• Anonym (Jag1)

Betala rättvist för allting %

Hallå

Jag och min kille ska flytta ihop och pratade lite om ekonomi och hur vi ska dela på allt. Han tjänar bra mycket mer än mig så om vi räknar att vi betalar % lika mycket utifrån våran egna lön så blir det rättvist.

Men han har en son och betalar för hans privatlektioner i diverse saker samt underhåll till sitt ex. I och med detta så tycker han att han ska räkna bort dessa först eftersom han är tvungen att betala för det och inget han kan välja bort även om han ville. Och vad han har kvar sen ska vi räkna % på. Är detta ok? Är det såhär det går till?

Jag känner att jag indirekt då betalar för hans son eftersom jag då får betala mer när han har mindre lön att utgå från.... han säger att ja hade du haft något du var tvungen att betala så hade det varit så för dig också att vi räknar bort det. Vad säger jag??

• Svar på tråden Betala rättvist för allting %
  • korngryn

Jag hade nog väntat med att flytta ihop i din situation. Det finns såååå många trådar med ledsna kvinnor som mår skit i sitt förhållande, men som inte har råd att lämna för att mannen tjänar mer. Snälla, sätt dig inte medvetet i den situationen. Försök hitta ett annat jobb så du tjänar lika mycket som honom, helst mer, så slipper du hamna i den fälla som så många kvinnor här på familjeliv sitter i.

• Anonym (Lika barn)
    Anonym (Jj) skrev 2021-02-24 07:49:57 följande:

Fast med det argumentet ska ju inte han behöva betala mer än 50% av de gemensamma kostnaderna. Hennes inkomst är ju ett livsval hon gjort precis som allt annat. Har hon gått ner i arbetstid för att ta hand om barn och hem är det en annan sak. Men om hon tjänar dåligt pga yrkesval får hon stå för för det.

När jag varit sambo har jag betalat 50% oavsett om jag tjänat mer.

Just så. Tips - Välj en partner med likvärdig inkomst så slipper ni tjafs om pengar.
  • Anonym (Lika barn)
    Anonym (Jj) skrev 2021-02-24 07:49:57 följande:

Fast med det argumentet ska ju inte han behöva betala mer än 50% av de gemensamma kostnaderna. Hennes inkomst är ju ett livsval hon gjort precis som allt annat. Har hon gått ner i arbetstid för att ta hand om barn och hem är det en annan sak. Men om hon tjänar dåligt pga yrkesval får hon stå för för det.

När jag varit sambo har jag betalat 50% oavsett om jag tjänat mer.

Just så. Tips - Välj en partner med likvärdig inkomst så slipper ni tjafs om pengar.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 14:08:58 följande:
    I detta fall troligtvis för att ts sparkar bakut när hennes partner inte vill betala lika mycket som hon önskar.

Trots att hon oavsett troligen kommer kompenseras av honom
    Det TS säger är att hon inte vill betala för hans barn. Att vrida det till att hon "sparkar bakut när hennes partner inte vill betala lika mycket som hon önskar" är rätt fult, faktiskt.

Tycker du att TS är orimlig när hon inte vill betala för sin partners barn när de har ett upplägg som inte innebär gemensam ekonomi?
  • Anonym (this)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 14:14:38 följande:
    Det TS säger är att hon inte vill betala för hans barn. Att vrida det till att hon "sparkar bakut när hennes partner inte vill betala lika mycket som hon önskar" är rätt fult, faktiskt.

Tycker du att TS är orimlig när hon inte vill betala för sin partners barn när de har ett upplägg som inte innebär gemensam ekonomi?
    Tror det är antingen föräldrar eller snåla människor som är negativa till TS
  • Anonym (Fet)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 14:14:38 följande:

Sparka bakut var ett urryck som du inte behöver tolka allt för hårt. Jag menar bara att det är ts som ippneblalgen har åsikter om att han betalar för lite fast han ändå betalar mer.

