• Anonym (Jag1)

Betala rättvist för allting %

Hallå

Jag och min kille ska flytta ihop och pratade lite om ekonomi och hur vi ska dela på allt. Han tjänar bra mycket mer än mig så om vi räknar att vi betalar % lika mycket utifrån våran egna lön så blir det rättvist.

Men han har en son och betalar för hans privatlektioner i diverse saker samt underhåll till sitt ex. I och med detta så tycker han att han ska räkna bort dessa först eftersom han är tvungen att betala för det och inget han kan välja bort även om han ville. Och vad han har kvar sen ska vi räkna % på. Är detta ok? Är det såhär det går till?

Jag känner att jag indirekt då betalar för hans son eftersom jag då får betala mer när han har mindre lön att utgå från.... han säger att ja hade du haft något du var tvungen att betala så hade det varit så för dig också att vi räknar bort det. Vad säger jag??

• Svar på tråden Betala rättvist för allting %
  • Anonym (J)
    Ess skrev 2021-02-24 09:12:41 följande:

Varför betala mat, husrum och övriga kostnader för andras ungar?

När de räknat bort särkulle kostnaderna, så delar de på resten.

Jag har aldrig och skulle aldrig betala för andras ungar eller dyra hobbys, det får de stå för själva. Det är höjden av orättvisa att kräva betalt för något sådant, då är det bättre att va särbos och bara umgås barnfri tid.

Varför försörja delvis en partner som kan försörja själv?

Betalar de 50 - 50 % slipper hon betala för hans barn.

De kan bli särbo eller göra slut , och TS kan hitta att ny man som ger henne pengar och mannen kan hitta en jämställd kvinna istället.
  • Anonym (A)

Ett annat sätt att se på det är alternativkostnaden.

Vad betalar Ts nu för mat, boende, el, internet och hemförsäkring? Har Ts möjlighet till bostadsbidrag i nuläget? Vad betalar blivande sambon just nu för motsvarande? Har han bostadsbidrag?

En utgångspunkt då att ingen av parterna ska förlora eller tjäna mer än den andra på att flytta ihop. 

Flyttar Ts in hos sambon och betalar för boendekostnader får han minskade kostnader (om han inte får bostadsbidrag)  Frågan är då om Ts får högre eller lägre kostnader för boendet,  och får hon ett bättre boende? Vad är det bättre boendet i så fall värt för Ts? Får Ts några andra högre kostnader (jobbresor t.ex.)?

Matkostnaden och hushållskostnader- även här är det rimligt att Ts inte betalar mer bara för att hon blivit sambo. 

I mina ögon är det rimligt att mannen faktiskt får räkna av omkostnader för underhåll och extra utgifter för sonen innan man gör en procentuell fördelning av kostnader.

Däremot är det dock också rimligt att han tar en större andel av kostnaderna för boende och hushållskostnader med tanke på att en del av bostaden och en del hushållskostnader är högre p.g.a. sonen. 

Så boendekostnaderna och hushållskostnaderna kanske ska vara 60-70% för honom mot 30%-40% för Ts. 

Exakt var man ska hamna beror ju på hur kostnaderna och alternativkostnaderna ser ut. 

• cosinus

Personligen tycker jag inte det är det minsta rättvist att flytta ihop och betala utifrån procent. Är ju inte så att något annat i samhället funkar så.

Man får nog kanske bestämma sig. Antingen faktiskt betala för sig själv och i det fallet tycker jag det är helt rimligt eller att inte betala för andras barn eller yta i lägenheten som andras barn kräver och därmed fördyrar hyran.

Eller så låter man sig delvis bli försörjd och att då börja tjafsa om att man borde bli mer försörjd för att personen hade den dåliga smaken att skaffa barn innan man kom in i bilden. Känns minst sagt sniket.

Men det är ju bara att räkna på det. Blir det billigare för dig att bli delvis försörjd även om han räknar bort barnet, då är det inte läge att tjafsa mer om det.

• Ess
    Anonym (J) skrev 2021-02-24 09:20:42 följande:

Varför försörja delvis en partner som kan försörja själv?

