Brister i engagemang i förskoleklass
Jag har också ett barn i förskoleklass och när jag hämtar runt 16.30 så leker hon fritt på skolgården. Inte har hon en pedagog som underhåller henne.
Dom har en aktivitet mellan halv tre och halv fyra men sen är det fri lek. Jag tycker det är bra att hon leker fritt. Dom brukar ibland vara inne och pyssla och ibland ute och leker. Igår var jag tvungen att gå ett varv runt ena huset för att hitta henne. Pedagogerna visste vad hon gjorde och att hon rörde sig runt huset men dom har inget behov av att ha stenkoll minsta steg hon tar heller. Nu är hon så stor att hon får ta eget ansvar. En stund lekte hon med en kompis men när jag kom hade hon lämnat Dom och lekte själv. Hon hittar alltid på något att göra. Hon vet att pedagogerna finns där för henne trygghet men dom sysselsätter ju inte henne. Ber hon dom att göra något med henne så gör dom ju det. Men fritidspersonalen är ju inte där i lärandesyfte på det sättet.
Det är ju väldigt viktigt att barn lär sig att underhålla sig själv också och använda fantasin. Frågan är ju hur din son är socialt? Hur har det vart på förskolan tidigare? Har han inte kommit in i gruppen? Har han svårt att ta för sig? Och vad det gäller kläderna så är min dotter skitig precis jämt. Men det gör inte mig något. Då har dom ju kul.