Brister i engagemang i förskoleklass
Är Grundlärare med behörighet fritidshem och om du har en känsla av att det bara är förvaring så lyft det med den ansvariga personalen och fråga kring deras pedagogiska verksamhet. Det ingår nämligen att den ska synliggöras även för vårdnadshavare (via blogg, i korridorer, veckobrev eller dylikt) - däremot så vet jag att många verksamheter just nu har fått dra in på det för att det knappt finns personal till att hålla fritids öppet pga pandemin. Så det kan ju vara en rutin som de tillfälligt drar in på.
Sedan så är min erfarenhet att de flesta fritidshem avslutar sina organiserade aktiviteter (med pedagogiska mål) kring mellanmålet för att sedan ge utrymme för fri lek. I läroplanen står det att fritidshemmet ska erbjuda lika delar av pedagogiskt lärande som utrymme för rekreation och egen utveckling. Så om ni hämtar sent på eftermiddagen så låter det inte konstigt om det mest är utelek och inget mer. Även barn behöver få tid att bara vara, om vuxna konstant lägger sig i och försöker styra leken så kan det vara hämmande. Att ditt barn ofta är ensamt förstår jag är tufft som förälder att se men det behöver inte betyda att barnet är ensamt hela dagen - många av mina elever som stannar sent på eftermiddagarna drar sig ofta undan och vill vara ensamma mot slutet. De är trötta av all socialisation och vill filura för sig själva. Så prata med personalen och se vad de säger :)
Hoppas att det kommer kännas bättre!