• Obalem

BF Januari 2022 ????

Känns helt galet att jag fick chansen att göra en tråd om att vänta barn!

Vi väntar första barnet med bf 3 Januari 2022 :D

Fler med bf Januari 2022 som vill byta lite ord och tankar om den kommande fantastiska resan? <3

• Svar på tråden BF Januari 2022 ????
  • mariell94
    Link92 skrev 2021-05-24 10:57:25 följande:
    Hej!

Hade precis som du bara ömma bröst/bröstvårtor (och stora bröst!) till v 6+0. Eller ja, vissa dagar blev jag trött fort eller var onormalt törstig och kissnödig men absolut inte alla dagar! 6+0 och 6+1 mådde jag illa mellan frukost och lunch (men lärde mig att mer mat och fika = mindre illamående!) Så njut av att ha lite symptom! Det ska jag försöka fortsätta göra, men jag vet att man lätt börjar noja..

Idag är jag 7+0 och har lite lite mensvärk/växtvärk men det ska ju börja växa mer nu så är väl lugnt, även om det oroar mig..hade också en liten liten ljusrosa flytning imorse men försöker att inte blåsa upp det. Slemhinnorna blir ju känsliga när man är gravid. Har ett tidigt ultraljud nu på onsdag så ser fram emot att få se ett litet hjärta slå då!

Jag hade också rosa/blod i flytningen i söndags, det i kombination med hormonerna blev en katastrof, grät hela dagen och var som i en depression. 
    Dagen efter var det som att inget hade hänt, med en viss oro för missfall kvar dock. 
    Härligt med humöret Skrattande

• Jojjans

Jag har inte heller särskilt mycket symptom, utan det är främst lite svag molvärk och ömma bröst. Men inte jätteömma bröst, främst bröstvårtorna, men hade inte tänkt på det så mycket om inte mitt äldre barn ammat.

Nu har jag iallafall bokat in tid för tidigt ultraljud! Trodde det inte fanns tider men ringde ändå till stället som ligger närmst mitt jobb och fick en tid redan på måndag. Så lättad och chockad och glad att jag så snart ska få veta hur det ligger till där inne <3

• Ericky
    mariell94 skrev 2021-05-25 09:14:22 följande:

Jag hade också rosa/blod i flytningen i söndags, det i kombination med hormonerna blev en katastrof, grät hela dagen och var som i en depression. 
    Dagen efter var det som att inget hade hänt, med en viss oro för missfall kvar dock. 
    Härligt med humöret Skrattande

Även jag har idag först haft ljusbruna flytningar imorse och nu fick jag ljust rosa på pappret. Det är svårt att inte oroa sig... hade lovat mig själv att inte testa efter att jag väl fått ett plus, men var tvungen ta ett iaf pga "blödningarna". Det är starkare än när jag testade sist, men fortfarande inte jättestarkt, trots att jag är på BIM + 3. Så lite orolig blir man ju. Ska köpa ett digitalt och hoppas att det visar en stegring (2-3 veckor istället för 1-2 som det var ett par dagar innan BIM). Sedan ska jag ge mig har jag lovat mig själv. 

Håll tummarna <3
  • Jojjans
    Ericky skrev 2021-05-25 11:02:47 följande:

Även jag har idag först haft ljusbruna flytningar imorse och nu fick jag ljust rosa på pappret. Det är svårt att inte oroa sig... hade lovat mig själv att inte testa efter att jag väl fått ett plus, men var tvungen ta ett iaf pga "blödningarna". Det är starkare än när jag testade sist, men fortfarande inte jättestarkt, trots att jag är på BIM + 3. Så lite orolig blir man ju. Ska köpa ett digitalt och hoppas att det visar en stegring (2-3 veckor istället för 1-2 som det var ett par dagar innan BIM). Sedan ska jag ge mig har jag lovat mig själv. 