Betalar de 50 - 50 % slipper hon betala för hans barn.

De kan bli särbo eller göra slut , och TS kan hitta att ny man som ger henne pengar och mannen kan hitta en jämställd kvinna istället.

50/50 innebär att hon kommer betala för det större boendet och de större omkostnader som kommer sig av att särkullen ska ha rum stående där. Större boende är dyrare att värma upp, elkostnaderna blir högre mm.

Har han däremot inget umgänge och inget större boende pga det och de skaffar en gemensam bostad så är det rimligt att de delar boendekostnaderna. Men barnkostnaderna är uteslutande hans.

Utav vilken anledning anser du att ts ska stå för en del av kostnaden för en särkulle hon inte valt skaffa?
  • Anonym (J)
    Ess skrev 2021-02-24 10:11:28 följande:

50/50 innebär att hon kommer betala för det större boendet och de större omkostnader som kommer sig av att särkullen ska ha rum stående där. Större boende är dyrare att värma upp, elkostnaderna blir högre mm.

Har han däremot inget umgänge och inget större boende pga det och de skaffar en gemensam bostad så är det rimligt att de delar boendekostnaderna. Men barnkostnaderna är uteslutande hans.

Utav vilken anledning anser du att ts ska stå för en del av kostnaden för en särkulle hon inte valt skaffa?

De kan givetvis dra ner barnets kostnader först och sen betala 50 - 50 % på deras personliga kostnader.

Utav vilken anledning anser du att ts kille ska stå för extra kostnader på grund av TS val av utbildning och val av arbete?
  • Anonym (F)
    Ess skrev 2021-02-24 10:11:28 följande:

Särkullen ingår. TS behöver inte betala direkta kostnader men särkullen kan komma påverka pappans ekonomi till den grad att TS ?drabbas?. T ex: Pappan ska betala hela eller delar av särkullens collegeavgift. Det tar hela hans överskott förutom det mest basala. Det kommer ställas mot semestrar och annat utöver boende och mat.

TS får nog förbereda sig på att särkullen kommer påverka ekonomin way beyond millimeterrättvisa.
  • Anonym (Tryff)
    Anonym (F) skrev 2021-02-24 10:28:54 följande:

Särkullen ingår. TS behöver inte betala direkta kostnader men särkullen kan komma påverka pappans ekonomi till den grad att TS ?drabbas?. T ex: Pappan ska betala hela eller delar av särkullens collegeavgift. Det tar hela hans överskott förutom det mest basala. Det kommer ställas mot semestrar och annat utöver boende och mat.

TS får nog förbereda sig på att särkullen kommer påverka ekonomin way beyond millimeterrättvisa.

Collegeavgift?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (F) skrev 2021-02-24 10:28:54 följande:

I Sverige finns inte college och universitet och högskola är gratis. Tack och lov! 

Jag tycker nog att de borde dela alla utgifter 50/50, men exkludera kostnaderna för barnet. Kanske inte gå så långt som att betala mindre pga att barnet har eget rum, men förutom det. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Tryff) skrev 2021-02-24 10:31:38 följande:

Collegeavgift?

Vanligt bland hårdsatsande idrottare som kan få universitetsutbildning och utöva idrott på hög nivå samtidigt. Friidrott, golf, tennis, simning, fotboll m.m.

Ofta parat med stipendium till viss del men kostnaderna blir höga ändå med resor, boende och fickpengar, allt beroende på vad som ingår. Både vårt gemensamma barn och en särkullen gjort detta.

Det är bara ett exempel. TS särkull kanske vill satsa på hästhoppning eller motocross eller få extra bra utbildning att lära sig spela fiol eller vad som. Det kostar.
  • Anonym (F)
    Mrs Moneybags skrev 2021-02-24 10:41:53 följande:

I Sverige finns inte college och universitet och högskola är gratis. Tack och lov! 

Jag tycker nog att de borde dela alla utgifter 50/50, men exkludera kostnaderna för barnet. Kanske inte gå så långt som att betala mindre pga att barnet har eget rum, men förutom det. 

Det räcker inte för alla.
Svar på tråden Betala rättvist för allting %