Grapefrukt89 skrev 2021-12-04 20:18:40 följande:
Nu kommer mitt sena svar! :) Natten den 26/11 satte värkarna igång lite lätt Tänkte bara att det var starkare förvärkar men sen efter några timmar vid kl 8.00 läckte det successivt och sen kände jag ett KLICK (!?) och då gick mitt vatten helt plötsligt. Det var då jag egentligen förstod att nåt var på gång...
Ringde till förlossningen i Lund när mina värkar blev tätare och tätare kl 11.30 var jag på plats i Lund och var redan öppen 4 cm. Tiden gick och jag kämpade på med olika positioner, tens osv. men lutsgas primärt. Skönt det var att va lite "berusad" emellanåt hahaha. Öppnades ganska så snabbt, vid kl 18 var jag öppen 10 cm men krystvärkarna kom aldrig egentligen igång förrän jag fick dropp för att sätta igång värkarna. Sen vid 20-tiden kom värkarna igång som gjorde att jag kunde krysta ut henne. Så totalt typ 12 timmar som jag kämpade med att få ut henne.
Är nöjd med min insats och förlossningen i det stora hela. De var fantastiska i Lund. Önskar att jag hade kunnat vara med "närvarande" och inte skrika så mycket. Tyckte att boken "Föda utan rädsla" iaf gav mig verktyg för att klara av första halvan av förlossningen väldigt bra, kändes nästan lätt, men sen tog det över för mig med smärtorna. Jag hade satt epidural som ett alternativ "om det krisar" men eftersom att jag inte kände att det krisade förrän mot senare delen av förlossningen så blev det för sent för mig att sätta in den. Därför blev lustgasen och sambon mina enda hjälpmedel när det var som värst. Efter förlossningen hade jag ont i HELA kroppen för att jag hade spänt mig för mycket, det blev tydligen för överväldigande. Tappade också 1,6 liter blod (1 liter är maxgräns) så jag blev väldigt försvagad, blek och hängig efteråt.
Men som sagt, förlossningen, BB + patienthotellet i Lund tog väl hand om mig. Så jag kände mig alltid trygg. Alla var superfina och sympatiska så jag kände mig aldrig dum, jobbig eller ivägen. Det var väldigt fint att få uppleva. Så tacksam! :)
Hur har ni det Sellerin? Hur går det med allt?
Åh så fint att få läsa om din förlossning! :)
Vilken grej det är att föda barn. Jag känner mig väldigt stärkt som kvinna av att ha upplevt en förlossning, och har faktiskt skrivit ner min upplevelse av förlossningen. Vill kunna gå tillbaka och läsa om det igen, och man glömmer ju snabbt detaljer om man inte skriver ner det :)
Jag tyckte också att all personal jag träffade på var underbar :) var inne ganska kort tid på förlossningen innan vår flicka föddes, bara lite drygt 2 h. Hahaha! Hade tydligen gjort mycket av jobbet hemma redan, så var öppen 7-8 cm när vi kom in. Hann bara ta ett varmt bad som undersköterskan fixade till mig, innan jag började känna krystvärkar och vi fick gå tillbaka till förlossningsrummet igen. Tyckte de gjort både förlossningsrummet och det lilla rummet med badkar så himla mysigt och ombonat. Verkligen bra för oxytocinet som de pratar om är så viktigt vid förlossningen!
Vi har det bra! Börjar kännas som att vår flicka alltid varit med oss, trots att det bara gått någon vecka <3 Ibland känns det dock som jag har skaffat mig en igel, för hon vill amma väldigt mycket! De senaste dagarna har dock min sambo kunnat hjälpa till lite mer, då hon har börjat ta nappen nu som trygghet, så det underlättar för mig så att jag också får lite egentid :)
Nätterna fungerar också ok! Hon vaknar 3 ggr ungefär, så helt okej! Samt jag känner mig mer och mer återhämtad från förlossningen för varje dag som går.
Hur går det för er? Hur går amningen? Var det till hjälp att besöka amningsmottagningen? Finns ju något som heter Amningshjälpen också, som man kan ringa och få hjälp av ideella , som jag förstått det!