• Anonym (Rädd)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

Vad tänker ni kring vaccinering?

• Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • molly50
    klyban skrev 2021-06-14 14:40:30 följande:

molly50 skrev 2021-06-14 14:09:26 följande:
    Jag har ett par vänner som båda fik influensasymptom efter vaccinet. Och det varade kanske ett par dagar.
    Jag skulle hellre ta det än att riskera att drabbas av viruset och kanske få betydligt värre komplikationer eller rentav dö.
    Eller att utsätta andra för risken att smittas.

Par stycken på jobbet har fortfarande smak och lukt-problem efter sin COVID-19.
    För mig skulle det vara förödande och pga att jag älskar laga mat.
    Och inte längre kunna äta sina favoriträtter och för de smakar konstigt, det låter hemskt för de som drabbats av detta.(Ska fråga h*n på jobbet som hade det först och om smaklökarna har förbättrats, det var någon månad sedan sist jag frågade, dock framsteg allt eftersom tiden går, men galet långsamt.)

Ja,det måste vara hemskt. Jag har råkat ut för det efter vanliga förkylningar. (Innan pandemin)
    Men då har det ju kommit tillbaka så fort jag blivit frisk.
    Sedan finns ju de som drabbas av en hemsk trötthet också. Det kan ju inte heller vara roligt.
  • molly50
    Anonym (35 år) skrev 2021-06-14 16:41:11 följande:

Nej, jag vågar inte utan kommer avstå. Jag är en frisk kvinna i fertil ålder.

Det går rykten om att vaccinet kan leda till sterilitet. Tänk om det inte är ett rykte, tänk om det visar sig om några år att det är så?! De långsiktiga biverkningarna finns det ingen som har en aning om nu. Skrämmande.

Varför inte ta reda på det av sjukvårdspersonal t ex,istället för att lyssna på och sprida rykten?
  • klyban
    molly50 skrev 2021-06-15 11:33:21 följande:
    Jag tycker mest det är sorgligt att antivaccers sprider desinformation och skrämselpropaganda.
    Men man kan väl inte göra så mycket annat än att komma med saklig information.

Samma här, information bekämpar man desinformation med.
    Men så är de även faktaresistenta, och de få poänger de har maler de till oföränderlighet, fast än prevalensen är extremt låg och sällsynt.

Sakligheten är extremt viktig, och den är ständigt under attack med desinformation.
    Jag är faktiskt rätt perpelxad över att en del medvetet ger fel information, och än mindre vad de vill ha sagt med det.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    Ess skrev 2021-06-14 16:53:10 följande:
    Jag anser inte att bla ett totalt uppsvullet ansikte är en normal biverkning. Inte heller att få så ont i arm och bröst att de sökte läkare för det.

De blev sjukare av vaccinet än av covid.
    Det är heller inte de vanligaste biverkningarna.
    Och de är övergående.
  • molly50
    AndreaBD skrev 2021-06-14 18:34:36 följande:
    Precis, risken för andra är ju en poäng också. 
    Ja,precis. Framförallt om man har äldre eller andra i riskgrupper i sin närhet.
  • Anonym (öh)
    klyban skrev 2021-06-15 11:35:04 följande:

Ta det med de som gjort studien, och lycka till med det.
    Och det intressanta med studien om tappat smak och lukt, det är att tappa smaksinnet är mer frekvent än lukt.

Redan där berättar sakligheten att det du säger är nått fel på.

Och med hela 6,4% mer vanligt att bara tappa smaksinnet, det berättar nått, frågan är vad.
    Och är en klar hint om ditt påstående har brister.

Men detta ändra dock inget om sakligheten och vardagsspråket.

Här är lite lättfattlig text på vardagsspråk om problemet: 

"Det är nu etablerat att det finns ett klart samband mellan covid-19 och förlust av främst luktförmåga men även till mindre grad smak. Cirka 50 till 80 procent av de som har covid-19 förlorar luktförmågan vilket ofta upplevs som att just smaken försvinner då det mesta av smaksensationen vi känner faktiskt är lukt. Det kan man uppleva enklast om man håller för näsan när man äter. Problemet är att vi överlag är dåliga på att reflektera över hur bra vår näsa är och personer som förlorar en del av sin luktförmåga märker ofta inte detta. 

