Inlägg från: hurtänktedunu |Visa alla inlägg
  • hurtänktedunu

Brister i engagemang i förskoleklass

Jag har också ett barn i förskoleklass och när jag hämtar runt 16.30 så leker hon fritt på skolgården. Inte har hon en pedagog som underhåller henne.

Dom har en aktivitet mellan halv tre och halv fyra men sen är det fri lek. Jag tycker det är bra att hon leker fritt. Dom brukar ibland vara inne och pyssla och ibland ute och leker. Igår var jag tvungen att gå ett varv runt ena huset för att hitta henne. Pedagogerna visste vad hon gjorde och att hon rörde sig runt huset men dom har inget behov av att ha stenkoll minsta steg hon tar heller. Nu är hon så stor att hon får ta eget ansvar. En stund lekte hon med en kompis men när jag kom hade hon lämnat Dom och lekte själv. Hon hittar alltid på något att göra. Hon vet att pedagogerna finns där för henne trygghet men dom sysselsätter ju inte henne. Ber hon dom att göra något med henne så gör dom ju det. Men fritidspersonalen är ju inte där i lärandesyfte på det sättet.

Det är ju väldigt viktigt att barn lär sig att underhålla sig själv också och använda fantasin. Frågan är ju hur din son är socialt? Hur har det vart på förskolan tidigare? Har han inte kommit in i gruppen? Har han svårt att ta för sig? Och vad det gäller kläderna så är min dotter skitig precis jämt. Men det gör inte mig något. Då har dom ju kul.

• hurtänktedunu
    Challenger skrev 2021-03-27 10:48:59 följande:

Det är skolan som ligger närmast och det är därför.

Om det funnits annat i bakgrunden vet jag inte och inte du heller.

Men jag tvivlar inte en sekund på att det stämmer. 

Du kan själv gå in och läsa de dokument som förskolan har att följa. Är inte ytterkläderna hela och rena i rätt storlek kan det vara ett argument för att sända in en orosanmälan till socialen. Hellre en anmälan för mycket än en för lite. 

Många har haft synpunkter på missförhållanden genom åren, men tyvärr tycks det inte hända så mycket. Dessutom är det väl skolans uppgift att kvalitetssäkra sin verksamhet? Det kan väl inte vara vår uppgift som föräldrar? Jag jobbar ju inte inom skolan som pedagog. De borde vara medvetna om vad som krävs.

Skolan som låg närmast oss var inte den bästa så vi valde en annan. Varför kunde inte ni göra samma sak om du redan innan visste att den var dålig?
Svar på tråden Brister i engagemang i förskoleklass