• Anonym (Rädd)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

Vad tänker ni kring vaccinering?

• Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2021-07-15 09:19:50 följande:

Jag har inte alls problem att förstå skriven text, jag är språklärare som sagt. Däremot saknar du uppenbarligen insikten att du inte har uttryckt dig på ett begripligt sätt. Folk kan inte läsa tankar! Du får göra tydligt vad du menar. VILL du inte att folk ska förstå? Varför bekräftar du inte åtminstone ifall folk gissar rätt vad du menar? 

Så som mina senaste tolkning - varför säger du inte åtminstone: Ja, det var så jag menade! Eller nej, det var inte så jag menade. Då skulle man ha några Punkter att gå efter om du nu inte kan uttrycka dig mer tydligt.. 

Men som sagt, det verkar inte som om du VILL bli förstått. Och då är det ju meningslöst. Då slösar du bara andras tid. 

Du är språklärare men klarar inte av att förstå skriven text på familjeliv?
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-07-15 11:44:22 följande:
    Sorry, men det du producerar är ju ingen skriven text. Ingen koherent text som lyckas framföra något konkret. 
  • klyban
    EpicF skrev 2021-07-15 11:42:34 följande:
    När det handlar om exempel på typiska gråzoner så fungerar bla anekdoter utmärkt. Då det är exempel.

Jag väntar fortfarande på statistiken som talar om de som faktiskt har vågat, dvs de som medvetet har sagt ja.

Nej!

Här kommer dagens statistik.

Desinformationen håller sig borta fortfarande och när fakta kommer på bordet att här har vi så många som vågat ta en eller två doser.
    Härligt se det ökar såpass bra, men hörde nyss att nu på sommaren har man haft gott om tider över, detta tror man pga av att det är sommar och man prioriterar annat.
    Dock fortfarande en bra ökning ifrån Onsdagen den 14:e Juli, till idag 15:e Juli, så det syns väl lite senare.

Och vågat har de uppenbarligen gjort, annars hade de inte tagit en dos

Antalet doser givna:
    2021-07-15 9 536 164
    Antalet vaccinerade personer med minst en dos:
    2021-07-15 5 819 904 71,1%
    Antalet personer som fått två doser:
    2021-07-15 3 716 260 45,4%

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Moa)
    AndreaBD skrev 2021-07-15 09:13:46 följande:
    Visst, men uppenbarligen menade hon att några människor, så som dementa eller utvecklingsstörda inte har fått bestämma själva och kanske då inte har vågat, men har tvingats vaccinera sig ändå. 

Det sa hon dock aldrig tydligt och när jag har semester orkar jag inte tolka vad folk kanske kan mena - det får jag göra ändå när jag jobbar  (elevuppsatser och liknande). 

Och det lär ju handla om så få individer att det inte spelar någon större roll i sammanhanget. 

Dessutom är det så att dementa ofta inte kan bestämma.

Jag hade en dement i släkten och det var en läkare på demensboendet som tog alla beslut om mediciner.

Vissa verkar tycka att man ska fråga de dementa om de vill ha mediciner, kanske även låta dem hålla reda på själva när de ska ta sina mediciner. Det blir liksom inte etiskt försvarbart att göra så. Även om man är dement bör man få mediciner för att t.ex minska risken för blod-proppar.

Undrar vad F står för, kanske Fail.

• Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-07-15 11:42:34 följande:
    När det handlar om exempel på typiska gråzoner så fungerar bla anekdoter utmärkt. Då det är exempel.

Jag väntar fortfarande på statistiken som talar om de som faktiskt har vågat, dvs de som medvetet har sagt ja.
    Vad betyder ordet våga för dig?
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-07-15 11:44:22 följande:
    Tokig text är ju inte så enkelt att förstå alltid.

En sändare, en mottagare. Om något går fel i kommunikationen är det ju inte 100% av gångerna som det är mottagarens fel. Det händer ju att det är fel på sändaren. 
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-07-15 19:27:57 följande:

Nej, faktiskt inte. Står för något helt annat.
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-07-15 19:27:57 följande:

Dessutom är det så att dementa ofta inte kan bestämma.

Jag hade en dement i släkten och det var en läkare på demensboendet som tog alla beslut om mediciner.

Vissa verkar tycka att man ska fråga de dementa om de vill ha mediciner, kanske även låta dem hålla reda på själva när de ska ta sina mediciner. Det blir liksom inte etiskt försvarbart att göra så. Även om man är dement bör man få mediciner för att t.ex minska risken för blod-proppar.

De handlar dock om akut vårdhjälp. Men vaccin är inte akut.
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-07-15 19:34:29 följande:

Tokig text är ju inte så enkelt att förstå alltid.

En sändare, en mottagare. Om något går fel i kommunikationen är det ju inte 100% av gångerna som det är mottagarens fel. Det händer ju att det är fel på sändaren. 

I detta fallet är det mottagarens fel.
    Anonym (Moa) skrev 2021-07-15 19:31:02 följande:

Vad betyder ordet våga för dig?

Att man fått ta ett aktiv val före man tog vaccinen.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-07-15 19:47:53 följande:
    De handlar dock om akut vårdhjälp. Men vaccin är inte akut.

Försöker du nu berätta du inte förstår förvaltarskap och vad det innebär?
    Vi vet ju nu efter USA berättat att ~99,2% som dör är ovaccinerade.

Det i sig berättar en EXTREM medicinska nytta mot att få en COVID-19 infektion, precis som övrig fakta säger också.

EpicF skrev 2021-07-15 19:48:47 följande:
    I detta fallet är det mottagarens fel.

Att man fått ta ett aktiv val före man tog vaccinen.

Det betyder att man har vågat, ingen ordlek elelr semantik i världen kommer någonsin ändra det.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?