• Gaucho10

Provanställning och gravid

Hej!

Har precis fått veta att min sambo är gravid och så ska hon börja ett nytt jobb i slutet juli. En fast tjänst på privat förskola med provanställning på 6 månader. Hon kommer vara i ca 18:de veckan när jobbet startar. Hon har redan skrivit på kontraktet och vi fick reda på graviditeten efter påskrivningen.

Frågan är om dom kan ?sparka? henne under provanställningen pga graviditeten? Hon kommer högst sannolikt endast jobba ett par veckor.

En till fråga är om hon tar ut graviditetspenning pga risk för Corona på arbetsplatsen. Vilket betyder att hon då inte kommer hinna börja på nya jobbet Kan dom avsluta kontraktet eller hur funkar det?

Beklagar om det blev rörigt! Hoppas ni svara ??

• Svar på tråden Provanställning och gravid
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (H) skrev 2021-05-07 20:42:31 följande:
    Strunta i teamis. Hen hänger u alla likande trådar. Hen arbetar med rekrytering och anställer inte folk under 45 pga risken att de skaffar barn.

Hen är helt inställd på att man aldrig som arbetsgivare skall anställa gravida.

Detta är inte lagligt utan diskriminering men svårt att bevisa.

I teorin kan din partner inte bli uppsagd pga graviditeten men det kan alltså ske i praktiken. Seriösa arbetsgivare avslutar inte provanställning pga graviditet.

På min arbetsplats har det funnits flera gravida som inte hunnit börja sin tjänst före föräldraledighet. Och ha. Arbetsgivaren har varit fullt medveten om det vid anställning men kan inte låta bli att anställa pga graviditet (och ser dessutom anställningen som långsiktig. Att en person blir borta ett år eller två är skit samma hos oss)
    Du har fel, och att ta till sig det jag skriver är klokt. Jag lovar.
  • Anonym (H)

Ts jag har skrivit detta en gång men förklarar tydlig igen.

En provanställning har man rätt att avsluta utan att ange skäl. Det handlar inte om att ?sparka? (avskeda). Avskeda gör man när en person med tillsvidareanställning får sin anställning avslutad med omedelbar verkan (2 veckor förvarning om det inte handlar om något alldeles för grovt) och det skall mycket till för att kunna göra det (tec stöld). Vid tillsvidareanställning kan man annars sägas upp (uppsägning) och det kan man exempelvis bli om man gravt missköter sitt arbete.

Vid en provanställning finns normalt ingen uppsägningstid och både arbetsgivare och arbetstagare har rätt att avsluta anställningen utan att ange skäl. Detta skall göras med två veckors varsel.

Det som i praktiken kan hända en gravid är att en arbetsgivare avslutar provanställning Utan att ange skäl, trots att det hela beror på graviditet.

Om den anställde då kan visa att det finns fog att tro att detta beror på graviditeten så är det sedan arbetsgivaren som skall bevisa att så inte var fallet.

Så ja. I praktiken kan hon få provanställning avlutad pga gravidit (men det är inte lagligt). Att hon skall bli det är inte troligt

• Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-05-07 20:50:48 följande:

Vi har haft diskussioner förut där du inte vill förklara dig så jag kommer inte diskutera mer med dig.

Du har helt rätt i att det finns en hel del sunkiga arbetsgivare som diskriminerar gravida (och det är absolut lönsamt det förstår jag). Vilket är relevant för ts att veta.

Däremot känner jag att diskussionen om att de inte skulle behålla henne för att hon är hemsk som utnyttjar arbetsgivaren och blir gravid inte hör hemma här
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-05-07 20:50:48 följande:

Att en förskola inte skulle vilja behålla en gravid person är orimligt. I vissa branscher säkert vanligt men som sagt, förskolor brukar absolut inte agera på det sättet
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (H) skrev 2021-05-07 20:59:06 följande:
    Vi har haft diskussioner förut där du inte vill förklara dig så jag kommer inte diskutera mer med dig.

