• Lilant

Extremt illamående, vad hjälper?

Inget tyvärr men rekommenderar snabbnudlar med mycket vätska i eller att bara dricka buljong sen vätska ersättning, Saltapinnar, salta kex, Fanta. Nu kan jag iallefall ta hand om mitt barn så pappan slipper vara hemma :) förra gången mådde jag dåligt till vecka 25 nu kan jag iallefall ta hand om mig själv och dottern lite och är i vecka 9 :) men som sagt förra gången så sov jag mig igenom 3 månader och dig hade typ 1 gång i veckan för jag va som förlamad och bara spydde av allt, nu spyr jag också tyvärr

• Lilant

Ett annat tips är att inte äta ofta:) om jag gör det så skulle jag spy konstant nu håller jag spyandet till 3 gånger om dagen genom att bara äta 3 gånger om dagen, ser till att äta direkt efter jag spytt då får jag behålla, sen sittligga efter jag ätit

• Lilant
    Nojjig skrev 2021-02-25 09:06:50 följande:

Ok än så länge känner jag att jag mår mer illa om jag hinner bli hungrig. Men jag kräks inte så mycket än. Jag har verkligen panik och vet inte hur jag ska stå ut i detta. Jag får sån ångest. Känner att jag missar flera månader av min tvåårings liv. Jag kan inte vara den mamma jag brukar vara.

Berätta för ditt barn "mamma är sjuk men kommer må bättre sen" min åtta månaders förstår det och är ganska okej med att vi sitter i sängen och leker med klossar och kollar tv... börjar dock bli bättre för mig och är i vecka 9 förra gången mådde jag dåligt till vecka 25 tyvärr 7-13 gravid illamående 15-17 extremt magsjuk 17-25 slutade jag med en medecin som fick mig att känna som att jag hade influensa i fler veckor :( och man måste typ trappa ner maten för att de ska funka och sen försöka hålla ett stadigt schema 3 ggr om dagen med att äta :) kan till och med dricka mellan måltider nu men bara Fanta haha, har du provat sockerfri Fanta? Fick faktiskt tipset i en annan må illa tråd här :)
  • Lilant
    Nojjig skrev 2021-02-25 10:22:30 följande:

Jo jag försöker förklara för honom på hans nivå. Och han har inget emot att det blir mer skärmtid, tvärtom. Men jag får dåligt samvete. Han är i trotsåldern nu också plus att han förmodligen också har adhd så han är sjövild och trotsig. Vet inte hur jag ska orka detta.

Vad var det för medicin du slutade med?

Jag småäter, lite då och då. Är rädd för att bli hungrig för då mår jag mer illa. Jag vill inte dricka sötningsmedel helst.. men börjar bli desperat.. vad som helst bara det hjälper *hulk*

Quitiapin hade jag ätit i några år då jag har adhd och lätt autism för att stabilieras lite i humöret :) man kan ju dricka med socker också, jag klarar dock inte av socker när jag mår illa för man får en så sur smak i munnen efter tycker jag och mår så illa av det. Förstår att det är jobbigt min lilla 8 månaders är en så kallad highneed baby och har bestämt sig för att inte sova på nätterna. I förra graviditeten gjorde jag isglass av sockerfri saft också det hjälpte en del. Märker också att om man får sova bra på nätterna så mår man mindre illa. Sover redan dåligt utan att dottern stör eftersom jag bröt svanskotan som barn och det gör så ont hela tiden blev ännu värre efter jag födde barn, sömnen va också en anledning till att jag tog den medecinen, men risken för psd ökar med den och bäbisen måste läggas in på övervakning direkt efter födseln då dom ofta inte kan andas om man tagit den medecinen, så jag slutade tvärt hade 600 mg vilket är en extremt hög dos... hade jag fasat ut den så hade jag nog mått bättre men man vill ju inte skada sitt barn :)
  • Lilant

Pappan till ditt barn kan ju vabba om det blir för mycket, min dotters pappa fick va hemma hela förra veckan då jag inte kunde stå upp,äta eller dricka hade också migrän :( det är jag glad att ha sluppit än så länge iallefall har ju extremt lågt blodtryck så förra graviditeten fick jag sluta jobba i vecka 10 för jag kunde inte längre stå upp och svimmade flera gånger hela graviditeten :( får också lämna bort henne till sin farmor på helgerna då mannen inte heller klarar Hur mycket som helst han jobbar ju och kan inte vara vaken hela nätterna med henne. I början av veckan så va jag faktiskt ute och gick med dottern men nu är det torsdag och jag orkar inte det mer :(

Svar på tråden Extremt illamående, vad hjälper?