Inlägg från: Anonym (nee) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nee)

Dålig relation med mamma

Jag försökte kontakta min biologiska mamma (jag hade två styvsystrar som hade mer kontakt med henne) och jag upptäckte att hon hade någon extrem omogenhet.. Jag kan inte sätta diagnos på en annan människa men min biologiska mamma har definitivt någon diagnos, vilket hon verkar ha lidit av hela livet och fortfarande. Det skadade mina halvsystrar också. 

Jag klarade mig bra eftersom hon övergav mig så tidigt. Så, jag kan relatera till dina funderingar och säga att min egen erfarenhet är att om den andre personen inte har intresse för kontakt så är det ingen ide. Det rinner ut ur sanden, eller blir destruktivt. Försök att läsa böcker om ämnet, skrivna av psykologer. Det finns bra böcker från amerikanska och kanadensiska författare. Det kan ge dig mer kunskap om vad en god mamma versus en icke-tilräcklig mamma är. Det kan ge dig ideer hur du kan möta henne, istället för att vara oförberedd. Jag är förberedd idag ifall min mamma skulle kontakta mig, men jag är som sagt mycker mer påläst idagsläget jämfört med första gången jag kontaktade henne. Nu är jag 30+ och när jag hade lite sms kontakt och telefonkontakt med henne första gången var jag 22 år kanske. 

• Anonym (nee)
    Anonym (Dottern) skrev 2021-05-06 08:08:31 följande:

Växte du upp med din pappa? Går din mamma gärna in i offerrollen? Det gör min hela tiden vilket omöjliggör en konstruktiv kommunikation kring känsliga ämnen.

Tack för tipset; blir nog en vända till biblioteket snart. Eller kanske köper någonting bra. Det hjälper lite mot sorgen att veta vad det finns för bakomliggande orsaker.

Ja och jag vet inte. Men om vi pratar om din situation, så antar jag att din mamma inte är så mögen eller utvecklad känslomässigt heller. Som du säger, hon går in i offerrollen och säkert gör massa andra saker man kan behöva rätta till med KBT eller psykoanalys. Inte enkla saker att ändra på med andra ord. Men förbered dig, läs, det är ett sätt att laga relationen utan att den andra personen ens är delaktig. Det kan leda till att du IRL kanske kan hantera någon som din mamma, men det är nog inte smärtfritt när hon om och om igen inte tar emot inbjudan till en relation. Jag vet många personer som har vända situationer med sina mammor, de släpper inte tåget och kontrollerar allt de kan i sina vuxna barns liv och även deras uppfattning om världen osv. Självklart går även dessa mammor in i offerrollen såfort de får motstånd av de vuxna barnet, och så fortsätter cirkusen och destruktiv vuxet barn - förälder relationen och hindrar de vuxna barnet från att uppskatta sin egen partner eller fokusera på vad de vill med SIN egna framtid. Inget lätt att ta sig ur.. Psykiskt och känslomässigt fängelse.
Svar på tråden Dålig relation med mamma