Om luktsinnet har varit borta under en period och börjar komma tillbaka kan man uppleva så kallad parosmi. Det är ett fenomen där lukter luktar annorlunda för individen och då ofta illa/negativt. Detta är vanligtvis ett tecken på att luktsinnet försöker ?återstarta? sig och det kan då i början hacka sig igång, likt en gammal motor som inte har använts på ett tag. Detta är inte ovanligt och det är bra att använda luktsinnet som vanligt för att träna det.

Så det enkla svaret är att det du upplever är lukter, inte smaker, och det är ett sätt för luktsinnet att försöka reparera sig själv."

/Johan Lundström, forskare i psykologi

• Ess
    molly50 skrev 2021-06-15 11:40:06 följande:
    Det är heller inte de vanligaste biverkningarna.
    Och de är övergående.
    Om det är så himla ovanliga biverkningar, varför blev det då stoppat?
  • molly50
    Ess skrev 2021-06-14 19:05:50 följande:
    Det var ingen anafylaktisk chock. Första reaktionen på kvällen var extremt ont i ena armen och bröstet inkl feber över 40 grader, sedan kom svullnaden. 
    Det verkar som om du jobbar på AZ med tanke på hur du försvarar deras skit.
    Jag har också hört detta med ansiktsförlamning.
    Men det är en ovanlig biverkning och den är övergående.
    Så jag tycker det är onödigt att skrämma upp folk.
  • klyban
    Anonym (öh) skrev 2021-06-15 11:45:12 följande:
    Här är lite lättfattlig text på vardagsspråk om problemet: 

"Det är nu etablerat att det finns ett klart samband mellan covid-19 och förlust av främst luktförmåga men även till mindre grad smak. Cirka 50 till 80 procent av de som har covid-19 förlorar luktförmågan vilket ofta upplevs som att just smaken försvinner då det mesta av smaksensationen vi känner faktiskt är lukt. Det kan man uppleva enklast om man håller för näsan när man äter. Problemet är att vi överlag är dåliga på att reflektera över hur bra vår näsa är och personer som förlorar en del av sin luktförmåga märker ofta inte detta. 

Om luktsinnet har varit borta under en period och börjar komma tillbaka kan man uppleva så kallad parosmi. Det är ett fenomen där lukter luktar annorlunda för individen och då ofta illa/negativt. Detta är vanligtvis ett tecken på att luktsinnet försöker återstarta sig och det kan då i början hacka sig igång, likt en gammal motor som inte har använts på ett tag. Detta är inte ovanligt och det är bra att använda luktsinnet som vanligt för att träna det.

Så det enkla svaret är att det du upplever är lukter, inte smaker, och det är ett sätt för luktsinnet att försöka reparera sig själv."

/Johan Lundström, forskare i psykologi

Dock kvarstår studien., oavsett om du plockar upp en nu.
    Den studien säger att smaklökarna är mer frekvent att tappas än luktsinnet, och detta med en faktor av 6,4%.

Även är det intresant att han säger det mesta av smaken är lukt, dock inte all.
    Tack för länken, läste du inte den ens?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Ess skrev 2021-06-15 11:47:44 följande:
    Om det är så himla ovanliga biverkningar, varför blev det då stoppat?

Man stoppar ofta mediciner tillfälligt, det finns inget att läsa in i detta mer än att man är försiktig med läkemedel.
    Dock det du pratar om har en satans låg prevalens och extremt sällsynt.

Nu vet du, så upprepar du detta igen, så har du gjort det till desinformation.
    Och vad den ska ge oss vet ingen, och jsut för den berättar precis ingenting mer än en ologisk agenda,

molly50 skrev 2021-06-15 11:47:58 följande:
    Jag har också hört detta med ansiktsförlamning.
    Men det är en ovanlig biverkning och den är övergående.
    Så jag tycker det är onödigt att skrämma upp folk.

Det är tyvärr hela poängen, och sen hoppas en del inte klarar av att läsa upp sig själva.

Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?