Om de hade betalat hälften var av alla övriga kostnader så hade det varit rimligt att han betalar helt själv för barnet efter att alla kostnader är betalade ja. Problemet här är att ts vill ha del av hans inkomst utan att ansvara för alla utgifter
  • Anonym (Fet)
    Anonym (this) skrev 2021-02-24 14:19:34 följande:

Tror det är antingen föräldrar eller snåla människor som är negativa till TS

Jag är förälder i en relation där vi har separat ekonomi.

Därefter kompenserar vi varandra för inkomstbortfall vid föräldraledighet och vab.

Med andra ord. Vi betalar hälften av alla gemensam utgifter och inkomstbortfall. Jag är den som tjänar mindre, men jag skulle aldrig u världen vilja byta till min partners mer högavlönade arbete som innebär skiftarbete
  • Anonym (Jj)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 14:07:38 följande:

Var någonstans läser du detta i TS? Hur vet du att det inte var mannen som insisterade på att betala procentuellt? Eller att det inte var ett helt gemensamt beslut?

På vilket sätt är det att "ta del av" någons lön genom att dela upp utgifterna som i TS, och inte vilja betala för någon annans barn? Varför utgår vissa alltid ifrån att den som tjänar minst i ett förhållande per definition är snyltare?

Jag läser i TS att om de betalar procentuellt efter vad de tjänar blir det rättvist (enligt vem framgår inte). Det bästa för honom ekonomiskt hade såklart varit 50/50 av de gemensamma utgifterna.

Idén bakom att man ska betala procentuellt efter vad man tjänar är att man inte ska ha alltför olika levnadsstandard.

Men om han samtidigt har högre utgifter pga tidigare barn spelar ju det in i hur mycket pengar han kan röra sig med och därmed hur mycket han kan bidra med.

Så jag tycker det är rimligt att han drar av utgifterna för barnet från sin nettolön när de räknar ut den procentuella fördelningen för gemensamma utgifter ( barnet exkluderat eftersom det är hans utgift).
  • Embla twopointoh
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 14:28:26 följande:
    Sparka bakut var ett urryck som du inte behöver tolka allt för hårt. Jag menar bara att det är ts som ippneblalgen har åsikter om att han betalar för lite fast han ändå betalar mer.

Om de hade betalat hälften var av alla övriga kostnader så hade det varit rimligt att han betalar helt själv för barnet efter att alla kostnader är betalade ja. Problemet här är att ts vill ha del av hans inkomst utan att ansvara för alla utgifter
    Det var inte uttrycket jag vände mig emot, utan meningen bakom det. Det spelar nämligen ingen roll i sammanhanget hur de valt att dela upp utgifterna (procentuellt, 50/50/ ...), utan poängen är vad som ska räknas som gemensamma utgifter. Är det orimligt av TS att inte vilja betala för hans barn när de i övrigt inte betalar allt gemensamt?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Jj) skrev 2021-02-24 14:30:15 följande:
    Jag läser i TS att om de betalar procentuellt efter vad de tjänar blir det rättvist (enligt vem framgår inte). Det bästa för honom ekonomiskt hade såklart varit 50/50 av de gemensamma utgifterna.

Idén bakom att man ska betala procentuellt efter vad man tjänar är att man inte ska ha alltför olika levnadsstandard.

Men om han samtidigt har högre utgifter pga tidigare barn spelar ju det in i hur mycket pengar han kan röra sig med och därmed hur mycket han kan bidra med.

Så jag tycker det är rimligt att han drar av utgifterna för barnet från sin nettolön när de räknar ut den procentuella fördelningen för gemensamma utgifter ( barnet exkluderat eftersom det är hans utgift).
    Så om TS hade haft en häst sedan tidigare hade den räknats som gemensam utgift? Eller om TS hade haft skulder hos Kronofogden sedan tidigare? Eller om TS betalade en avgift varje månad för att hennes mamma ska bo på ett privat boende?
Svar på tråden Betala rättvist för allting %