Du har helt rätt i att det finns en hel del sunkiga arbetsgivare som diskriminerar gravida (och det är absolut lönsamt det förstår jag). Vilket är relevant för ts att veta.

Däremot känner jag att diskussionen om att de inte skulle behålla henne för att hon är hemsk som utnyttjar arbetsgivaren och blir gravid inte hör hemma här
    Ok, nej men då struntar vi i den diskussionen. Inte lätt att veta om man diskuterat med "H" innan.

Jag kallar mig alltid för Teamis, du då?
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (H) skrev 2021-05-07 21:00:12 följande:
    Att en förskola inte skulle vilja behålla en gravid person är orimligt. I vissa branscher säkert vanligt men som sagt, förskolor brukar absolut inte agera på det sättet
    Säger du det?
    Källa tack.

(Det var du som fortsatte efter att du skrivit att du inte vill diskutera med mig.)
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-05-07 21:05:21 följande:

Säger du det?

Källa tack.

(Det var du som fortsatte efter att du skrivit att du inte vill diskutera med mig.)

Ingen källa naturligtvis. Mer än alla de fall vi haft på mina arbetsplatser som vikarie. Och inställningen från förskolorna sida.

Jag antar att du inte heller har en källa på motsatsen?

Du bör också vara medveten om att man på många arbetsplatser är måna om att inte diskriminera tilll skillnad från där du arbetar?

Ja jag kan inte avsluta en diskussion. Men vet nu sedan tidigare att jag inte kan förvänta mig att du kommer mer mer än din egen erfarenhet som rekryterare och DIN inställning till gravida. Och att du troligen som vanligt inte är villig att förklara hur du tänker
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-05-07 21:04:06 följande:

Ok, nej men då struntar vi i den diskussionen. Inte lätt att veta om man diskuterat med "H" innan.

Jag kallar mig alltid för Teamis, du då?

Ganska ofta h faktiskt (skrattande smiley).

Bokstaven jag lättast träffar på mobilen. Men kan bli vadsomhelst. Snabbast anonyma kombination helt enkelt.

Av den enkla anledning att jag i framtiden inte vill behöva ta skit för tidigare trådar som spårat ur.

Jag skulle inten ha några som helst problem att föda den diskussion vi har nu icke-anonymt. Men garderar mig alltid ifall trådar tar vändningar som inte är väntade
  • Anonym (Emelie)
    Gaucho10 skrev 2021-05-07 20:18:44 följande:

Tänker på gravidpenning. Risk för fara för fostret pga Corona.

Nu vet vi ju inte hur smittläget ser ut i slutet av sommaren, inte alls säkert att hon blir beviljad havandeskapspenning ens en gång..

Att starta provanställning halvvägs i graviditeten (utan att berättat tidigare att man är gravid) och omedelbart meddela att man inte har för avsikt att arbeta mer än ett par veckor och inte heller ha avsikt att arbeta alls inom de närmaste året/året, är inget som kommer uppskattas.
  • Anonym (H)
    Anonym (Emelie) skrev 2021-05-07 21:19:52 följande:

Nu vet vi ju inte hur smittläget ser ut i slutet av sommaren, inte alls säkert att hon blir beviljad havandeskapspenning ens en gång..

Att starta provanställning halvvägs i graviditeten (utan att berättat tidigare att man är gravid) och omedelbart meddela att man inte har för avsikt att arbeta mer än ett par veckor och inte heller ha avsikt att arbeta alls inom de närmaste året/året, är inget som kommer uppskattas.

Jag vill bara hålla med dig i att det är lämpligt att berätta om graviditet innan hon börjar arbeta.

Sedan kan man ju vara väldigt orolig och vilja vänta till rul.

Hos oss får alla göra ultraljud i vecka 12-13 så om jag var i ts sits skulle jag om detta inte erbjuds boka in ett privat i vecka 12 och därefter informera om graviditeten.
Svar på tråden Provanställning och gravid