Anonym (Okomplicerat) skrev 2021-02-24 07:57:44 följande:
Enklast är väl att ni delar lika på alla gemensamma kostnader, och så står han ensam för sitt barns.
Ja, det var det jag skulle skriva också.
Jag lever i en bonusfamilj. Vi har barn båda två men han har fler barn än jag har + att hans barn bor mer än 50% av tiden hos oss, medan mina bor här varannan vecka.
Vi har räknat ut vad vi behöver lägga för huslån, el osv. De summorna för vi över till ett gemensamt räkningskonto. Utöver det betalar var och en för sitt eget. Om jag tex handlar kläder till mig betalar jag förstås det. Han betalar för att två av hans barn tränar i två olika idrottsföreningar (där är ju också deras mamma med och betalar).
Vi har räknat ut ungefärlig matkostnad där jag står för mig + 2 barn på halvtid, medan han står för sig + sina barn (här lägger jag lite mer än jag kanske borde om jag skulle vara superpetig med kronor och ören, för att ha lite marginal för tex lov, då kanske alla är hemma och man lagar både lunch och middag varje dag, eller om vi vill festa till det lite extra någon gång. Det känns bra att veta att om det någon månad drar iväg så har jag redan lagt lite extra och behöver inte bry mig om det).
För oss båda är det rätt givet att vi inte betalar för varandras barn även om vi har gemensam ekonomi vad gäller huset (som vi äger 50/50 och vi har tagit lån 50/50) och alla gemensamma kostnader. Vi har våra egna lönekonton och när pengar förts över till det gemensamma kontot gör man vad man vill med resten. Vill jag spara har jag egna sparkonton och det har han också.
Vi tjänar ungefär lika mycket så därför lägger vi 50/50, MEN om du TS, tjänar väldigt mycket mindre än vad han gör så är procentuträkningen en bra modell. Du kan fundera på om du har råd att vara tillmötesgående med 50/50 på gemensamt, men det är bara om du verkligen vill det (tycker jag). Du kan jämföra med dina kostnader nu och hur det blir som sambo. Ni behöver också fundera på hur det skulle bli i framtiden om ni får gemensamma barn.
Det kan ju också bli så att du tjänar mer i framtiden och då får ni förstås ändra på procentsiffran.