• Obalem

BF Januari 2022 ????

Känns helt galet att jag fick chansen att göra en tråd om att vänta barn!

Vi väntar första barnet med bf 3 Januari 2022 :D

Fler med bf Januari 2022 som vill byta lite ord och tankar om den kommande fantastiska resan? <3

• Svar på tråden BF Januari 2022 ????
  • EmelieE1996

Hej, jag hoppar in här!

Jag har BF 20 januari och om allt går vägen så blir det mitt andra barn :)

• mariell94

En fråga, läste i en av apparna (tror preggers) att om man tränar bör inte pulsen gå över 160 - vilket min gör, utan att jag anstränger mig allt för mycket. 

Är lite rädd för missfall och dricker minimalt med koffein, dragit ned på träning etc, men vet att träningen är så himla viktig!
    hur tänker ni andra med träning, och pulsrekommendationerna? 

• Lotgardet
    mariell94 skrev 2021-05-19 15:06:21 följande:

En fråga, läste i en av apparna (tror preggers) att om man tränar bör inte pulsen gå över 160 - vilket min gör, utan att jag anstränger mig allt för mycket. 

Är lite rädd för missfall och dricker minimalt med koffein, dragit ned på träning etc, men vet att träningen är så himla viktig!

Aldrig hört talas om det förut faktiskt, är gravid med andra barnet och jag tränade massor i första graviditeten.

Nu är jag relativt otränad och får hög puls ganska så fort. Gick en promenad på 7 km igår och hade en puls på över 145 majoriteten av tiden haha.

Tror man dessutom får lite högre puls nu när man är gravid eftersom kroppen börjat producera mer blod.
  • JosHed

Var på första samtalet idag. Så himla skönt att få samma BM med tanke på min bakgrund och hur dåligt mina två tidigare graviditeter slutat. Ska få ett tidigt ultraljud i v.8+6. Aldrig gjort UL innan KUB innan. Gör man på magen eller vaginalt i den veckan?

• Link92
    mariell94 skrev 2021-05-19 15:06:21 följande:

Nej strunta i den där pulsrekommenationen! Jag frågade min tränare och hon sa bara att man ska lyssna på kroppen, särskilt så här tidigt :) Lägg bort pulsklockan sa hon också.

Följ typ Anna Haag eller Heidi Andersson eller andra sådana tränande personer på Instagram för lite gravidträningspepp :)

Tidiga missfall beror oftast på att det är något knas med fostret, inte för att man har tränat på något särskilt sätt.

Angående koffein så har jag dragit ner på det också. Dricker ett par koppar svart te om dagen, eller en liten kopp kaffe när jag blir sugen.
  • Jojjans
    JosHed skrev 2021-05-19 15:52:55 följande:

Var på första samtalet idag. Så himla skönt att få samma BM med tanke på min bakgrund och hur dåligt mina två tidigare graviditeter slutat. Ska få ett tidigt ultraljud i v.8+6. Aldrig gjort UL innan KUB innan. Gör man på magen eller vaginalt i den veckan?

Dom brukar försöka göra utanpå magen först, men om det är svårt att se så kan dom kolla vaginalt istället. Det brukar hjälpa om man har lite halvfull blåsa, så ser dom lättare utanpå.
  • JosHed
    Jojjans skrev 2021-05-19 16:39:00 följande:

Dom brukar försöka göra utanpå magen först, men om det är svårt att se så kan dom kolla vaginalt istället. Det brukar hjälpa om man har lite halvfull blåsa, så ser dom lättare utanpå.

Jag läste att vi vaginalt skulle man inte vara kissnödig men vet ju att på magen ska man det xD men då siktar jag på lite kissnödigt så får jag väl gå och kissa om det behövs!
  • EmelieE1996
    mariell94 skrev 2021-05-19 11:36:12 följande:

Jag hoppar in här! 

beräknad 14 januari 2022, första graviditeten och barnet.

Vi håller det för oss själva tills risken för missfall avtar, är om jag räknar rätt i vecka 6, 5+3.

Jag har så otroligt många frågor, jag har skummat igenom tråden och jag vet inte vad hälften av alla förkortningar betyder, jag vet heller inte vad man ska göra, vad man ska tänka på etc? Ska man börja smörja sig för ev. bristningar redan nu? Ska jag köpa stödstrumpor? Hur berättar man för nära och kära, när gör man det? Frågorna är oändliga! 

Hoppas att ni som har erfarenhet kan komma med lite tips till en förstagångare som inte har någon att fråga 

//

Hej! Vi väntade med att berätta till efter V 12 pga missfallsrisken under förra graviditeten och kommer göra likadant den här gången. Jag glömde bort att smörja in magen men de bristningar som kom i slutet av graviditeten försvann efter förlossningen för mig så jag har inte en enda bristning kvar. Stödstrumpor köpte jag först senare i graviditeten när det blev tungt.

Mitt tips är att leva precis som vanligt och äta hälsosam mat med bra näringsämnen och få tillräckligt med sömn. Du får all info du behöver hos barnmorskan.
  • JosHed
    mariell94 skrev 2021-05-19 11:36:12 följande:

Jag hoppar in här! 

beräknad 14 januari 2022, första graviditeten och barnet.

Vi håller det för oss själva tills risken för missfall avtar, är om jag räknar rätt i vecka 6, 5+3.

Jag har så otroligt många frågor, jag har skummat igenom tråden och jag vet inte vad hälften av alla förkortningar betyder, jag vet heller inte vad man ska göra, vad man ska tänka på etc? Ska man börja smörja sig för ev. bristningar redan nu? Ska jag köpa stödstrumpor? Hur berättar man för nära och kära, när gör man det? Frågorna är oändliga! 

Hoppas att ni som har erfarenhet kan komma med lite tips till en förstagångare som inte har någon att fråga 

Bristningar går inte att förebygga utan de kommer eller så kommer de inte :) de kan även komma efter förlossningen (gjorde det för mig, hade ingen dagen innan och dagen efter var jag full). Däremot kan det vara skönt att smörja sen när det kliar för huden tänjs ut :)

Har du vissa förhöjda risker kan det vara bra att bära stödstrumpor redan. Jag har t.ex både proppar i släkten och högt BM, vid 2 poäng bör man ha stödstrumpor från start :) annars brukar det vara bra lite längre fram!
  • plussaiseptember
    mybigfamily skrev 2021-04-30 19:22:33 följande:

Jg tog friheten att skapa en grupp på Facebook

Snödropparna faller vitt döpte jag den till

Välkomna dit ????????

Är gruppen aktiv? Har sökt in
Svar på tråden BF Januari 2022 ????