• Anonym (Rädd)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

Vad tänker ni kring vaccinering?

• Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Anonym (X)
    Anonym (No) skrev 2021-06-12 12:08:59 följande:
    Då förstod jag jämförelsen, har man bälte är det bara o gasa, yolo, man är odödlig.

Eller är det så att man fortfarande ska köra försiktigt? Samma med vaccinet, bara för man får ökat skydd mot corona innebär vaccinet inte ett 100% skydd som många verkar tro.
    Det var snarare så att du verkar stå för sidan som säger att det är onödigt med bilbälte och det är ändå bara 80+ som dör i trafiken.
  • Anonym (No)
    Anonym (X) skrev 2021-06-12 12:15:19 följande:

Det var snarare så att du verkar stå för sidan som säger att det är onödigt med bilbälte och det är ändå bara 80+ som dör i trafiken.

Du missade raden där jag skrev att vaccinet ger ökat skydd va? Vad jag reagera på var att du påstår att det är "meningslöst och missvisande" att informera om att man kan bli sjuk ändå.
  • klyban
    Anonym (Nä) skrev 2021-06-12 10:56:26 följande:

Vaccinerat mot allehanda saker har vi gjort länge ja, men covid i den här formen har inte funnits så länge så nej, i mina ögon har vi inte sett effekterna, bra eller dåliga, tillräckligt väl för att jag ska ta vaccinet. 

Om 2-3 år finns en bättre överblick på hur det fungerat, då kan jag vaccinera mig om fördelarna uppväger nackdelarna. 

Vår erfarenhet är +2miljarder doser och en betydande tidsrymd har gått för det nämnda.
    Det går inte låtsas bort.
    Anonym (No) skrev 2021-06-12 11:47:41 följande:
    Vad var meningslöst och missvisande om att man fortfarande kan bli sjuk trots vaccin?

Allt är relativt, i mina ögon har inte ens pandemin varit "under en väldans lång tid".

Det är nog på sin plats du läser om och svarar denna gång om det jag skrev.

Och man får ett enklare sjukdosmförlopp med vaccin om man blir smittad, vaccinet är inte 100%-igt.

Anonym (No) skrev 2021-06-12 12:08:59 följande:
    Då förstod jag jämförelsen, har man bälte är det bara o gasa, yolo, man är odödlig.
    Eller är det så att man fortfarande ska köra försiktigt? Samma med vaccinet, bara för man får ökat skydd mot corona innebär vaccinet inte ett 100% skydd som många verkar tro.

Nope, det är du som säger, och du berättar även att du itne ville förstå analogin, och det såg vi genom du itne ens försökte.
    Eller som i mitt fall svarar på saker som inte existerar.

Det är nog bara du som tror det är 100%-igt. så slutar du tro det  så är allt tillbaka till det normala igen.

Anonym (No) skrev 2021-06-12 12:20:05 följande:
    Du missade raden där jag skrev att vaccinet ger ökat skydd va? Vad jag reagera på var att du påstår att det är "meningslöst och missvisande" att informera om att man kan bli sjuk ändå.

Du gav ingen information ens, så börja med det och så kan vi gå vidare om den stämmer.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (No)
    klyban skrev 2021-06-12 12:42:10 följande:

Eller som i mitt fall svarar på saker som inte existerar.

Kolla vem jag citerade istället.. Allt var inte till dej..

Nej det finns ingen långvarig studie.. vad har antal med lång att göra?

2009 började man vaccinera med pandemrix,

2013 presenterades en omfattande studie.

Ovan är ett exempel på en långvarig studie.
  • klyban
    Anonym (No) skrev 2021-06-12 13:25:59 följande:
    Kolla vem jag citerade istället.. Allt var inte till dej..
    Nej det finns ingen långvarig studie.. vad har antal med lång att göra?
    2009 började man vaccinera med pandemrix,
    2013 presenterades en omfattande studie.
    Ovan är ett exempel på en långvarig studie.

+2 miljarder doser och redan en har en stor tidsrymd gått och man redan ser biverkningar ens förekommer i denna tidsrymd.
    Och svaret är att det handlar om en handfull som får svåra och att den prevalensen berättar att finns ingen medicinska anledning att inte ta vaccinet.

Du för en falsk argumentation samma sekund du glömmer av att det gått en betydande tid redan och att biverkningar syns i dessa REDAN!!
    Och dessa berättar att de är satans få, och det har prevalensen för dessa berättat med all tydlighet att biverkningar är inte nog för att inte ta vaccinet pga den medicinska nyttan är högre.

Måste vara jobbigt att vara antivaccer.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (No)

Tror jag att det kommer bli allvarliga biverkningar av vaccinet i framtiden - nej.

Tror jag att det kommer komma nya biverkningar som vi inte redan känner till - nej.

Det tar inte bort det faktum att det inte finns någon långvarig studie, det får vi vänta ett par år till för.

• Karlington
    EpicF skrev 2021-06-11 18:32:25 följande:
    Du har förmodligen ingen nytta av det. Personen det gällde har nytta av det.

Jodå, det går helt utmärkt att identifiera de personerna i förväg.
    Menar du då att alla som ska vaccineras först ska testas för att se mängden trombocyter i blodet? En fin tanke, men rent logistiskt sett är det nog mer eller mindre en omöjlighet.
  • klyban
    Karlington skrev 2021-06-12 15:18:57 följande:
    Menar du då att alla som ska vaccineras först ska testas för att se mängden trombocyter i blodet? En fin tanke, men rent logistiskt sett är det nog mer eller mindre en omöjlighet.

Vi pratar om summor som hamnar på +2 miljarder, men mer troligt upp mot 4-6 miljarder.
    Och nyttan för detta är en handfull människor på miljoner doser.

Det saknas helt proportioner här har jag märkt, men de vill inte prata om kostnaden har jag märkt.
    De finns de som förespråkar en gentiskprofil och om man har denna genetik som orsakar detta tillstånd.
    Och priset för en sådan testning är nog en två nollor till på denna summa.

Det är EXTREMT OREALISTISKA förslag man har, och sen när man påpekar det orealistiska i det, så låtsas man om att inte höra detta.
    Och samtidigt som summorna är abnorma och för en handfull  människor eller max två.
    Jag förstår att detta är människor som är helt ointresserad av att komma fram till något.

• EpicF
    Anonym (X) skrev 2021-06-11 23:56:21 följande:

Ett meningslöst och missvisande påstående, man är mycket säkrare som vaccinerad än ovaccinerad.

Absolut är man säkrare som vaccinerad. Aldrig påstått något annat. Är själv fullvaccinerad.

Men man kan fortfarande bli sjuk av covid-19 trots vaccin. Inget missvisande de påstående alls.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-06-11 19:51:22 följande:

En hand full på miljoner och kallar det hög.

Nja, då har man nog inte förstått betydelse vad hög betyder, och det är inte få som du förstå.

Vi har redan långvariga effekter, då det är såpass länge det började.

En hand full på miljonen som har hög benägenhet för att då blodpropp? Var läser du det?
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?