Cartjan1 skrev 2021-03-27 00:57:46 följande:
Är Grundlärare med behörighet fritidshem och om du har en känsla av att det bara är förvaring så lyft det med den ansvariga personalen och fråga kring deras pedagogiska verksamhet. Det ingår nämligen att den ska synliggöras även för vårdnadshavare (via blogg, i korridorer, veckobrev eller dylikt) - däremot så vet jag att många verksamheter just nu har fått dra in på det för att det knappt finns personal till att hålla fritids öppet pga pandemin. Så det kan ju vara en rutin som de tillfälligt drar in på.
Sedan så är min erfarenhet att de flesta fritidshem avslutar sina organiserade aktiviteter (med pedagogiska mål) kring mellanmålet för att sedan ge utrymme för fri lek. I läroplanen står det att fritidshemmet ska erbjuda lika delar av pedagogiskt lärande som utrymme för rekreation och egen utveckling. Så om ni hämtar sent på eftermiddagen så låter det inte konstigt om det mest är utelek och inget mer. Även barn behöver få tid att bara vara, om vuxna konstant lägger sig i och försöker styra leken så kan det vara hämmande. Att ditt barn ofta är ensamt förstår jag är tufft som förälder att se men det behöver inte betyda att barnet är ensamt hela dagen - många av mina elever som stannar sent på eftermiddagarna drar sig ofta undan och vill vara ensamma mot slutet. De är trötta av all socialisation och vill filura för sig själva. Så prata med personalen och se vad de säger :)
Hoppas att det kommer kännas bättre!
Jo, jag har känslan av att det mest är förvaring och att tillsynen brister. Har även ett äldre barn som tidigare gick i förskoleklass i den skolan. Den gången hade skolan så dålig tillsyn att barnen fritt kunde traska iväg och var borta någon timme varpå personalen började leta efter dem. De hade gått iväg till ett vattendrag för att kasta stenar i vattnet.
I mina öron låter det lite konstigt att det hela tiden framhålls vilken fantastisk pedagogisk verksamhet det bedrivs i förskolan, men det enda man ser är ett ensamma barn som lämnas vind för våg och tom kan traska iväg själva från skolområdet utan att någon personal reagerar trots att barnen bara är 6 år gamla.
Jag tycker det där med låg personaltäthet och "fri lek" mest låter som ett argument för att dra ned på personalen och spara kostnader. Du får ursäkta, men jag blir faktiskt lite upprörd. Om det ska vara "fri lek" och bristande tillsyn förstår jag faktiskt inte varför man gör denna verksamhet obligatorisk. Visst, det är inte obligatoriskt efter lunch, men jag har ju inte valet att inte låta sonen gå i förskolan och jag kan exempelvis inte lämna honom på annan pedagogisk verksamhet på annan plats hela dagen. Jag kan inte åka och hämta honom mitt på dagen och låta honom vara någon annanstans hela eftermiddagen. Det finns inte tid till det. Det som erbjuds honom på eftermiddagen tycks inte vara någonting på den skolan. Varför ska han sitta och ha tråkigt en halv dag och låta personalen kalla det för "fri lek"? De skulle lika gärna kunna kalla det för "lämna barnen åt sitt öde och gå därifrån". Eller hur? Det är ju så det fungerar.