• Nojjig

Extremt illamående, vad hjälper?

Är gravid med 3:e barnet och mår som tidigare gånger fruktansvärt illa. Är bara i v.6 och kräks redan.

Provat primperan, postafen, b6-vitamin, sea-band.. äter lite och ofta.. salta kex.. dricker mycket vatten.

Känner mig desperat, eftersom jag vet att jag förmodligen kommer må så här i flera månader. Det är som att vara konstant magsjuk fast värre, för här finns ingen lindring efter kräkning.

Någon som provat akupunktur? Hjälper det?

Jag vet inte hur jag ska stå ut i detta...

• Svar på tråden Extremt illamående, vad hjälper?
  • Lilant
    Nojjig skrev 2021-02-25 10:22:30 följande:

Jo jag försöker förklara för honom på hans nivå. Och han har inget emot att det blir mer skärmtid, tvärtom. Men jag får dåligt samvete. Han är i trotsåldern nu också plus att han förmodligen också har adhd så han är sjövild och trotsig. Vet inte hur jag ska orka detta.

Vad var det för medicin du slutade med?

Jag småäter, lite då och då. Är rädd för att bli hungrig för då mår jag mer illa. Jag vill inte dricka sötningsmedel helst.. men börjar bli desperat.. vad som helst bara det hjälper *hulk*

Quitiapin hade jag ätit i några år då jag har adhd och lätt autism för att stabilieras lite i humöret :) man kan ju dricka med socker också, jag klarar dock inte av socker när jag mår illa för man får en så sur smak i munnen efter tycker jag och mår så illa av det. Förstår att det är jobbigt min lilla 8 månaders är en så kallad highneed baby och har bestämt sig för att inte sova på nätterna. I förra graviditeten gjorde jag isglass av sockerfri saft också det hjälpte en del. Märker också att om man får sova bra på nätterna så mår man mindre illa. Sover redan dåligt utan att dottern stör eftersom jag bröt svanskotan som barn och det gör så ont hela tiden blev ännu värre efter jag födde barn, sömnen va också en anledning till att jag tog den medecinen, men risken för psd ökar med den och bäbisen måste läggas in på övervakning direkt efter födseln då dom ofta inte kan andas om man tagit den medecinen, så jag slutade tvärt hade 600 mg vilket är en extremt hög dos... hade jag fasat ut den så hade jag nog mått bättre men man vill ju inte skada sitt barn :)
  • Anonym (D)
    Nojjig skrev 2021-02-25 08:53:27 följande:

Det finns viss risk för missbildningar av den verkar det som.. ges tydligen bara i mycket svåra fall. Var du inlagd?

Min läkare hävdade att det var extremt ovanligt med biverkningar av den, då var det farligare för bebisen att jag kräktes så mycket. Nej, var inte inlagd. Man ger även den medicinen till barn om dom är magsjuka och blir inlagda.
  • Olivera

Låter som Hypermesis gravidarum, stackare, lider med dig !! Finns stödgrupper och föreningar och tips om du googlar det tror jag. Har tyvärr ingen egen erfarenhet men sett det hos vänner - fruktansvärt att det inte finns bättre kunskap och vård!

• Lilant

Pappan till ditt barn kan ju vabba om det blir för mycket, min dotters pappa fick va hemma hela förra veckan då jag inte kunde stå upp,äta eller dricka hade också migrän :( det är jag glad att ha sluppit än så länge iallefall har ju extremt lågt blodtryck så förra graviditeten fick jag sluta jobba i vecka 10 för jag kunde inte längre stå upp och svimmade flera gånger hela graviditeten :( får också lämna bort henne till sin farmor på helgerna då mannen inte heller klarar Hur mycket som helst han jobbar ju och kan inte vara vaken hela nätterna med henne. I början av veckan så va jag faktiskt ute och gick med dottern men nu är det torsdag och jag orkar inte det mer :(

• LaFontaine

Det finns nog ungefär lika många svar på vad som lindrar, som det finns kvinnor som mår illa.

Det som funkat för mig var först och främst att kräkas. När jag mådde illa, så kräktes jag. Det lindrade bäst. Jag har bråck på magmunnen och har lätt för att kräkas, vilket var tacksamt.

Det andra som lindrade var vatten ur flaska. Helst bubbelvatten, men en period var all kall dryck tvungen att intas via flaska. Då kände jag inte lukten av det. Jag kunde dricka kaffe, om det dracks ur stängd mugg med ?ta med-lock?. Kall mat var att föredra framför varm, typ kall sallad. Absolut inget sött, förutom cola light som av någon anledning funkade.

Det är för jävligt, men det går över till slut. Jag testade både postafen och lergigan comp. Den första gav ingen effekt och den andra blev jag helt väck i huvudet av. Armband var lika effektivt som att slicka på glasruta (vilket säkert hade varit trevligt, om glaset varit kallt).

• Anonym (D)

Som någon innan skrev så kan pappan vara hemma med ditt barn om du behöver bli sjukskriven. Jag blev det i två veckor och då var pappan hemma med vår 2-åring, men när jag fick Ondansetron så försvann nästan illamåendet till 70 procent.

• Nojjig
    Anonym (D) skrev 2021-02-25 10:33:56 följande:

Min läkare hävdade att det var extremt ovanligt med biverkningar av den, då var det farligare för bebisen att jag kräktes så mycket. Nej, var inte inlagd. Man ger även den medicinen till barn om dom är magsjuka och blir inlagda.

I vilken vecka fick du den?
  • Anonym (D)
    Nojjig skrev 2021-02-26 09:13:36 följande:

I vilken vecka fick du den?

Vecka 7.
  • Nojjig
    Anonym (D) skrev 2021-02-26 12:49:09 följande:

Vecka 7.

Ok den ska helst inte ges innan v.12 pga risk för missbildningar på fostret stod det när jag läste igenom instruktioner för vårdpersonal hur de ska hantera extremt graviditetsillamående. Så jag får försöka stå ut lite till men får jag inte behålla något och blir sämre så får jag be om den. Risken lär ju trots allt vara ganska liten att fostret skadas. Så här kan man ju inte må, usch.
  • Anonym (HG)
    Nojjig skrev 2021-02-26 16:13:31 följande:

Ok den ska helst inte ges innan v.12 pga risk för missbildningar på fostret stod det när jag läste igenom instruktioner för vårdpersonal hur de ska hantera extremt graviditetsillamående. Så jag får försöka stå ut lite till men får jag inte behålla något och blir sämre så får jag be om den. Risken lär ju trots allt vara ganska liten att fostret skadas. Så här kan man ju inte må, usch.

Du kan också bli inlagt med intravenöst dropp om det blir illa. Så du och barnet får näring.
Svar på tråden Extremt illamående, vad hjälper?