Håll tummarna <3

Det är så himla jobbigt att det inte finns något sätt att få några garantier. Har du bokat tidigt ultraljud?
  • mariell94

Det här med att boka tidigt ultraljud vill jag med göra, men förstår inte riktigt hur jag går tillväga... och från vilken vecka kan man göra det? är enligt app 6+2 nu.

Men vad gör man egentligen på inskrivningen? känns inte som så mycket eftersom att majoriteten i denna tråd ska boka tidigt ultraljud :O 

• Jojjans
    mariell94 skrev 2021-05-25 13:27:20 följande:

Det här med att boka tidigt ultraljud vill jag med göra, men förstår inte riktigt hur jag går tillväga... och från vilken vecka kan man göra det? är enligt app 6+2 nu.

Men vad gör man egentligen på inskrivningen? känns inte som så mycket eftersom att majoriteten i denna tråd ska boka tidigt ultraljud :O 

Tidigt ultraljud kan man få inbokat (gratis) av sin barnmorska, men då ska det finnas skäl för det. Det kan handla om att man inte har någon aning om hur långt gången man är, eller att man har haft väldigt många missfall och stor oro.

Men inskrivningen brukar mest handla om det som det låter som, att skriva in sig på mottagningen. Ett samtal för att dom ska veta om det finns några riskfaktorer, berätta hur besöken under graviditeten är upplagda, kolla på din hälsodeklaration och prata om kostvanor, livsstil och mående under graviditeten. Samt såklart tillsammans räkna på BF.

Vill du vara säker på att få ett tidigt ultraljud så kan du istället boka in ett privat. Googla på ?tidigt ultraljud? så borde flera förslag komma upp om du bor i någon relativt stor stad. Det brukar kosta runt 700-1000kr. Sen är det bara att ringa och boka en tid. Jag ringde idag och dom sa att så fort man är i vecka 7 (6+) så går det bra, så du kan nog boka när som helst.

Jag tror att jag med min historia av missfall skulle kunna få ett ul gratis av min bm, men jag har inskrivning först om två veckor och är då i vecka 8+0, och dom kanske inte har tider direkt, så jag vill få veta redan nu att det finns något där inne.
  • Steeph

Jag fick också en ljusrosa flytning nyss hade aldrig det med första graviditeten (MA). Hjälper ju inte direkt när jag redan är nojig. Hade ganska starka test idag iaf och ska ta nytt imorgon igen om inte en större blödning drar igång.

• Link92
    Steeph skrev 2021-05-25 15:18:07 följande:

Jag fick också en ljusrosa flytning nyss hade aldrig det med första graviditeten (MA). Hjälper ju inte direkt när jag redan är nojig. Hade ganska starka test idag iaf och ska ta nytt imorgon igen om inte en större blödning drar igång.

Jag hade två ljusrosa flytningar igår, men inget mer sedan dess. Det är normalt när livmodern växer så behöver inte betyda att något är fel <3 än mer vanligt är det väl om man befinner sig i krokarna där mensen skulle kommit. Hoppas det avtar!
  • Ericky
    Jojjans skrev 2021-05-25 12:52:07 följande:
    Det är så himla jobbigt att det inte finns något sätt att få några garantier. Har du bokat tidigt ultraljud?
    Ja så är det... känner att jag måste försöka skärpa mig efter idag. oroat mig så mycket att jag varit helt ofokuserad. Jag vill ju få njuta nu när vi äntligen fått ett plus. Men av samma anledning är man ju rädd också att behöva gå igenom ett missfall. 

Vet att det inte är annat att göra än att vänta och se. Är det missfall på G kan vi ju inte göra något åt det i vart fall, så jag får försöka släppa på kontrollen <3 

Har inte bokat tidigt ultraljud då jag är osäker på om det finns att boka privat här där jag bor (Östersund) + att jag inte riktigt känner att jag har egentliga argument för att få det via öppenvården. Får jobba på att släppa kontrollen som sagt istället här i några dagar och boka in mig för inskrivning om en vecka eller två då jag sett hur det här artar sig. 

Tack för dina ord <3 
Svar på tråden BF Januari 2022 ????