge skenet att ingen vågat, men ändå har de alla vågat ta COVID-19 vaccinet = UPPENBARLIGEN!!!

• klyban
    EpicF skrev 2021-07-15 21:55:53 följande:
    Då har dina äldre släktingar gjort ett aktivt val.

Och alla andra med på vaccinet, då vi står här fortfarande med noll i den berömda gråzonen som aldrig kvantifieras.
    Och ett fall av information och kommunikationsmissar av en enskild SSK.
    Och vad ska man säga om vågat och när man har en enda av 2021-07-15 9 536 164, sånt man kallar för lätt övertydligt.
    Dock inte för en utbildad inom sjukvårdsområdet konstigt nog.

Varför kommer du med sån här antivaccer propaganda för, för i nästa andetag säger du att du inte är en antivaccer och ändå tår vi här med en sådan antivaccer propaganda.
    Udda hur verkligheten är sån för dig, och där du springer med antivaccer propaganda så ofta.
    Dock så har alla dessa vågat sig på att ta COVID-19 vaccinet, minus EN   informations och kommunikationsmiss av en enskild SSK.

EpicF skrev 2021-07-15 21:57:29 följande:
    Du vet, det finns folk som tackar nej och är fullt medvetna om att vi är I en pandemi. Och även helt klara i huvudet.

Vad har de som INTE vågat ta COVID-19 vaccinet, med dom som vågat sig på att ta COVID-19 vaccinet och göra?
    De har ju inte vågat ta vaccinet UPPENBARLIGEN.

Och det är galet ologiskt att de inte vågar och med tanke i tex USA så berättar man ~99,2% som dör av COVID-19 är ovaccinerade.(Det är här antivaccerpropaganda följer och ska göra USA irrelevant hur effektivt vaccinet är)
    Och en effektivitet av vaccinet vi pratat om länge och hur galet ologiskt det är att vilja sälla sig till denna grupp som står för ~99,2% av alla dödsfallen.

Kanske dom är trötta på livet, för något beslut på fakta tar dom inte.
    Och åsikten dödar som vi ser.

AndreaBD skrev 2021-07-15 23:53:06 följande:
    Har du belägg på det påståendet? Min svärmor är 91 och hon vet precis vad hon har för mediciner och varför hon får dem. 

Vi kommer aldrig få denna gråzon kvantifierad.
    Ingen fattar ens vad de vill ha sagt med en gråzon och extremt få mot noll och jämföra med 2021-07-15 9 536 164 som vågat ta doser.

Ess skrev 2021-07-16 05:21:53 följande:
    Både mina svärföräldrar och morföräldrar.

En antivaccer började med en person, sen när det inte kändes nog så hela släkten.
    Och inte en enda anmälan, det är mycket intressant och notera.
    Även så är det än mer intressant att ingen öppnar munnen ens.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2021-07-16 09:39:53 följande:
    För min del är jag helt övertygad om att EpicF inte driver utan har språkliga svårigheter. Du tror ju inte att klyban driver och han har ju minst lika stora svårigheter att uttrycka sig begripligt och korrekt som EpicF har.

Jag har sakliga diskussioner om våga ta COVID-19 vaccinet och fördelarna med detta.
    Du kan ju alltid delta i diskussionen så kan vi reda ut sakligt vad det är som inte är begripligt för dig.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2021-07-16 10:29:33 följande:
    Jag vet att du tycker och tror att du för sakliga diskussioner i vilka du ofta påtalar hur jobbigt det börjar bli att du alltid har rätt och jag vet att AndreaBD tycker att dina inlägg ger något. Jag håller inte alls med och det tror du beror på att jag inte är kapabel att begripa sakinnehåll när det istället handlar om att jag anser dig som skribent vara både okunnig, språkligt handikappad och därtill beväpnad med ett (falskt) självförtroende du uppenbarligen saknar både bildning och utbildning att bygga det på. Du kan ju inte ens läsa sådant du påstår dig vilja veta mer om utan använder istället andras kunskaper som språngbräda för ditt eget mässande. Det är aldrig du som hittat källan eller som kan förklara något.

Inte heller skulle du svara på eller förtydliga något så det är ju verkligen en chimär när du säger dig vilja göra det,

Själv tycker jag att det är intressant och viktigt att diskutera etiska dilemman, ställningstaganden rörande saker människor känner tvivel runt, gråzoner och mycket mycket mer men alla möjligheter till sådana samtal dödas effektivt av personer som du.

Nog om detta nu.

Nu är jag osäker på vad sakligheten säger om att våga ta ett vaccin som COVID-19 vaccinet, och ett vaccin väldigt många har vågat att ta.

Saklighet är saklighet och det är inte en essä om mig tråden handlar om.

Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?