Dålig relation med mamma
Hej fl. Jag hade tänkt fråga om det finns någon härinne som har eller haft en dålig relation med sin mamma och hur ni hanterar/hanterat/löst problemet i så fall.
Jag är en tjej på snart 30 som aldrig haft en bra relation med min mamma. Men jag önskar ha detta. När jag var liten mådde hon ej bra. När jag var 5 flyttade hon ensam och jag blev kvar hos en våldsam far tills jag fyllde 17 och flyttade till ett kollektiv.
Jag har två äldre systrar på mammas sida och två andra syskon på pappas sida.
Den ena av systrarna på mammas sida har mycket nära relation med mamma (kontakt flera ggr dagligen osv) och en förtroendefull relation.
Den andra har en ok relation med henne fast inte alltför bra den heller.
När jag var liten minns jag att mamma ofta sa att jag inte var hennes barn och att jag måste ha förväxlats på bb. Hon såg inte heller sig själv i mig utseendemässigt. Pappa kommer från ett land i Östeuropa och jag ser ut som dem ungefär. Jag var mycket bråkig som liten och jag minns att hon såg min pappas beteende i mig. Hon kunde inte hantera mig heller utan slog mig ofta och drack alkohol. Hon har flera gånger sagt till mina systrar nu i vuxen ålder att hon tror att jag är psykopat och att hon inte ser mig som sin dotter på samma sätt som hon alltid gjort med mina systrar.
Som det är nu är hörs vi kanske en gång i månaden - var 6:e vecka och det är mest ett ytligt samtal. Det känns som om hon mest vill lägga på.
Hon kom inte heller på mitt bröllop och är inte intresserad i att umgås med mina barn.
Nu har jag också flyttat långt bort till en helt annan stad (gjorde det när jag utbildade mig) så det blir inte heller lätt att träffas. Vi brukar ibland fira jul tillsammans när vi är inbjudna till min syster.
Jag undrar hur (om?) jag kan förbättra relationen till min mamma på något sätt. Undrar också om det är vanligt att man har en dålig relation till sin mor i vuxen ålder. Hon börjar bli gammal nu och känns lite som att man vill göra det bästa av tiden som är kvar.