Inlägg från: Anonym (D) |Visa alla inlägg
  • Anonym (D)

Extremt illamående, vad hjälper?

Ondansetron var det enda som hjälpte mig.

• Anonym (D)
    Nojjig skrev 2021-02-25 08:53:27 följande:

Det finns viss risk för missbildningar av den verkar det som.. ges tydligen bara i mycket svåra fall. Var du inlagd?

Min läkare hävdade att det var extremt ovanligt med biverkningar av den, då var det farligare för bebisen att jag kräktes så mycket. Nej, var inte inlagd. Man ger även den medicinen till barn om dom är magsjuka och blir inlagda.
  • Anonym (D)

Som någon innan skrev så kan pappan vara hemma med ditt barn om du behöver bli sjukskriven. Jag blev det i två veckor och då var pappan hemma med vår 2-åring, men när jag fick Ondansetron så försvann nästan illamåendet till 70 procent.

• Anonym (D)
    Nojjig skrev 2021-02-26 09:13:36 följande:

I vilken vecka fick du den?

Vecka 7.
  • Anonym (D)
    Anonym (Mår illa) skrev 2021-03-01 10:57:50 följande:

Står i fass om ondansetron; "Du bör inte använda Ondansetron Teva under graviditetens första tre månader (första trimestern). Anledningen är att Ondansetron Teva kan öka risken något för att ett barn föds med läppspalt och/eller gomspalt (öppning eller delning i överläppen eller gommen). Om du redan är gravid, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar Ondansetron Teva. Om du är en kvinna i fertil ålder kan du få rådet att använda preventivmedel."

Så vågar inte heller äta den, får försöka stå ut i illamåendet

Min dotter fick inte det. Och min läkare hävdade att risken var högre om jag inte fick Ondansetron då min kropp hade gått in i svältläge, men det beror ju på vilken grad hyperemesis man har.
Svar på tråden Extremt illamående, vad hjälper?