• Anonym (Mammon)

Hur dela utgifter och tillgångar rättvis?

Låt säga att två personer blir ett par och flyttar ihop. Paret får barn tillsammans.

Person 1 har 10 000 kr i inkomst efter skatt per månad och har även tillgångar på 3 miljoner kronor (ett arv från en nära anhörig).

Person 2 har 30 000 kr i inkomst efter skatt och har skulder på 300 000 kr (studielån).

Fråga 1: Hushållets utgifter ligger på 30 000 kr/mån. Hur tycker ni utgifterna ska delas?

Fråga 2: Efter ett antal år bestämmer sig paret för att separera. Parets totala sparande från inkomst uppgår då till 1 miljon kr. Hur tycker ni tillgångar (sparande + arv) resp skulder (studieskulder) ska fördelas? Utveckla gärna ert resonemang.

Huruvida paret är sambo eller gifta, arvet är enskild egendom etc är oväsentligt i frågeställningen. Frågan är vad ni tycker är mest rättvist.

• Svar på tråden Hur dela utgifter och tillgångar rättvis?
  • Anonym (Mammon)
    Anonym (lll) skrev 2021-02-25 19:44:19 följande:

Jag vet iaf att studieskulder är personliga 

www.hallbeck.eu/studielan-och-skulder-vid-skilsmassa/ 

Frågeställningen rör inte det juridiska utan endast vad ni själva tycker är mest rättvist. (Däremot finns ofta en anledning till varför juridiken ser ut som den gör, men det rör inte själva frågeställningen)
  • Anonym (nope out)

Mitt perspektiv/åsikt:

Fråga 1: Hushållets utgifter är alldeles för höga. Den som tjänar mindre bör kunna bära hela hushållets utgifter med sin inkomkst, eller om personen lever så, inkomsten plus nyttjandet av arvet, om det händer något med den större inkomsten. Eventuellt med hjälp av ett bufferkonto som båda har bidragit till. 

Fråga 2: Sparandet från samboskapet delas lika mellan parterna. Arvet är enskild egendom, delvis rent moraliskt, men det så klart skevs papper om. Om inte så är sambon vettig nog att fatta det ändå. Skulder tillhör alltid den som skapade dem och nyttjat pengarna till personligt bruk. Gemensamma skulder betalas naturligtvis gemensamt.

Fråga gärna om jag förklarat något på ett korkat eller krångligt sätt.

• Anonym (G)

Jag skulle säga att hushållets utgifter skall delas 50/50. Det är inte rimligt att den person som sitter med pengar på banken men med lägre lön skall betala mindre, på bekostnad av att partnern inte kan betala av lika mycket på sina lån.

Den dagen de båda har samma summa på sitt sparkonto kan man börja diskutera att den med högre lön eventuellt ska betala mer.

Med utgång av mitt första svar så kommer personerna inte ha ett gemensamt sparande. Så detta blir heller inget problem när det kommer till fråga 2

• Anonym (G)
    Anonym (nope out) skrev 2021-02-25 19:56:43 följande:

Mitt perspektiv/åsikt:

Fråga 1: Hushållets utgifter är alldeles för höga. Den som tjänar mindre bör kunna bära hela hushållets utgifter med sin inkomkst, eller om personen lever så, inkomsten plus nyttjandet av arvet, om det händer något med den större inkomsten. Eventuellt med hjälp av ett bufferkonto som båda har bidragit till. 

Fråga 2: Sparandet från samboskapet delas lika mellan parterna. Arvet är enskild egendom, delvis rent moraliskt, men det så klart skevs papper om. Om inte så är sambon vettig nog att fatta det ändå. Skulder tillhör alltid den som skapade dem och nyttjat pengarna till personligt bruk. Gemensamma skulder betalas naturligtvis gemensamt.

Jag håller med om att hushållets utgifter egentligen är för höga. Nu har person nummer ett ett fett arv att ta av. I annat fall hade det varit uppenbart att de måste anpassa utifrån denne persons lön
  • Anonym (H)

Är det inte lättare att ha gemensam ekonomi när man bor ihop?

• Anonym (Mammon)
    Anonym (G) skrev 2021-02-25 19:58:19 följande:

Jag skulle säga att hushållets utgifter skall delas 50/50. Det är inte rimligt att den person som sitter med pengar på banken men med lägre lön skall betala mindre, på bekostnad av att partnern inte kan betala av lika mycket på sina lån.

Den dagen de båda har samma summa på sitt sparkonto kan man börja diskutera att den med högre lön eventuellt ska betala mer.

Med utgång av mitt första svar så kommer personerna inte ha ett gemensamt sparande. Så detta blir heller inget problem när det kommer till fråga 2

Så, om jag förstår ditt svar rätt, så tillfaller hela sparandet på 1 milj kr person 2, samt studieskulderna.

Person 1 behöver ta av sitt arv för hushållets utgifter. Det som sen är kvar av arvet får person 1 behålla.

Korrekt uppfattat?
  • Anonym (G)
    Anonym (H) skrev 2021-02-25 20:00:58 följande:

Är det inte lättare att ha gemensam ekonomi när man bor ihop?

Det beror väl på vad båda parter tycker.

Men jag tänker att den person med högre lön och ett studielån kanske inte tycker det är jättekul att betala dubbelt så mycket som den med lägre lön men som har 3 miljoner på banken?
  • Anonym (G)
    Anonym (Mammon) skrev 2021-02-25 20:04:24 följande:

Så, om jag förstår ditt svar rätt, så tillfaller hela sparandet på 1 milj kr person 2, samt studieskulderna.

Person 1 behöver ta av sitt arv för hushållets utgifter. Det som sen är kvar av arvet får person 1 behålla.

Korrekt uppfattat?

Om det är person 2 som sparat ihop de 1 miljon kronorna så absolut.

Men hur det ska ha gått till förstår jag ärligt talat inte.

Om person nummer 2 inte lägger en krona mer än hushållsutgifterna så kommer det ta 7,5 år att spara ihop denna summa om hen också ska betala av sitt studielån. Troligtvis pratar vi snarare om en period om 15 år.

Person 1 kommer kunna leva på sitt arv i 25 år om de delar kostnaderna 50/50 (jag förutsätter nu att hen gör av med 5000 per månad utöver hushållslotsnader).

Deras förutsättningar och löner kommer troligtvis förändras under denna tidsperiod.

Är de tillsammans så pass länge kommer de troligtvis få fundera över sin fortsatta ekonomi.

Men. Om de nu skall ha gemensam ekonomi är det också rimligt att person 2 får del av person 1 arv. Och det kanske man inte vill avtala allt för tidigt i en relation
  • Anonym (Mammon)
    Anonym (nope out) skrev 2021-02-25 19:56:43 följande:

Mitt perspektiv/åsikt:

Familjen lever lyxigt :) Ser man till familjens totala tillgångar och inkomst så har de väldigt bra ställt ekonomiskt. Däremot är de ojämt fördelade.

Så du tycker inte den person som investerat 300 tkr i en utbildning ska få lite mer av sparandekakan? Med din fördelning drar person 1 helt klart den största vinstlotten. Sparande + arv =3,5 mille! Inte illa! Person 2 får nöja sig med 200 000 kr när skulderna är betalade...
Svar på tråden Hur dela utgifter och tillgångar rättvis?